حضرت آیت الله مجتهد شبستری؛
حضرت آیت الله محسن مجتهد شبستری با تبریک فرا رسیدن عید سعید فطر به تمامی مسلمانان جهان علی الخصوص مردم شریف آذربایجان، مقبولیت طاعات و عبادات و یک ماه بندگی مردم را از درگاه خداوند متعال مسئلت نمودند.
کد خبر: ۶۳۳۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۳ 18 July 2015
به گزارش تابناک تبریز و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی نماینده ولی فقیه در استان ، ایشان به بیان چهار پرسش در زمینه زکات فطره پرداختند و گفتند: زکات فطره در چهار بخش قابل بحث و بررسی است که اولا پرداخت زکات بر چه کسانی واجب است، ثانیا، مقدار آن چقدر باید باشد، ثالثا، وقت ادای آن چه زمانی باید باشد و رابعا، زکات فطره باید در چه زمینه ای مصرف شود.

رئیس شورای عالی مدارس علمیه استان در پاسخ به این سئوالات، گفتند: زکات فطره بر کسانی واجب است که علاوه از شرایط عامه عقل و بلوغ از غنای مالی برخوردار بوده و فقیر نباشند و غنی به کسی گفته می شود که بتواند مخرج سالیانه خود را یا بالفعل و یا بالقوه بتواند تامین کند.

ایشان در تشریح مبحث فوق گفتند: بالفعل یعنی فردی که تمام مخارج سالیانه خود را دارد و بالقوه یعنی کسی که هم اکنون تمام مخارج یک سال خود را ندارد اما با توجه به درآمد هایی که به موجب کسب و کار یا از طرق دیگر به دست می آورد می تواند مخارج سالیانه خود را تامین نماید و اگر جزو این دو گروه باشد پرداخت زکات فطره بر وی واجب می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی اضافه کردند: کسانی که توانایی پرداخت زکات فطره را ندارند نه تنها پرداخت آن بر آنان واجب نیست، بلکه خودشان مستحق دریافت زکات فطره می باشند و می توانند از آن بهره مند شوند.

ایشان در خصوص مقدار زکات فطره، گفتند: نظر تمامی فقهاء اسلامی این است که برای هر فردی سه صاع معادل سه کیلو گرم از گندم، جو، کشمش، خرما و یا معادل قیمت آن پرداخت شود.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزودند: بعضی فقهاء عظام می فرمایند زکات فطره بید متناسب با قوت غالب پرداخت شود و چنان که قوت غالب را در نظر بگیریم، قوت غالب مردم آذربایجان نان بوده و باید خود گندم یا هزینه آن به قیمت بازار آزاد محاسبه و پرداخت شود.

ایشان اضافه کردند: آن طوری که به ما خبر دادند قیمت سه کیلو گندم چیزی در حدود پنج هزار تومان است و می توان گفت اگر برای هر فردی این مبلغ پرداخت شود ادای دین کرده اند و اگر بیشتر هم بدهند خداوند متعال اجر و مزد بیشتری نصیب آن فرد خواهد کرد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) با اشاره به وقت اداء زکات فطره، گفتند: زکات فطره باید از اذان مغرب تا ظهر روز عید فطر پرداخت شود و بهتر است قبل از اقامه نماز عید سعید فطر پرداخت نماید.

ایشان خاطر نشان کردند: اگر کسی یک خانواده معینی جهت پرداخت زکات فطره در نظر دارد اما نمی تواند تا قبل از ظهر عید سعید فطر آن را به آن خانواده مستحق برساند، باید آن مبلغ را تا ظهر عید فطر جدا کرده و به کنار بگذارد.

امام جمعه تبریز با اشاره به موارد مصرف زکات فطره در قرآن کریم، گفت: زکات فطره باید در همان مواردی که در خصوص زکات مال در قرآن آمده است مورد استفاده قرار گیرد از جمله مساکین، در راه ماندگان، در راه خدا و… .

حضرت آیت الله مجتهد شبستری افزودند: فقهاء و مراجع عظام تقلید بنا بر احتیاط واجب می فرمایند که مادامی که در یک شهری فقرایی وجود دارد، زکات فطره باید به آنان پرداخت شود.

ایشان با بیان اینکه پرداخت زکات فطره یک برکت مادی و یک برکت معنوی دارد، گفتند: اگر زکات فطره به موقع و به طور صحیح پرداخت شده و در جای خود خرج شود زندگی فقراء حدود دو ماه تامین خواهد شد و برکت معنوی آن عبارت است از تضمین یک سال سلامتی و تندرستی بدن.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی در خاتمه افزودند: مردم شریف اگر نیازمندی جهت پرداخت زکات سراغ نداشته باشند، می توانند زکات خود را به کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) و یا به بهزیستی بدهند و لازم ب ذکر است که صندوق های این دو ارگان مورد اعتماد در سراسر شهر قرار خواهد یافت و از همه مردم عزیز تقاضا می شود که زکات فطره خود را به صندوق های ناشناس نیاندازند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار