مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم گفت: ابعاد تمدنی، جامعه‌شناختی و سیاسی نسب‌شناسی سادات باید موردتوجه قرارگرفته و آسیب‌شناسی بحث نسب‌شناسی سادات به‌ویژه در برخی حوزه‌ها ضروری به نظر می‌رسد.
کد خبر: ۶۳۴۳۲۷
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸ 24 July 2018

به گزارش تابناک قم، حجت‌الاسلام‌ والمسلمین راد ظهر امروز در نشست تخصصی سادات رضوی و جایگاه علمی آنان در تمدن اسلامی که در سالن جلسات پژوهشگاه مطالعات تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد، تکریم سادات را تکریم اهل‌بیت(ع) و احیای امر آنان بیان و اظهار داشت: این همایش مصداق بارز کلام امام رضا(ع) است که فرمودند توجه به فرهنگ، میراث و جایگاه سادات و فرهنگ شیعی احیای امر اهل‌بیت(ع) است.

وی با بیان آیات و روایات متعدد که به تکریم اهل‌بیت(ع) اهمیت داده است، افزود: از آیات قرآن و روایات، در ارتباط با بحث ذریه پیامبران به معنای کلی و عام آن چنین برمی‌آید که یک موضوع جدی بوده و افرادی که از خاندان پیامبر اکرم(ص) هستند از جایگاه مهم و ویژه‌ای برخوردارند.

مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم بیان کرد: افرادی که رابطه‌های سببی با اهل‌بیت(ع) دارند، از جایگاه ویژه‌ای برخوردار بوده و برای سادات التزام به برخی امور دارای اهمیتی ویژه‌ای است، از این‌رو در اهمیت بحث سادات جای هیچ شک و تردیدی نیست.

راد با بیان اینکه در حوزه نهادسازی آستان قدس به دنبال احیای نهاد نقابت است، ابراز کرد: به جرأت می‌توان گفت برگزاری این نوع همایش‌ها مورد تأیید قرآن و سیره اهل‌بیت(ع) است، گاهی پژوهشگران انجام کارهای پژوهشی در عرصه سادات پژوهی را اتلاف وقت می‌دانند درحالی‌که این حوزه خدمت به اهل‌بیت(ع) بوده و سادات پژوهی تاکنون مورد غفلت قرارگرفته است.

وی گفت: سادات در گستره تاریخ تشیع یک سرمایه غنی و مبارک تلقی می‌شوند در حالی‌که در این رابطه کار جدی انجام نداده‌ایم، امیدواریم کارهای جدی در ارتباط با سادات پژوهی انجام گیرد.

مسئول نمایندگی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در قم با تأکید بر اینکه محبت به سادات و خاندان رسالت دارای مبانی دینی است، تصریح کرد: ابعاد تمدنی، جامعه‌شناختی و سیاسی باید موردتوجه قرارگرفته و آسیب‌شناسی بحث سادات به‌ویژه در برخی حوزه‌ها ضروری به نظر می‌رسد که به حفظ اصالت و تکریم سادات منجر به خواهد شد.

راد با تأکید بر لزوم پاسخگویی به شبهاتی که در حوزه نسب‌شناسی سادات مطرح است، خاطرنشان کرد: باید در پژوهشکده الذریه النبویه و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی کارهای جدی صورت گرفته و پاسخ گوی شبهات باشیم.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار