کد خبر: ۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۴:۳۱ 19 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،فعالیتهای روزانه انسانها ،همیشه همراه با ایجاد زباله در انواع مختلف میباشد.با پیشرفت تکنولوژی بر تنوع زباله های ایجاد شده افزوده میشود.اگر زمانی زباله صرفا در خوراک و برخی مصالح ساختمانی خلاصه میشد .اکنون با توجه به زندگی شهری و تغییر نوع زندگی روستایی ،ما شاهد افزایش زباله هم در کمیت و هم در کیفیت آن هستیم.

از سوی دیگر در نوع زباله های ایجاد شده ،زباله های قابل برگشت به طبیعت و زباله های غیر قابل برگشت به طبیعت وجود دارد. وجود زباله های غیر قابل برگشت به طبیعت ،برای مسولین شهری و روستایی تبدیل به چالشی بزرگ گشته که نیازمند برنامه ریزی برای دفع آن و یا قابل برگشت کردن به چرخه طبیعت میباشد.

حال ایجاد برخی زباله های صنعتی برای سلامتی محیط زیست و موجودات زنده بسیار خطرناک بوده و نیازمند کار بسیار دقیق برای دفع اینگونه زباله ها میباشد.

حال کشور ما در زمینه ایجاد زباله رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است.این موقعیت باعث گردیده که محیط زیست ما بیش از همه در معرض خطرات ناشی از وجود این زباله ها قرار گیرد و مشکلات فراوانی را ایجاد کند.در صورتیکه برنامه ریزی مناسب در این زمینه وجود نداشته باشد ،احتمال اینکه ما محیط زیست سالم خود را از دست بدهیم وجود دارد.با نگاهی به آمار و ارقام در این زمینه ،لزوم برنامه ریزی و فرهنگ سازی را برای کشور ما بیش از پیش ضروری تر میکند.

ايران با توليد حدود 700 گرم سرانه توليد زباله در رديف كشورهاي اول جهان است. ميزان توليد زباله در جهان براي هر نفر حدود 300 تا 400گرم برآورد مي‌شود و اين يعني ميانگين توليد زباله در ايران 2 برابر نرخ جهاني است.

براساس آمارها، ميزان توليد زباله در ايران 18ميليون تن در سال است كه با توجه به جمعيت ايران، 3 برابر توليد زباله چين را تشكيل مي‌دهد. جالب است كه تهران به تنهايي 7 هزار تن زباله در روز توليد مي‌كند كه از اين مقدار 100تن زباله بيمارستاني است.

مشكل زباله در شهرهاي بزرگ بدلیل جمعیت و نوع زندگی و وجود صنایع کوچک و بزرگ بيش از ديگر شهرهاست. در برخي از كلانشهرهاي كشور به‌نظر مي‌رسد اين مشكل جدي گرفته شده و اراده‌اي براي مديريت زباله به‌وجود آمده است،اما در شهرهاي كوچك به‌دلايل مختلف از جمله تفكيك نكردن زباله از مبدأ، نبود مكان مناسب براي دپو، نبود دستگا‌ه‌هاي زباله‌سوز، مخلوط بودن زباله‌هاي خطرناك مانند زباله‌هاي بيمارستاني و آزمايشگاهي و... اين معضل بيشتر خود را نشان مي‌دهد.

در این بین آذربایجان غربی یکی از استانهای است که در امر تولید زباله به رقمهای بالایی رسیده است.در این استان روزانه نزدیک به 2 هزار تن زباله تولید می شود.تولید روز افزون زباله در آذربایجان غربی که در سالهای اخیر افزایش چشمگیری پیدا کرده براساس آخرین آمار اعلام شده از طرف اداره کل محیط زیست آذربایجان غربی به روزانه یک هزار و 900 تن رسیده است.

تولید یک هزار و 900 تن زباله در آذربایجان غربی در حالی انجام می شود که فقط شهر ارومیه روزانه 450 تن زباله تولید می کند که سرانه تولید روزانه برای هر شهروند ارومیه ای به 750 گرم می رسد

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری ارومیه در این خصوص اظهار میدارد: اجرای طرح تفکیک زباله از مبدا یک ضرورت اجتناب ناپذیر است لذا جمع آوری زباله‌ها به صورت جداگانه نقش موثری در کاهش اثرات سوء زیست محیطی و همچنین پاسخگویی به بخشی از هزینه‌های سنگین دفع زباله دارد.

35درصد زباله های آذربایجان غربی به صورت غیربهداشتی دفع می شوند

در رابطه با مشکلات دفع زباله های تولید شده در آذربایجان غربی سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی می گوید: باید بتوانیم این دیدگاه را که زباله خطرناک است در جامعه نهادینه کنیم چراکه به قدری زباله و مواد شیمیایی صنعتی تولید شده که خودمان در نحوه بازیافت آنها دچار مشکل هستیم.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی نیز با اشاره به دفع 35 درصد از زباله های آذربایجان غربی به صورت غیربهداشتی می گوید: سال گذشته 40 درصد از زباله‌های استان به صورت غیر بهداشتی دفن می‌شد که با تمهیدات اندیشیده شده در این زمینه، امسال این میزان به 35 درصد کاهش یافته است.

از طرفی تولید روزانه 2 هزار تن زباله در آذربایجان غربی ضرورت توسعه صنعت بازیافت را در راستای کاهش اثرات زیست محیطی و بهداشتی برجسته کرده است.

از سوی دیگر بازیافت پسماند از هرز رفتن منابع سودمند و سرمایه‌های ملی جلوگیری می‌کند و مصرف مواد خام و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد. با این کار، تولید گازهای گلخانه‌ای نیز کاهش می‌یابد و می توان از زباله ها به عنوان منبع تامین انرژی نیز بهره گرفت.

در رابطه با وضعیت بازیافت پسماند از ۱۷ شهرستان استان آذربایجان غربی صرفاً کمتر از ۵ شهرداری دارای کارخانه مواد بازیافت زباله هستند که موفق ترین آن در شهرستان میاندوآب قرار دارد ودر شهرهای پیرانشهر و ارومیه هم چند سالی است پروسه ساخت کارخانه کود کمپوست در دستور کار قرار گرفته است.

ارومیه به عنوان مرکز آذربایجان غربی با بیش از ۳۰ درصد جمعیت استان بیشترین تولید کننده زباله است و در همین راستا تسریع در راه اندازی و ساخت این مرکز و جمع آوری زباله ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هادی بهادری معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به تولید روزانه 500 تن زباله در شهر ارومیه می گوید: می توان از بازیافت و تبدیل بهتر و مطلوبتر این مواد، ارزش اقتصادی زیادی را برای استان ایجاد کرد.

بهادری توجه به این امر را در تدوین برنامه ششم توسعه کشور خواستار شد و اظهار کرد: در این خصوص باید الزامات و اولویت های آذربایجان غربی لحاظ شده و برنامه جامعی تهیه شود.

وی افزود: مطالعات طرح مدیریت پسماندهای شهری در ارومیه، میاندوآب، اشنوبه، خوی، مهاباد، بوکان، چالدران و پیرانشهر تصویب شده و در شهرهای نقده، سلماس، تکاب، سردشت و شاهین دژ نیز به اتمام رسیده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار