پرونده بازي‌هاي آسيايي 2018 جاكارتاي اندونزي با كسب تنها يك نشان نقره در رشته كاراته براي ورزش استان قم بسته شد.
کد خبر: ۶۵۰۳۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 02 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، ورزش استان قم برای نخستین‌بار در تاریخ 18 دوره‌ای بازی‌های آسیایی موفق به کسب چهار سهمیه کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی شد و با کسب تنها یک نشان نقره به کار خود در این بازی‌ها پایان داد.

چهار ورزشکار از رشته‌های کاراته، کشتی فرنگی، دوومیدانی و تنیس در این دوره از بازی‌های آسیایی نماینده ورزش استان قم در کاروان اعزامی ایران بودند اما از بین آنها تنها ورزشکار رشته کاراته توانست به مقام نایب‌قهرمانی و مدال ارزشمند نقره این بازی‌ها دست یابد.

امیر مهدی‌زاده در وزن منهای 60 کیلوگرم رشته کاراته، رضا ملک‌پور در ماده 400 متر با مانع رشته دوومیدانی، امیرحسین بادی در رشته تنیس و علی‌اکبر حیدری در وزن 97 کیلوگرم رشته کشتی فرنگی چهار نماینده ورزش استان قم در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی بودند.

حذف بادی در نخستین تجربه آسیایی تنیس

نخستین ورزشکاری که به نمایندگی از استان قم در این دوره از بازی‌های آسیایی به میدان رفت، امیر حسین بادی ورزشکار رشته تنیس بود، چهره‌ای که در سال‌های اخیر با حمایت خانواده خود به خوبی در تنیس ایران رشد و پیشرفت داشته و نخستین‌بار تنیس قم را در سطح آسیا صاحب یک ملی‌پوش موفق کرده است.

بادی ابتدا ورزش قم و رشته جذاب تنیس را برای نخستین‌بار در تیم اعزامی ایران به مسابقات دیویس کاپ آسیا و اقیانوسیه صاحب نماینده کرد و در ادامه موفقیت‌ها و پیشرفت‌های خود در این رشته جذاب ورزشی توانست برای نخستین‌بار در تاریخ ورزش قم، این رشته را صاحب سهمیه بازی‌های آسیایی کند.

چهره آینده‌دار و مستعد تنیس قم در نخستین رقابت خود از بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی باید طبق قرعه به مصاف حریفی از کشور قرقیزستان می‌رفت اما به دلیل حاضر نشدن این تنیسور به مرحله دوم رسید، ولی در این مرحله به حریفی از چین تایپه باخت و از گردونه رقابت‌ها کنار رفت.

تعجب قمی‌ها از ناکامی ملی‌پوش کشتی فرنگی

دومین ورزشکار استان قم در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی، ملی‌پوش رشته کشتی فرنگی یعنی علی‌اکبر حیدری بود که در وزن 97 کیلوگرم این رشته به خوبی رقابت‌های انتخابی تیم ملی و اردوهای متوالی را پشت‌سر گذاشته بود تا یکی از نمایندگان ورزش قم در این رویداد مهم و البته یکی از شانس‌های کسب مدال باشد اما بر خلاف انتظار همگان، این اتفاق رخ نداد.

حیدری که سابقه کسب مدال از جام باشگاه‌های جهان، مسابقات بین‌المللی و رقابت‌های نظامیان جهان را دارد، با وجود تجربه بسیار خوب و برخورداری از فیزیک، هوش و توانمندی مثال‌زدنی در این رشته، اما عملکرد خوبی در بازی‌های آسیایی 2018 نداشت و بدون کسب مدال به کار خود پایان داد.

این کشتی‌گیر شاخص در نخستین رقابت خود از بازی‌های این دوره با قرعه استراحت برخورد کرد ولی نخستین مسابقه خود را با نتیجه‌ای مقتدرانه از حریف اهل کشور میزبان یعنی اندونزی برد تا به مرحله سوم برسد، ولی در مرحله سوم ناباورانه برابر کشتی‌گیر اهل کره جنوبی شکست خورد.

باخت غیر منتظره حیدری برابر حریف کره‌ای موجب شد تا فرنگی‌کار ملی‌پوش قم به جدول شانس مجدد برود و با توجه به فینالیست شدن کشتی‌گیر کره‌ جنوبی بار دیگر به جدول مسابقات بازگشته و بخت خود را برای کسب مدال برنز آزمایش کند، اما یک باخت عجیب و قریب دیگر از رقیب اهل قزاقستان که سابقه خوبی در این رشته داشت، حیدری و ورزش قم را از رسیدن به مدال ارزشمند بازی‌های آسیایی محروم کرد.

کم تجربگی مانع کامیابی ملی‌پوش دوومیدانی قم

سومین نماینده ورزش استان قم در بزرگترین رویداد ورزشی سال جاری قاره کهن یعنی بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی، رضا ملک‌پور ورزشکار ماده 400 متر با مانع رشته دوومیدانی بود که وی نیز همانند ملی‌پوش تنیس قم برای نخستین‌بار قم را در این رشته صاحب سهمیه بازی‌های آسیایی کرده بود.

ملک‌پور که در مسابقات انتخابی و رکوردگیری برای شناسایی ترکیب تیم اعزامی ایران به بازی‌های آسیایی عملکرد بسیار خوبی داشت و ابتدا در جریان رقابت‌های سال 1397 قهرمانی کشور و سپس در مسابقات بین‌المللی ترکیه، دو بار رکورد 400 متر با مانع ایران را به نام خود ارتقاء داد، در بازی‌های آسیایی 2018 با خوش‌شانسی به مرحله نهایی صعود کرد اما کم تجربه بود و در رقابت با چهره‌های شاخص این رشته از کشورهای صاحب نام دوومیدانی آسیا موفق به کسب مدال برای ورزش ایران و استان قم نشد.

مهدی‌زاده تنها مدال‌آور قم از بازی‌های آسیایی 2018

چهارمین نماینده ورزش قم و یکی از شانس‌های اصلی کسب مدال از هجدهمین دوره بازی‌های آسیایی در جاکارتای اندونزی، امیر مهدی‌زاده ستاره بی‌رقیب کاراته است که افتخار کسب سه مدال طلا و برنز قهرمانی آسیا و سه طلا و برنز قهرمانی جهان را در کارنامه دارد و حریفی مطرح در این رشته به شمار می‌رود.

مهدی‌زاده که سابقه زیادی در کاراته ایران، آسیا، جهان، میادین بین‌المللی و جام جهانی این رشته دارد امید اول ورزش قم برای کسب مدال از بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی بود، در حالی که مهدی‌زاده سومین حضور در بازی‌های آسیایی را بعد از مقام چهارمی 2010 گوانگ‌جو و مدال طلای 2014 اینچئون کره جنوبی تجربه می‌کرد.

امیر مهدی‌زاده در این دوره از بازی‌های بازی‌های آسیایی کاراته‌کای وزن منهای 60 کیلوگرم تیم ملی کشورمان بود که تا پیش از رسیدن به دیدار فینال حریفانی از کشورهای فیلیپین و ویتنام را شکست داده، در نیمه نهایی صدرالدین سایماتوف ازبکستانی را برده بود اما در مبارزه فینال ۹ بر ۷ با توجه به ضعف داوری با اتفاقات عجیب و قریب، مغلوب نماینده کشور میزبان شد و به مدال نقره رسید.

ستاره کاراته پرافتخارترین ورزشکار قم در بازی‌های آسیایی

بازی‌های آسیایی از سال 1951 تا کنون در جریان است و امسال هجدهمین دوره این بازی‌ها به میزبانی جاکارتای اندونزی به انجام رسید، در حالی که فقط سه ورزشکار رشته کاراته به نام‌های علیرضا کتیرایی، مهدی عموزاده و امیر مهدی‌زاده در بخش کومیته این رشته برای ورزش قم از بازی‌های آسیایی سال‌های 2002 و 2014 مدال کسب کرده‌اند.

در این میان پرافتخارترین ورزشکار قمی حاضر در ادوار مختلف بازی‌های آسیایی، امیر مهدی‌زاده است که بعد از مقام قهرمانی و نشان طلای بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی، در بازی‌های آسیایی 2018 جاکارتای اندونزی به مدال نقره رسید تا نام خود را در ورزش قم جاودانه کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار