نماينده مردم آذربايجان شرقي در مجلس خبرگان رهبري گفت: در امر دفاع از مظلوم، ملاک مسلمان و غيرمسلمان نيست.
کد خبر: ۶۰۳۴۵
تاریخ انتشار: ۲۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۳ 11 July 2015


آيت‌ا... دکتر هاشم‌ زاده‌هريسي در گفتگو با خبرنگاران ضمن تمجيد از ايستادگي ملت ايران اسلامي در برابر ظلم و حضور پرشور مردم در راهپيمايي روز جهاني قدس گفت: روز قدس روزي عزيز و مهم براي تمامي مردم مسلمان جهان است. اين روز نماد عدالت بشري است.

وي با بيان اينکه مي‌توان روز قدس را از سه جنبه اسلامي، بشري و دفاع از مظلوم بررسي کرد افزود: در امر دفاع از مظلوم ملاک مسلمان و غيرمسلمان نيست. هرکجا ظالم وجود داشته باشد بايد با او برخورد و از مظلوم در هر حال بايد حمايت کرد. بايد يار مظلوم ودشمن ظالم بود چراکه اگر در برابر ظلم مقاومت نکرده و در برابر آن بي‌تفاوت بوده و سکوت پيشه کنيم روزي ظلم عليه خودمان شکل خواهد گرفت.

اين صاحبنظر مسائل تاريخ اسلام با بيان اينکه در تاريخ اسلام وقايعي داريم که نشان از ايستادگي هميشگي مسلمانان در برابر ظلم دارد افزود: حضرت علي(ع) در برابر ظلمي که به زني يهودي رفت، آرزوي مرگ کرد و زماني که در دادگاه به‌دليل مناسباتش به او احترام بيشتري گذاشته شد، بسيار متاثر شدند.

وي با بيان اينکه کشور ما نيز مسلمان و شيعه است و نمي‌تواند در برابر ظلم و جور سکوت پيشه کند ادامه داد: مملکت اسلامي سه ملاک اسلامي، بشري و دفاع از مظلوم را در نظر مي‌گيرد و در مقابل ظلم ايستادگي مي‌کند. ظلم به پاره‌اي از جهان اسلام به معناي ظلم به همگان است. اگر در برابر اين ظلم ايستادگي و مقاومت نشان ندهيم، ديگر مردم جهان در امان نخواهند بود و خطر جنگ و آتش‌افروزي ظلم و ستم هر لحظه جهانيان را تهديد مي‌کند.

آيت الله هاشم زاده هريسي با بيان اينکه درحمايت از مساله فلسطين ذي‌نفعي وجود ندارد و هيچ کشوري با حمايت از مردم مظلوم فلسطين به منفعت خاصي نمي‌رسد حتي ممکن است که براي خود دشمن‌سازي کند افزود: اما حمايت از فلسطين با انديشه و ايدئولوژي اسلامي همراه است. در تفکر اسلامي مبارزه با ظالم دوست و دشمن نمي‌شناسد و در هر حال حمايت خود را از مظلوم خواهد داشت. جمهوري اسلامي از کشور فلسطين حمايت مي‌کند همان‌گونه که تجاوز عربستان به يمن را محکوم مي‌کند. اگر با انديشه سياسي اين موضوع را بررسي کنيم، شاهديم که ايران با عربستان منافع‌مشترک سياسي بسياري دارد اما بازهم اين موضوع دليلي موجه نخواهد بود که ايران از عربستان در برابر ظلمي که روا مي‌دارد حمايت کند.

وي افزود: از زماني که بنيانگذار انقلاب اسلامي روز قدس را به تقويم ايران اسلامي اضافه کردند تاکنون شاهديم که راهپيمايي روز قدس و حمايت از کشور و مردم فلسطين هرساله باشکوه‌تر از سال پيش برگزار مي‌شود و اين امر دليلي ندارد جز اينکه مساله فلسطين علاوه بر اينکه مساله‌اي اسلامي است به دغدغه بشري و انساني براي جهانيان تبديل شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :