وسعه زیرساخت‌های مالی و تجاری می‌تواند فارس را به استانی تبدیل کند که نبض تجارت اقتصادی جنوب کشور را در دست گیرد برای دستیابی به این تجربه تنها یک‌ نسخه شفابخش وجود دارد که بانکداری اسلامی است.
کد خبر: ۶۴۹۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۹ 01 September 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم:با توسعه فعالیت‌های تجاری در سطح کشور‌ها متد‌های مختلف بانک‌داری در جهان‌شکل گرفت و یکی از مدل‌های ارائه خدمات بانکی نیز بانکداری اسلامی است بانکداری که نگاهی توسعه‌مدار بر ‌مبنای تجارت اسلامی دارد.

بانکداری اسلامی مبنای حرکت بانک‌ها در جامعه اسلامی است زیرا اگر نگاهی بر خدمات بانک‌ها در سایر کشور‌ها داشته باشیم در خواهیم ‌یافت که ارائه برخی از خدمات به واسطه مشکلات شرعی در ممالک اسلامی امکان‌پذیر نخواهد بود پس باید راهکار مناسبی در جهت ارائه خدمات پولی و ‌مالی ارائه کرد.

بانکداری اسلامی بر همین اساس ایجاد شد جایی که خلا یک رویکرد در خدمات بانکی احساس شد و باید برای جلوگیری از پیشرفت این خلا اقداماتی صورت می‌گرفت.

در بانکداری اسلامی نه تنها دریافت سود آنچه که ربا نامیده می‌شود ممنوع است بلکه اوراق قرضه، عقود مدت‌دار و قراردادهای بانکی خاص به شکل رایج در غرب نیز وجود ندارد البته بر اساس قوانین بانکداری اسلامی افراد نمی‌توانند چیزی را معامله کنند که وجود خارجی ندارد.

در همین راستا به سراغ دو بانک در استان فارس رفته و از فعالیت‌های این دو بانک در سطح کلان استان با رویکرد بانکداری اسلامی بیشتر آشنا‌ خواهیم شد.

اختصاص 10 درصد از منابع استان فارس به بانک‌ مسکن

سرپرست امور شعب بانک مسکن استان فارس با بیان اینکه بانک مسکن 10 درصد از منابع استان را به خود اختصاص داده و از این حیث رتبه پنجم را در بین بانک‌های استان دارد، گفت: بالغ بر 77 هزار فقره تسهیلات در استان فارس پرداخت شده است.

علی کمالی عنوان کرد: بانک مسکن برنامه خوبی برای زوج های جوان و خانه اولی‌ها دارد و صندوقی به نام صندوق یکم ایجاد کرده است این صندوق، صندوقی منحصر به فرد است که هیچ بانکی ندارد و تنها بانک مسکن قادر به پرداخت تسهیلات از طریق این صندوق است.

وی خاطرنشان کرد: در شهر شیراز تسهیلات مسکن به خانه ‌‌اولی‌ها تا سقف 120 میلیون تومان پرداخت می‌شود که نرخ بازپرداخت این تسهیلات در بافت فرسوده 6 درصد و در سایر مناطق 8 درصد است.

سرپرست امور شعب بانک مسکن استان فارس بیان کرد: بالغ بر 18 هزار نفر در این صندوق حساب افتتاح کرده‌اند که نزدیک به 3 هزار نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند و طی چهار ‌ماه ابتدای سال 97 نیز نزدیک به 800 نفر از این تسهیلات بهره برده‌اند که این آمار تا پایان سال به 2 هزار نفر می‌رشد.

یکی از مواردی که باعث می‌شود مشکلات مختلفی در حوزه بانکداری اسلامی ایجاد شود تملک دارایی است علی کمالی در این خصوص نیز اظهار داشت: بانک مسکن تاکنون هیچ ملکی را به خاطر معوق ماندن بازپرداخت تسهیلات تملک نکرده است چون فلسفه این بانک خانه‌دار کردن افراد است با افراد همراهی می‌کنیم.

کمک به شهرداری‌ها رسالت اصلی بانک شهر

سرپرست منطقه 4 بانک شهر گفت: رسالت اصلی بانک شهر کمک همه جانبه به شهرداری‌ها است و این در حالی است که توجه به موضوعات و مسایل فرهنگی هم یکی از اهداف مهم شهرداری‌ها محسوب می‌شود بنابراین بانک شهر توانسته با توجه به این موضوع گام‌های موثری را در بخش ارایه تسهیلات به مردم و شهروندان بردارد.

هادی امین‌زاده اظهار داشت: اگر بخواهیم میزان بدهی شهرداری‌های کلان‌شهر‌ها را به بانک شهر ارزیابی کنیم می‌بینیم که شهرداری شیراز جزو شهرداری‌هایی است که کمترین میزان بدهی را به بانک شهر دارد و این در حالی است که ما با شهرداری شیراز تعامل خوبی داریم.

وی با اشاره به ایجاد شهرنت در جهت ارائه خدمات پولی و‌ مالی در 24 ساعت شبانه‌روز در راستای ارائه خدمات بانکداری اسلامی عنوان‌کرد: خدماتی که از طریق شهرنت ارائه می‌شود بخشی خدمات شهری و بخشی نیز خدمات پولی و‌ مالی است در این راستا شهروندان می‌توانند از طریق شهرنت کارت بلیت‌های اتوبوس و مترو را شارژ کنند و مردم دیگر نیاز ندارند در جهت شارژ کارت بلیت خود به کیوسک‌های اتوبوسرانی و مترو مراجعه کنند.

امین‌زاده خاطرنشان کرد: یکی دیگر از خدمات پاس شدن چک توسط شه نت است که این امکان منحصر به فرد و تنها در اختیار بانک شهر است البته در خصوص صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز شهروندان نیازی به مراجعه به شعب بانک شهر در سطح شهر ندارند در نتیجه افراد می‌توانند فعالیت خود را در این بخش از طریق نرم‌افزارهای بانک شهر بر روی تلفن همراه و شهر نت‌های بانک انجام دهند.

می‌توان گفت که در ‌جامعه اسلامی وجود خدمات پولی و ‌مالی مبتنی بر شعائر اسلامی بسیار حائز اهمیت است و این تعریف که بانکداری اسلامی موجب رونق در جامعه خواهد شد از این رو است که بانک‌ها می‌توانند با اجرای سیاست‌های ابلاغی مالی و‌ پولی رونق در‌ جامعه را بیشتر کنند البته بر اساس، اساس‌نامه بانکی هر ‌بانکی ‌متولی یک حوزه است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار