خسته از روزانه شم کنجکاوی آویزان شد که چرخی در اطراف شهر وخصوصا محل های خلوت و متروکه بزنم و مقایسه کنم در وضعیت اقتصاد مقاومتی و بوق فقر و گرسنگی آیا نشانی از مواد مخدر صنعتی هزینه بر دیده می شود یا نه ؟ یا فقر دروغ است یا اعتیاد؟
کد خبر: ۶۱۲۴۸۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۵ 28 May 2018

تابناک ایلام::جمعیت در حال پیری است و جوانان روز به روز در توهم و خماری جامعه آینده تاریخی از خود به جا می گذارد ؟

سوالاتی که دیروز مانند زنبور در ذهنم وزوز می کنند !

خسته از روزانه شم کنجکاوی آویزان شد که چرخی در اطراف شهر وخصوصا محل های خلوت و متروکه بزنم و مقایسه کنم در وضعیت اقتصاد مقاومتی و بوق فقر و گرسنگی آیا نشانی از مواد مخدر صنعتی هزینه بر دیده می شود یا نه ؟
یا فقر دروغ است یا اعتیاد؟

که البته تصورم بر چیدن و خاتمه این مواد خانمان سوز و نابودگر اجتماع بود ،زیرا مردم دیارم چنان در فضای مجازی قلم از انسانیت و تکامل و حقوق خود می زنند که فکر هر گونه نا ملایمت اجتماعی را از اذهان دور می کند .

 اما واقعیت چیزی دیگر بود در مقابل چشمان بهت زده ام انواع مخدرات از شیشه تا شیره و ....معامله میشد.
خواب نما شده خود را وسط ناصر خسرو و خرید و فروش داروهای نایاب دیدم .
جلوتر رفتم از فروشنده پرسیدم چه دارویی می فروشی با خونسردی گفت به درد شما نمی خوره عزیزجان شما مریض ما نیستی !!
از او خواستم بیشتر توضیح دهد که خود را موظف به آگاهی ندید .
فقط گفت من دکترم و داروهایی از قبیل شیشه و چند اسم عجیب و غریب دیگر به مریض ها می رسانم !
آیا مصرف کنندگان واقعا مریض هستند ؟
چرا جامعه کم جمعیتی مثل استان ایلام باید این همه بیمار داشته باشد و دست اندر کاران سلامت جامعه منفعل به این آسیب نابودگر بی تفاوت بنگرند .
 مسئولیت گم شده جامعه ای هرت و افسار گسیخته و رها ساخته که به باتلاقی از فساد،فقر و بیماری تبدیل شده و خزان و مرگ بر چهره زرد آن نمایان است .
جالب است، رسانه ملی همواره در سر خط خبرهابا برجسته کردن امنیت ملی گوشها را می نوازد .
هر کدام ازوزارت خانه های بهداشت و سلامت ، بهزیستی و مبارزه با مواد مخدر به حمایت و تایید دستگاههای قضایی از اختصاص بودجه های هنگفت برای کاهش این آفت اجتماعی دارند اما روز به روز برجامعه معتادین مخدر افزدوده می شود .
ماموران مسلح پرسه زن در سطح شهر در روز روشن حواس خود را از معاملات مواد مخدر پرت می کنند .
بهزیستی برای توجه به زیست کارمندان و ومحدوده اداری تاسیس شده است و مستمری اندکی که به حساب افراد حمایتی واریز می کند !
بهداشت و سلامت نیز در سلامت مادر و کودک خلاصه می شود .
جوانان را رها در جامعه تا خود سلامت را پیدا کنند !
کاهش این آسیب های اجتماعی با عکس و همایش و جلسات مداوم و ارائه راهکارهای پوشالی بدون ضمانت اجرایی امکانپذیر نیست.
درگسترش و عدم پیشگیری از این ویرانگر روز تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها در بروز آن دخیل‌اند،چرا که اعتیاد یک پدیده تام و کامل است و عوامل متعددی در بروز آن دخالت دارند،
و می دانیم هیچ پدیده‌ای تک علتی نیست و همه موارد چند علیتی است و همه در تشکیل کجروی و انحراف مقصر هستند.
باید جامعه به سمت اصلاحات برود و مهم این است که دولت‌ها بپذیرند که آنها هم عامل جرم و بزهکاری و آسیب اجتماعی هستند وفقط فرد مجرم در این زمینه مقصر نیست. از جامعه نابسامان ناهنجاری جرم زاده می‌شود و در جامعه مناسب کمتر می‌توان شاهد بزه بود.
حقیقت آن است که آسیب‌های اجتماعی در مسائل اجتماعی ریشه دارند و تا زمانی که مسائل اجتماعی رو به رشد باشند و نسبت به آنها بی‌توجهی شود شاهد افزایش آسیب‌های اجتماعی در جامعه خواهیم بود.
تا زمانی که فقر، اعتیاد، طلاق‌های اجباری و عاطفی، دختران فراری، کودکان خیابانی فاصله طبقاتی و مشکل مسکن و از همه مهمتر عدم تغییر نگرش افراد در جامعه و عدم آموزش صحیح و فرهنگ سازی در جامعه وجود داشته باشد نباید توقع داشته باشیم که آسیب‌های اجتماعی کم شود.
بنابراین برای کاهش آسیب‌های اجتماعی باید در مرحله اول نگاه‌مان به تغییر نگرش افراد در جامعه، آموزش صحیح و فرهنگ سازی عمومی و کاهش مسائل اجتماعی و رفع مشکلات عمومی مردم باشد.
اگر در این رابطه اقدام و عمل و کار نشود آینده خوبی را برای جامعه ایران نخواهیم داشت. وضعیت آسیب‌های اجتماعی مخصوصا مخدر فنا کننده در کشور قرمز است، سونامی آسیب‌های اجتماعی در کشور جناح چپ و راست نمی شناسد.
80درصد آسیب‌های اجتماعی ریشه در سیاست‌زدگی نهادهای مسئول دارد و این اعلام خطر است.
یکی از مهم‌ترین عناصر سرمایه اجتماعی در کشور اعتماد است.
زمانی که سرمایه اجتماعی ضعیف می‌شود همدلی، اعتماد، همبستگی و همیاری در جامعه ضعیف می‌شود و میزان جرم بالا می‌رود، بنابراین جامعه جرم را به وجود می‌آورد.

عباس خزلی روزنامه نگار

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار