عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس گفت: امیدواریم در آرامش ۵ سوال از رئیس جمهور مطرح شود و در همین فضا پاسخ به سوالات انجام شود.
کد خبر: ۶۴۸۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱ 28 August 2018
 
 
مجتبی ذوالنوری در صحن علنی یکشنبه 14 مرداد 1397

مجتبی ذوالنوری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، در خصوص برگزاری جلسه سوال از رئیس جمهور، اظهار داشت: در طول چند روز اخیر، جلسات متعددی را با 82 نمایند‌ه‌ای که سوال از رئیس جمهور را امضا کردند و بر امضای خود باقی ماندند، برگزار کردیم که در نهایت کمیته‌ای 7 نفره از طرف سوال کنندگان تعیین شد.

 از چهارچوب سوالات خارج نمی شویم

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در جلسات عمومی و جلسات کمیته روی چند نکته تاکید داشتیم که مورد وفاق نمایندگان سوال کننده از رئیس جمهور است، بیان کرد: ما مطلقا از چهارچوب سوالات خارج نمی شویم و فقط در این چهارچوب صحبت می‌کنیم، مطلقا مسائل سیاسی را وارد کار نمی کنیم، به مسائل حاشیه‌ای و به حاشیه سازی نمی‌پردازیم، احترام و ادب و اخلاق را نصب العین و مبنای کار خود قرار دادیم و نمی‌گذاریم خدایی ناکرده چالش، تشنج و کشمکی ایجاد شود.

وی در تشریح علت اینکه چنین رویکردی را برای جلسه فردا انتخاب کرده‌اند، افزود: علت این کار، تبعیت از فرمایشات رهبری است که اخیرا نیز ایشان فرمودند، دولت حرمت مجلس و مجلس حرمت دولت را حفظ کند.

می‌خواهیم نتیجه سوال از رئیس جمهور به حل مشکلات جامعه کمک کند

ذوالنوری اداهم داد: آموزه‌های دینی و اخلاق اسلامی چنین رویکردی را به ما نشان می‌دهد، همچنین ما می‌خواهیم نتیجه این کار به حل مشکلات جامعه مانند معیشت و اقتصاد مردم کمک کرده و آرامشی را در جامعه ایجاد کند.

ماده 213 قانون آئین نامه داخلی مجلس، محدوده جلسه سوال از رئیس جمهور را تعیین کرده است

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نمی‌خواهیم اضطراب، نگرانی و چالش در کشور ایجاد شود، گفت: ماده 213 قانون آئین نامه داخلی مجلس، محتوای نطق نمایندگان سوال کننده و رئیس جمهور را به 3 مورد محدود کرده است؛ طرح سوالات نمایندگان، پاسخ به سوالات توسط رئیس جمهور و ابهاماتی که نمایندگان از توضیحات رئیس جمهور مطرح می‌کنند و این‌ها مواردی است که در قانون تعیین شده و باید رعایت شود، آقای رئیس جمهور نیز در آخر به ابهامات پاسخ می‌دهد.

 میدان حاشیه سازی، عملیات روانی و طرح مسائل خارج از موضوع وجود ندارد

ذوالنوری با بیان اینکه در اینجا میدان حاشیه سازی، عملیات روانی و طرح مسائل خارج از موضوع وجود ندارد، اظهار داشت: جلسه فردا 2 طرف دارد، یک طرف ما سوال کنندگان و یک طرف نیز آقای رئیس جمهور است، از طرف سوال کنندگان خیال ما راحت است زیرا تصمیم بر آن شده تا تشنجی ایجاد نشود، توصیه ما این است که رئیس جمهور نیز کاملا در همین چهارچوب حرکت کند، اگر من بعنوان سوال کننده یا رئیس جمهور بعنوان پاسخ دهنده خارج از چهارچوب حرف بزنیم، به قانون جفا شده است زیرا قانون این وقت را به موضوع سوال از رئیس جمهور اختصاص داده است.

نباید کشور را به حاشیه ببریم

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: من خارج از سوال نمی‌توانم حرف بزنم زیرا وقت مجلس هزینه بالایی دارد و نباید کشور را به حاشیه ببریم زیرا ممکن است فردا ده ها میلیون نفر این جلسه را دنبال کنند به همیت دلیل نباید غیر از محدوده‌ای که قانون تعیین کرده، حرکت کنیم.

نمایندگان سوال کننده از رئیس جمهور چه درخواستی از دکتر لاریجانی داشتند؟

وی افزود: روز گذشته کمیته 7 نفره به اضافه برخی دوستان دیگر جلسه‌ای را با رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار کردند و همین مطالب را در آن جا طرح کردیم و از دکتر لاریجانی خواهش شد تا بحث را مدیریت کامل بفرمایند.

ذوالنوری ادامه داد: اگر سوال کنندگان از موضوع خارج شدند، رئیس مجلس باید تذکر بدهند و اگر رئیس جمهور نیز در این چهارچوب حرکت نکرد، رئیس مجلس باید بحث را کنترل کرده و آئین نامه را اجرا کنند. قانون اجرای آئین نامه را خواسته است و سوگند نمایندگان نیز بر این موضوع دلالت دارد.

کنترل صحن دست ما نیست

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: متشنج شدن فضای مجلس به نفع هیچ کسی نیست.

ذوالنوری اظهار داشت: خواهش ما از دکتر لاریجانی این بود که حقوق طرفین رعایت شود و صحن مجلس کنترل و مدیریت شود که امیدواریم همین اتفاق با مدیریت دکترلاریجانی انجام شود.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: امیدواریم 5 سوال در فضایی دوستانه و با حاکمیت اخلاق اسلامی طرح شود.

هر سوال به صورت مستقل به رای گذاشته می شود

وی افزود: هر سوال مستقلا به رای گذارده می‌شود، برای وارد بودن سوال رای گیری نمی‌شود بلکه برای قانع کننده بودن یا قانع کننده نبودن پاسخ‌های رئیس جمهور رای گیری می‌شود.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: اگر اکثریت مطلق، یعنی نصف به اضافه یک و بیشتر از پاسخ‌های رئیس جمهور قانع نشوند، طبیعتا رئیس جمهور توبیخ و کارت زردی دریافت می‌کند، اگر تشخیص داده شود که قانون شکنی یا استنکاف از قانون، توسط رئیس جمهور رخ داده، سوال جهت بررسی به قوه قضائیه ارسال می شود./

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار