یکی از اساتید حوزه و دانشگاه با تشریح دلیل صلح امام حسن(ع) با معاویه، معتقد است که امام حسن مجتبی(ع) خالق شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ هستند.
کد خبر: ۶۱۳۹۹۴
تاریخ انتشار: ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳ 31 May 2018

به گزارش تابناک قم، مهم‌ترین و پربحث‌ترین مقطع از زندگی امام حسن(ع) صلح ایشان با معاویه بود. ایشان به خاطر خدا با بدترین خلق خدا مدارا کردند. این اقدام امام حسن(ع) از نظر مقام معظم رهبری به «شکوهمندترین نرمش قهرمانانه تاریخ» تعبیر شد. موضوعی که در شرایط کنونی نیز مورد بحث است.

حجت‌الاسلام محسن غرویان، استاد حوزه علمیه قم در تحلیل لازم بودن صلح امام حسن(ع) با معاویه و تطبیق آن با شرایط روز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: عالم سیاست یک عالم دائم التغییر است. حوادث سیاسی و اجتماعی هر روز ممکن است به شکلی اتفاق بیفتد. قانون کنش و واکنش به ما می‌گوید واکنش باید مناسب با کنش باشد بنابراین در عرصه تصمیم‌گیری مسائل سیاسی باید هر روز منتظر باشیم و ببینیم چه وقایع و شرایطی اتفاق می‌افتد تا متناسب با آن وقایع و اتفاق تصمیم‌گیری شود.

وی افزود: گاهی شرایط به گونه‌ای است که انسان باید برخورد تند و قهری با طرف مقابل داشته باشد. گاهی مصلحت‌ها اقتضا می‌کند برخورد مسالمت‌آمیز داشته باشیم. صلح امام حسن(ع) و قیام امام حسین(ع) در همین رابطه مقایسه می‌شود وگرنه هر دو بزرگوار از فرزندان امیرالمؤمنین(ع) و از نور واحد هستند.

تفاوت شرایط زمان امام حسین(ع) با زمان امام حسن(ع)

حجت‌الاسلام غرویان با بیان این که شرایط زمان امام حسین(ع) با شرایط زمان امام حسن(ع) تفاوت می‌کرد، تصریح کرد: امام حسن(ع) مصلحت کلان جامعه اسلامی را در این دیدند که با معاویه صلح کنند و در واقع جامعه را هنوز مناسب نمی‌دیدند که قیام با شمشیر علیه معاویه و حکومت او داشته باشند.

وی افزود: شرایط در دوران امام حسین(ع) به گونه‌ای بود که ایشان تشخیص دادند که خون مردم به جوش آمده و ایشان می‌توانند در مقابل یزید ابن معاویه و حکومت بنی امیه بایستند.

این استاد حوزه علمیه معتقد است که الگوی رفتار و تصمیم این دو برادر می‌تواند برای ما راهنما باشد.

وی گفت: ما در یک شرایطی قرار می‌گیریم که باید قطعنامه ۵۹۸ را بپذیریم. شعار امام خمینی(ره) در دوران جنگ تحمیلی «جنگ، جنگ تا پیروزی» بود اما وقتی شرایط تغییر کرد ایشان – به تعبیر خودشان- جام زهر را نوشیدند و مصلحت را در این دیدند که قطعنامه ۵۹۸ را بپذیرند و جنگ را تمام بکنند. این‌ها نمونه‌هایی است که در انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که حاکم اسلامی با درایت، تدبیر، مشورت و مطالعه در همه مسائل سیاسی و اجتماعی به یک جمع بندی و تصمیم نهایی می‌رسد.

نرمش قهرمانانه یعنی تبدیل تهدید به فرصت

حجت‌الاسلام غرویان افزود: نرمش قهرمانانه که مقام معظم رهبری فرمودند همین است که ما در یک حوادث خاص سیاسی و اجتماعی گاهی لازم می‌بینیم که یک چرخش و نرمشی نشان بدهیم تا یک فرصتی پیدا بکنیم. این نرمش قهرمانانه همان تبدیل تهدید به فرصت است.

وی اظهار داشت: ممکن است ولی فقیه یا حاکم در جمع‌بندی زمینه‌های مردمی پدیده‌ها و زمینه‌های داخلی، خارجی و بین‌المللی و اوضاع اقتصادی، سیاسی و نظامی به نظری برسد که صلح و آتش بس را بپذیرند.

این استاد حوزه و دانشگاه افزود: البته این تصمیم، قهرمانانه است چون ذلت پذیری در آن نیست، بلکه حکمت در آن وجود دارد؛ یعنی حکمت این را اقتضا می‌کند که حکومت در شرایط خاصی، نرمشی در برابر دیگران داشته باشد.

به گفته حجت‌الاسلام غرویان، پیشوایی و اقتدار امام حسن(ع) در فکر، قلب و عقل ملت همچنان محفوظ بود، ولو این که در ظاهر تن به صلح دادند؛ بنابراین اگر امامت را در قلب و عقل انسان‌ها بدانیم این رفتارهای ظاهری هیچ منافاتی با امامت باطنی ندارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار