در هر صورت اگر چهره فردی در میان اذهان عمومی تخریب شود، به‌خصوص اگر آن فرد از میان شخصیت های سیاسی کشور بوده و سمتی مهم داشته باشد، ذهنیت جامعه نسبت به نظام تخریب می‌شود.
کد خبر: ۶۳۴۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 24 July 2018

تابناک فارس به نقل از قانون:برخی افراد برای مطرح کردن خود و برای اینکه ارزش خود را در نظر دیگران بزرگ‌تر جلوه دهند، اقدام به تخریب شخصیت‌های سیاسی می‌کنند. متاسفانه این درک در ساختار اجتماعی کشور مایه ایجاد نا امیدی است و می‌تواند زمینه ساز یأس و از بین رفتن اتحاد مردم شود.

باید گفت اگر انتقادها به شیوه سازنده اي نباشد و موجب تخریب چهره های سیاسی در میان اذهان عمومی شود، بی شک این موضوع از لحاظ قانونی، اخلاقی و همچنین شرعی جای تامل دارد و باید به این گونه برخوردها با قاطعیت رسیدگی شود.

در گذشته برخی خلأهای قانونی و سوءمدیریت‌هایی صورت گرفت که باید مسئولان برای رسیدگی به این امور وقت صرف می‌کردند اما این طور نبود و اتفاقاتی افتاد که باعث شد تا برخی افراد اقدام به تخریب یکدیگر کنند و فضا را برای جامعه به‌گونه ای ترسیم کنند که ارزش وجودی خود را بالا ببرند. این در حالی است که با این اتفاقات برخی مسئولان تنها نظاره گر بودند و به جای رسیدگی به این مسائل جو سیاسی کشور را منقلب کردند و عده‌ای از نظر جامعه از ارزش افتادند.

اگر امروز عده ای در حال تخریب هستند، مسئولان نباید سکوت کنند و باید هر چه سریع‌تر اوضاع را ساماندهی کنند تا زمینه اعتماد مردم به نظام را از بین نبرند زیرا این روش انتقاد بسیار مخرب است و می‌تواند اعتماد مردم را نشانه بگیرد.

در هر صورت اگر چهره فردی در میان اذهان عمومی تخریب شود، به‌خصوص اگر آن فرد از میان شخصیت های سیاسی کشور بوده و سمتی مهم داشته باشد، ذهنیت جامعه نسبت به نظام تخریب می‌شود و باید از این گونه طرز برخوردها احساس خطر کرد.

در این رابطه شبکه‌های مجازی نیز تاثیر قابل توجهی روی ذهنیت و درک مردم از نظام دارند و اگر موضوعی را نشر دهند که بر خلاف واقعیت است و در دنیای واقعی صحت ندارد، می‌توانند دید مردم را نسبت به مسئولان و اصل نظام تخریب کنند زیرا رواج این بحث ها در جامعه و از بین رفتن حرمت مسئولان در نزد افراد می‌تواند جامعه ما را دچار تنش هایی کند که رهایی از شر این چالش‌ها به این سادگی‌ها نیست و سال‌ها زمان لازم است تا اعتماد دوباره مردم را نسبت به نظام به دست آورد.

بنابراین باید گفت که هر گونه تهمت یا تخریب چهره سیاسی در جامعه در صورت انعکاس در مطبوعات و رسانه‌های مجازی علاوه بر مشکل اخلاقی می‌تواند موجب از هم پاشیدگی جامعه شود و موضوعی خلاف عرف و دور از شأن یک ملت مسلمان است.

حتی در روایات اسلامی نیز به این نکته تاکید شده است که فاش کردن اسرار افراد و ارتکاب به گناهی چون تهمت و تخریب حتی بدتر از خود آن گناهی است که آن شخص مرتکب شده و می‌تواند زمینه‌ساز فساد و مشکلات بسیاری در جامعه شود.

درست از آن زمانی که برخی افراد برای بالا بردن حرمت خود در نزد افراد دست به کارهای عجیب زدند و به یکدیگر لنگه کفش پرتاب کردند باعث ترویج تخریب چهرها ها در جامعه شدند؛ این در حالی است که این افراد به صورت خلاف قانون چهره سیاسی افراد را در نزد مردم تخریب کردند. متاسفانه این ها مسائلی هستند که نباید در مقابل آن سکوت کرد و تا فرصت داریم باید سکوت خود را شکسته و برای اصلاح این برخوردها حرکت کنیم. امید است رسانه ها نیز در این باره در کنار مسئولان باشند و برای از بردن زمینه های لازم برای ترویج چنین برخوردهایی همکاری کنند. در این باره از رسانه ها خواهشمندیم تا در افشای این گونه مسائل نهایت دقت را به کار ببرند تا کشور را از پیامدهای منفی این امر حفظ کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار