مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد:
مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با اشاره به مشكلات متعدد وابستگي به منابع آبي خارج از حوزه،‌ آب را به عنوان يكي از منابع استراتژیک، اولين بحث در اقتصاد مقاومتي عنوان كرد.
کد خبر: ۶۳۹۵۸۷
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰ 05 August 2018

«محمد مهدی جوادیان زاده» در جلسه شورای حفاظت از منابع آب شهرستان بهاباد با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی، گفت: اولین بحث اقتصاد مقاومتی، بحث آب است لذا باید منابع آب موجود خود را که منابع استراتژیک هستند را حفظ كنيم.

وي ادامه داد: قطعاً وابستگي به منابع خارج از حوزه مشکلاتی را به همراه دارد كه به عنوان نمونه مي‌توان به 12 مورد تعرض به خط اول انتقال آب به یزد از ابتدای سالجاری شده یعنی هر 9 روز یک مورد تعرض اتفاق افتاده است .

وی در ادامه آب را مبنای توسعه خواند و گفت: متاسفانه در اين حوزه ناهنجاری‌هایی وجود دارد كه در بعضی از مناطق، این ناهنجاری‌ها خیلی شدید و در بعضی از مناطق مانند شهرستان بهاباد کمتر دیده می‌شود .

مدیر عامل آب منطقه ای یزد ادامه داد : اگر با این ناهنجاری‌ها به موقع برخورد نشود، به یک غده سرطانی تبدیل شده و رشد می‌کند لذا باید این ناهنجاری‌ها را کنترل و از همان ابتدا رفع كرد.

جوادیان زاده ابراز اميدواري كرد كه با کمک شوراهای حفاظت از منابع آب و فرمانداران شهرستان‌ها با این ناهنجاری‌ها مقابله و مسئله آب را حل كرد.

وی با تأکید بر اين كه بايد مصرفمان را به اندازه منابع آبی که در اختیار داریم، برسانیم، گفت: استفاده‌ی بی‌رویه از طبیعت و محیط زیست بی‌انصافی است و ما باید این منابع را برای فرزندانمان و نسل آینده حفظ كنيم چرا كه بدون آب نمی‌توانیم آینده‌ی روشنی را برای آنها ترسیم کنیم .

جوادیان‌زاده با تاكيد بر مدیریت مشارکتی، گفت: برای مدیریت منابع آب باید مردم را به میدان آورد تا خودشان این منابع آب را مدیریت كنند.

مدیر عامل آب منطقه‌ای با بیان این که با دانش امروزی و با کمک کشاورزان باید مدیریت مشارکتی را احیاء کنیم، تصریح کرد: اجرای مدیریت مشارکتی نیاز به راهکار دارد یکی از این راهکارها این است که باید مسئله آب را مسئله چند انضباطه میان بخشی دانست و با کمک مردم آن را به یک مسئله اجتماعی تبدیل كرد.

وی در مورد برگزاری رویداد شب مهر آب یزد که برای اولین بار در کشور انجام شد نيز اظهار كرد: یکی از این راهکارها برگزاری شب مهر آب یزد است که با کمک هنرمندان کارهای هنری با موضوع اهمیت و صرفه جويی در آب تولید شد و مردم از این رویداد كه با اكران 9 کار هنری برگزار شد، استقبال كردند.

جوادیان‌ زاده رویداد شب مهر آب را یک گردهمائی اجتماعی با موضوع آب خواند و خاطرنشان كرد: امیدواریم بتوانیم این رویداد را در تمامی شهرستان‌های استان انجام دهیم و هر ماه در یک شهرستان این رویداد را اجرا کنیم.

وي اجرای طرح سپاس آب را ديگر راهكار در اين مورد ذكر كرد و گفت: وظیفه اصلی اجرای این طرح برعهده شورای حفاظت از منابع آب است و در آن از طرح‌هاي برگزيده با مدال سپاس آب تقدیر می‌شود .

وی ادامه داد‌: طرح‌های برگزیده نيز از طریق رسانه‌ها ترویج داده مي‌شود تا مردم راه نجات را بیاموزند و از این طریق دانش مدیریت مصرف را به اشتراک بگذارند.

جوادیان زاده گفت: اطلاع رسانی در مورد مسئله آب در جامعه بطور چشمگیری انجام شده است و در صورتی که این اطلاع‌رسانی‌ها بیشتر از حد استاندارد شود، باعث می‌شود تا در مردم احساس عدم امنیت و نگرانی ایجاد شود لذا اکنون زمان ارائه راهکار و نشان دادن مسیر نجات برای گذر از این بحران آبی است.

مدیر عامل آب منطقه‌ای یزد با اشاره به اجرای طرح 100 درصدی مدیریت مصرف آب نيز خاطر نشان كرد: بنابر موافقت کارگروه سازگاری با کم آبی استان، با کاهش 50 درصدی مصرف در بخش کشاورزی در چارچوب آب قابل برنامه‌ریزی در این بخش، 30 درصد کاهش مصرف در بخش صنعت و معدن با بازچرخانی آب و 20 درصد کاهش مصرف در بخش شرب و بهداشت با ترویج استفاده از لوازم کاهنده و اقداماتی از قبیل نصب سایه‌بان کولر می توان به 100 درصد مدیریت مصرف دست یافت .

جوادیان زاده صرفه‌جویی در مصرف آب را نیازمند همکاری مردم دانست و تأکید کرد: تا پنج سال آینده راهکاری جز مدیریت مصرف آب برای تأمین آب استان یزد نداریم .

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار