استاندار گیلان: کم آبی امسال در کاهش تولید برنج تاثیری نداشته است
به گزارش خبرنگار ایرنا، محمدعلی نجفی روز سه شنبه در مراسم برداشت اولین خوشه های برنج فصل زراعی جاری در روستای لاکسار شهرستان صومعه سرا اظهار داشت: همکاری شالیکاران گیلانی با مدیران امور آب و سازمان جهاد کشاورزی موجب شد که کم آبی فصل زراعی سال جاری، به خوبی طی شده و برداشت برنج 10 روز زودتر انجام گیرد.
کد خبر: ۶۱۸۳۴
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۶ 14 July 2015
وی با اشاره به اینکه برداشت اصلی برنج در 10 روز آینده در استان آغاز می شود، افزود: مدیریت صحیح آبیاری مزارع و بارندگی اخیر موجب شد که مشکل نیم درصد اراضی گیلان که در معرض خشکسالی قرار داشتند، بر طرف شده و اگر هم درصدی خسارت وارد شود، این خسارت جبران باشد.

استاندار گیلان خاطرنشان کرد: انتظار ما از مسوولان امین مواد غذایی کشور این است که نسبت به واردات برنج حساسیت داشته باشند و با درک شالیکاران در فصل تولید، از واردات و توزیع برنج خارجی جلوگیری کنند.

وی گفت: در فصل غیر تولید هم باید با تعرفه های زیاد، جلوی واردات برنج های خارجی به گونه ای گرفته شود تا واردات برای واردکنندگان صرفه اقتصادی نداشته باشد.

نجفی ادامه داد: تلاش می شود که با واقعی شدن قیمت برنج، کشت این محصول برای کشاورزان مقرون به صرفه باشد.

وی گفت: امسال در استان های گیلان و مازندران کاهش تولید برنج نداشته ایم به همین دلیل باید واردات برنج سنجیده بوده و بصورتی مدیریت شود تا کشاورزان با خیالی آسوده بتوانند محصول خود را به فروش برسانند.

وی از رسانه ها خواست که با توجه به اهمیت برنج، به مشکلات این محصول نیز مانند چای توجه داشته و بپردازند.

وی در خصوص خرید تضمینی قیمت برنج اظهار داشت: سال گذشته برای اولین بار خرید برنج بصورت توافقی از کشاورزان انجام شد و هدف این است که شرایط مناسب قیمت برنج حفظ شود و می کوشیم امسال هم بصورت توافقی برنج از کشاورزان خریداری شود.

استاندار گیلان روز سه شنبه در مزرعه سعید کاظمی در روستای لاکسار صومعه سرا در غرب استان گیلان، در مراسم اولین برداشت برنج سال زراعی حضور یافت.

این کشاورز در مزرعه یک هکتاری خود اقدام به کاشت رقم حسنی در سی ام فروردین ماه کرده بود که پس از 83 روز، دوره برداشت آن فرا رسید.

پیش بینی می شود از این مزرعه امسال پنج تا پنج و نیم تن شلتوک برداشت شود.

استاندار گیلان همچنین از مزرعه کشت آزمایشی رقم جدید برنج با عنوان گیلانه در این منطقه بازدید کرد.

فصل کاشت ، داشت و برداشت برنج از اواخر اسفندماه هر سال در گیلان آغاز و در شهریورماه پایان می یابد.

استان گیلان 238 هزار هکتار اراضی شالیزاری دارد که یک میلیون و یکصد هزار تن شلتوک از این اراضی به دست می آید و سالانه حدود 700 هزار تن برنج سفید تولید می شود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار