برداشت محصولات طبیعی از جنگل‌ها یکی از محل‌های درآمد مردم این دیار بوده که می‌توان به برداشت سقز به عنوان یک محصول طبیعی از درختان زاگرس نام برد.
کد خبر: ۶۳۶۲۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۳ 29 July 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ از دیر باز ارتباط عمیقی بین جنگل‌های زاگرس و زندگی مردم وجود داشته است، طبیعت همواره هم پناهگاه و هم محل امرار و معاش مردم بوده است.

برداشت محصولات طبیعی از جنگل‌ها یکی از محل‌های درآمد مردم این دیار بوده که می‌توان به برداشت سقز به عنوان یک محصول طبیعی از درختان زاگرس نام برد.

مردم این دیار همواره از سایه، چوب و شیره و ... جنگل‌های بلوط استفاده کرده و این رویه از گذشته مرسوم بوده و همچنان این رویه ادامه دارد.

 

یکی از ارمغان‌های زاگرس تولید سقز بوده که بخشی از مردم این دیار از این محصول طبیعی برداشت کرده و با فروش و عرضه آن امرار و معاش می‌کنند.

یکی از برداشت کنندگان سقز می‌گوید: سقز در بخش‌های مختلفی از جمله بهداشت و دارو سازی و شیمیایی و خوراکی و رنگ‌سازی و ... کاربرد بسیاری دارد.

احمد اظهار داشت: هرساله در این فصل اقدام به برداشت سقز از درختان جنگل زارگس کرده و با فروش آن زندگی خود را سپری می‌کنیم.

 

 

وی ادامه داد: ابتدا با گل کاسه‌ای را درست کرده و آن را به ساقه و تنه اصلی درختان بنه نصب می‌کنید و با خراشیدن تنه درخت منتظر جاری شدن شیره درخت به درون کاسه می‌شویم.

یکی دیگر از افراد سقز گیر می‌گوید: تقریبا به مدت 25 روز اقدام به ایجاد کاسه و نصب آن در تنه درختان کرده و بعد از آن دو تیغه به تنه درخت وارد می‌کنیم.

 

 

مرادعلی اظهار داشت: یک هفته فرصت لازم است که کاسه پر از شیره درخت بنه شده و سپس آن را جمع آوری می‌کنیم.

وی ادامه داد: برداشت سقز مستلزم کار و دقت فراوان است تا بتوان محصول خوبی را تولید کرد.

 

 

مرادعلی تصریح کرد: شیره درخت که در کاسه جمع آوری شده پوستی دارد که با کندن پوسته سقز مشخص می‌شود.

این سقز گیر گفت: معمولا درختانی که مرض هستند را تیشه نزده و سقزی از آنها استحصال نمی‌کنیم.

یکی از کارشناسان منابع طبیعی استان ایلام در این باره گفت: نظارت بر کار برداشت سقز از درختان بنه زاگرس در دستور کار قرار گرفته است.

پور احمد اظهار داشت: موارد لازم را به سقزگیرها تذکر داده و از آنان می‌خواهیم با درختان فرتوت و آفت زده کاری نداشته باشند.

 

وی با بیان اینکه در 25 روز ایام سقزگیری در مجموع حدود 200 سقزگیر در استان ایلام مشغول کار می‌شوند، ادامه داد: امسال پیش‌بینی می‌شود که 120 تن محصول سقز از درختان بنه استان ایلام برداشت شود.

این کارشناس اضافه کرد: تعاونی‌های بهره‌بردار در این پروسه وارد کار شده و با انعقاد قرار داد باید حفاظت مشارکتی منطقه را نیز مد نظر داشته باشند.

پوراحمد تصریح کرد: به ازای هر تن برداشت سقز باید هشت هکتار نهال کاری در عرصه‌های ملی انجام دهند و این تنها راه برداشت این موهبت الهی است.

درختان بنه 250 هزار هکتار از پوشش گیاهی جنگل‌های استان ایلام را تشکیل داده و گنجینه‌ای با ارزش برای مردم استان ایلام محسوب می‌شوند.

بهره‌برداری سطحی از عرصه‌های طبیعی هم سبب کمک به اقتصاد خانواده‌ها شده و هم فرصت‌های زیادی را برای حفاظت از عرصه‌های طبیعی فراهم می‌کند.

 

 

 

فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار