تابناک تهران - هر روزی که به انتخابات مجلس نزدیکتر می‌شویم فضای انتخاباتی درون کشور پر رنگتر می‌شود. هر روز زمزمه‌ایی از ائتلاف و انشعاب درون حزبی منتشر می‌شود از جبهه پایداری و یکتا و خط امام اصولگریان تا وحدت اصلاح‌طلبان اما اینروزها زمزمه وحدت و لیست واحد از جبهه اصولگرایان نیز بیرون آمده و شنیده‌ها حاکی از توافق جبهه پایداری و طرفداران دولت قبل و بقیه اصولگرایان برای ارایه لیست واحد است.
کد خبر: ۶۲۳۸۰
تاریخ انتشار: ۲۴ تير ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۵ 15 July 2015
فضای سیاست داخلی هرروز بیشتر از روز قبل درگیر رقابت‌های انتخاباتی می‌شود. اصلاح‌طلبان و اصولگرایان همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا در مجلس دهم سهم بیشتری به دست آورند. 

درحالی‌که اصولگرایان به دنبال رسیدن به وحدت هستند و اخیراً حرف از ارائه فهرست واحد می‌زند، اصلاح‌طلبان نیز راهبردهای انتخاباتی خود را برگزیده‌اند.

جریان اصلاح‌طلب با تأکید بر استفاده از الگوی انتخاباتی سال 92 و ارائه فهرست واحد قصد دارد که پیروز این میدان باشد. این یعنی که جریان مذکور می‌داند برای غلبه بر رقیبی که حتی ممکن است با یک فهرست واحد به میدان آید باید برگ برنده ای داشته باشد لذا ائتلاف با اعتدالیون و میانه‌روها را به عنوان استراتژی اصلی خود برگزیده است. 

این استراتژی با تاکتیک‌های انتخاباتی دیگر همراه است که از لا به لای اظهارنظرهای چهره های شاخص این جریان نمایان می شود.

یکی از نمونه های این اظهارات ، صحبت های حسین مرعشی در خصوص ترمیم روابط اصلاح طلبان با رهبری بود. نمونه دیگر نیز حرف های  اخیر محمد رضا عارف در جمع مردم اسلامشهر – در راهپیمایی روز قدس – است رییس بنیاد باران گفته بود که «باید در انتخابات مجلس به دنبال کسب 30 کرسی استان تهران باشیم چراکه پیروزی حداکثری در این استان ازنظر سیاسی معنا و مفهوم ویژه‌ای دارد.»

فراموش نکنیم که عارف همان گزینه ای است که اکثریت جریان اصلاحات او را از همین حالا به عنوان رییس مجلس آتی پذیرفته اند و حتی از این اتفاق نظر نیز برای بهبود وضع وحدت درونی خود بهره می‌گیرند.

محمدجواد حق‌شناس رییس جبهه اصلاحات در گفت‌وگو با تابناک تهران ضمن تاکید بر اینکه وحدت درونی از مهم‌ترین عوامل اثر گذار بر پیروزی در انتخابات مجلس است، گفت : ارایه فهرست واحد از سوی هر کدام از جریان‌ها کمک بزرگی به آن جریان است.

وی در پاسخ به اینکه اصلاح طلبان تا کنون چه کرده‌اند و در چه وضعیتی قرار دارند، گفت: جلساتی در تهران و استان‌ها برگزار شده است و از ماه‌ها قبل برای ایجاد وحدت و انسجام درونی تلاش می‌شود.

وی در خصوص احتمال ائتلاف با چهره‌های میانه رو جریان رقیب نیز گفت:  همان طور که آقای رهامی رییس کمیته انتخابات اصلاح‌طلبان گفته است تا کنون جلساتی با آقای ناطق نوری برگزار شده است . مساله اصلی این است که اصلاح‌طلبان ترجیح می‌دهند مجلس آتی رویکرد اصلاح ‌طلبانه داشته باشد لذا ممکن است در لیست رقیب چهر‌های میانه رو که با این رویکرد عمل می‌کنند، قرار گیرند.

حق شناس در مورد احتمال دستیابی به سی کرسی مجلس که عارف اخیرا آن را به عنوان هدف اعلام کرده است، نیز گفت :  این هدف در صورت فراهم شدن شرایطی مانند انسجام درونی جریان اصلاحات و عملکرد در چارچوب قانون نهاد نظارتی، در دسترس است.  آقای عارف ازجمله چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان هستند که بعد موضوع انتخابات مجلس را در دو سال گذشته به‌طورجدی در فضای سیاسی و رسانه‌ای کشور طرح و پیگیری کرده‌اند. در همه این مدت نیز اهمیت این انتخابات به‌عنوان یکی از سرفصل‌های اثرگذار بر نتیجه‌گیری که در انتخابات 92 هدف گزاری شده بود، موردتوجه قرار داده‌اند لذا نگاه کلانی که اکنون عنوان کرده‌اند کاملاً با واقعیت‌های ایران امروز منطبق است.

وی افزود: نوع تعامل عارف با جریان‌های سیاسی – در درون جریان اصلاح‌طلبی و در جریان رقیب – همچنین نوع تعامل با نهادهای حاکمیت در راستای رسیدن به همین هدف است که چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب بتوانند در چارچوب قانون اساسی و منافع ملی و با رویکردی اصلاح‌طلبانه و مشارکت جوی‌اند به این انتخابات نگاه کنند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اهداف جریان اصلاح‌طلب در این انتخابات گفت: گام اول کسب سقف کرسی‌های مجلس آتی است و گام دوم که در اظهارات اخیر آقای عارف به آن اشاره‌شده، این است که سهم اصلاحات از نمایندگان شهرهای بزرگ و مراکز استان‌ها بیشتر باشد.

رییس جبهه اصلاحات در ادامه گفت: تحقق این هدف به دو عامل بستگی دارد. نخست اینکه نهاد نظارتی عملکرد خوبی داشته باشد و در چارچوب قانون و بدون جهت‌گیری سیاسی به وظایف خود عمل کند. دوم اینکه اصلاح‌طلبان با استفاده از همان الگوی انتخابات 92 و با انسجام درونی که ماه‌ها است در حال شکل گرفتن است به عرصه انتخابات وارد شوند.

وی همچنین تأکید کرد: وقتی از سی کرسی تهران صحبت می‌شود، چهره‌های مثل علی مطهری که اصولگرا است نیز در آن جای می‌گیرند لذا منظور غالب بودن رویکرد اصلاح‌طلبانه در میان نمایندگان تهران و به‌تبع آن کل مجلس است.

روشن است که اصلاح طلبان نیز پا به پای رقیب خود می کوشند تا در انتخابات پیش رو قوی ظاهر شوند. جلساتی درونی ادامه دارد و نگاهی هم به ائتلاف های احتمالی دارند . با این حال فعالان این جریان با چالش هایی مثل نهادهای نظارتی مواجه هستند و می دانند که رقیب مشکلات کمتری در این بخش دارد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار