پرونده قلعه گبری به دلیل ویژگی های معماری و ارزش تاریخی، تکمیل و برای ثبت در فهرست آثارملی به شورای ثبت آثارفرستاده مي شود.
کد خبر: ۶۰۱۰۸۳
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ 06 May 2018

تابناک فارس به نقل از جوان آنلاین:مدير روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی وگردشگری استان فارس گفت:پرونده ثبت قلعه گبری در شهرستان جهرم به دلیل ارزش تاریخی و ویژگی های معماری در اسفند ماه سال گذشته با همکاری جمعی ازدوستداران میراث فرهنگی این شهرستان تکمیل و این پرونده در اردیبهشت ماه سال جاری برای پیشنهاد ثبت در فهرست آثار ملی به شورای ثبت آثار ارسال خواهد شد.

صدیقه عبدالهی افزود : قلعه معروف به گبری از قلعه های مربوط به اواخر ساسانی و اوایل اسلامی در شهرستان جهرم می باشد. این اثر در جبهه جنوبی شهر جهرم درست در کوهی مشرف به شهر و در پشت غار سنگ شکن (بزرگترین غار دست ساز ایران) قرار گرفته است. این غار که از معروفترین غارهای دستکند می باشد بر اهمیت قلعه و استقرارهای جانبی آن می افزاید.

وي ادامه داد:ویژگیهای ساختاری قلعه گبری به عنوان یک قلعه مسکونی با ویژگیهای دفاعی معرفی می شود. در این قلعه تعداد زیادی ساختار معماری ،یک چاه سنگی با عمق نامشخص ، 2 حوضچه تصفیه آب، 3 برکه مشهود، یک دیوار سنگ چین سراسری در جبهه جنوبی، سنگ آسیاب ناتمام، تعدادی علائم کنده کاری بر سنگ و آبراهه های کوچک وجود دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار