کد خبر: ۶۴۶۲۳۴
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۱ 23 August 2018

بسیاری از ساکنان و خانوارهای روستایی در شهرستان خاش به دنبال وقوع پدیده خشکسالی طی دو دهه اخیر کوچ اجباری از محیط روستا داشته و در حاشیه شهر سکنی گزیده اند .

به گزارش ایسنا- منطقه سیستان و بلوچستان، مردم روستای شوگه از توابع بخش مرکزی خاش سیستان و بلوچستان نیز مستثنی از خسارت های ناشی خشکسالی نبوده اند و شاهد خشک و کم آب شدن چاههای آب کشاورزی، نابود شدن فعالیت های کشاورزی و دامداری و خالی از سکنه شدن روستا هستند .

محمدامین میربلوچزهی رئیس شورای اسلامی روستای شوگه بیان کرد: شمار اندک از مردم باقی مانده در این روستا با سختی و مشقت فراوان آب شرب مورد نیاز خود را شهر و با هزینه فراوان تامین می کنند .

وی اظهار داشت: زندگی در روستای شوگه در شرایط کنونی با دشواری های فراوان همراه است .

میربلوچزهی افزود: در ماههای اخیر کار حفر چاه آب شرب جهت رفع مشکلات مردم در این مبحث مورد توجه فرمانداری خاش و بخشداری مرکزی و آب و فاضلاب روستایی بوده که چند ماه است به دلیل پیدا شدن معارض هایی که هیچ گونه حقی در منطقه ندارند، از ادامه کار جلوگیری شده، که با شکایت از این افراد در محضر دادگستری و فرمانداری و مقامات استانی و کشوری در تلاش هستیم به این مشکل رسیدگی و هر چه سریعتر خدمات شایسته ای به مردم ارائه شود .

رئیس شورای روستای شوگه همچنین تاکید کرد: متاسفانه کار برق رسانی به این روستا به دلیل ضعف عملکرد پیمانکار برق با کندی انجام می شود و از سال گذشته تاکنون که این پروژه در شمار افتتاحیه های دهه فجر گنجانده شده، هنوز به بهره برداری نرسیده و مردم همچنان بدون برق مانده اند و امسال در ماه مبارک رمضان و فصل گرمای تابستان و شرایط سخت خشکسالی بی برقی را تحمل کردند و هم اینک چشم انتظار نگاه مهربان مسئولان برق شهرستان هستند .

وی ادامه داد: با توجه به اینکه چاههاب آب شرب و کشاورزی روستا ریزش کرده و نیاز به لایروبی دارند از مسئولان امور آب و کشاورزی شهرستان تقاضا داریم به رفع مشکلات این حوزه توجه کنند .

به گفته میربلوچزهی در سال جاری یک پروژه آبخیزداری در جوار این روستا از سوی اداره منابع طبیعی و آبخیزداری اجرا شده که جای قدردانی دارد و با توجه به حجم بالای مشکلات انتظار داریم در جوار همان پروژه و در روستاهای همجوار خان بی بی و تلگزی نیز جهت تقویت آب سفره های زیرزمینی پروژه های دیگری نیز کار بشود .

رئیس شورای شوگه گفت: برای رفع مشکلات اقتصادی مردم روستا پروژه هایی را خودمان با هزینه شخصی پیگیری کرده ایم و مجوزهای لازم هم از سوی دستگاههای اجرایی صادر شده که امیدواریم در آینده بتوانیم به مردم روستا و مردم خاش و استان خدمات مطلوبی ارائه بدهیم .

وی اظهار داشت: برای حل بخشی از مشکلات مردم و از جمله در مبحث تامین آب شرب شماری از خیران را با همکاری دوستان خوب مان در هلال احمر دعوت کردیم و که این عزیزان در روستا حاضر شدند و مشکلات مردم را مورد سنجش و ارزیابی قرار دادند که خدا را شکر شماری تانکر ذخیره آب به مردم اهدا نمودند لذا برای تامین آب شرب چشم انتظار توجه ادارات امور عشایری و آب و فاضلاب روستایی هستیم تا حداقل ماهی یک بار و فواصل کمتر و بیشتر به مردم آبرسانی کنند .

وی افزود: مردم این روستا برای تهیه نان شب خود مانده اند و با شرایط سخت تامین معاش موجه اند که امیدواریم نهادهای حمایتی و خدماتی بتوانند به مردم این روستا توجه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار