بیماری مالاریا از شایع‌ترین بیماری‌های انگلی در مناطق گرمسیری است که گزش حشره آنوفل علت اصلی آن به شمار می‌رود. در این خبر بیش‌تر با بیماری مالاریا آشنا شوید.
کد خبر: ۶۵۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۱ 04 September 2018

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران:بیماری مالاریا توسط انگل مالاریا ایجاد شده و علائمی مختلف بر اساس میزان شدت بیماری در افراد تشخیص داده می شود. مالاریا را می توان از کشنده ترین بیماری ها دانست که بر اثر گزش حشرات سمی به وجود می آید و مانند بسیاری دیگر از مریضی ها با توجه به شدت آن مورد درمان قرار می گیرد، درمان بیماری گاهی با چند راهکار ساده و گاهی با مراقبت های ویژه صورت می گیرد و در برخی موارد مالاریا موجب مرگ می شود. ما در این مقاله سعی کرده ایم "علل بیماری مالاریا" را برای شما بیان کنیم تا با آشنایی بیش تر با این موارد بهتر بتوانید برای درمان و راه های پیش گیری مالاریا اقدام کنید، با ما همراه شوید.

بیماری مالاریا چیست و چگونه ایجاد می شود؟
مالاریا جزو بیماری های انگلی کشنده ای به شمار می رود که بر اثر نیش پشه آنوفل به بدن انتقال می یابد. زمانی که این پشه فرد را نیش بزند، انگلی به نام مالاریا به خون بدن وارد می شود و اولین جایی که برای تکثیر خود انتخاب می کند، سلول های کبد است. در مدت زمان 48 تا 72 ساعت مالاریا به علت تراکم زیاد موجب پارگی سلول های کبدی شده و وارد خون می شود و بدین ترتیب در گلبول های قرمز خون انتشار پیدا می کند.

تکثیر و انتشار در سلول های خونی و تراکم آن ها گلبول های قرمز را پاره و بر تعداد انگل های خون افزوده می شود. این کار ادامه پیدا می کند و علائم بیماری مالاریا نیز هر سه روز یم بار تکرار می گردد.

علائم بیماری مالاریا چیست؟
تب یکی از شایع ترین علائم بیماری مالاریاست که با پارگی گلبول های قرمز بروز می کند. به هنگامی که انگل ها به گلبول های تازه ای وارد می شوند تب بدن نیز قطع می گردد. این قطعی تب برای دو روز ادامه دارد. در روز سوم با پارگی دوباره گلبول های جدید باز هم بدن تب می کند.

 

نگاهی به علل بیماری مالاریا و راه های تشخیص آن

هم چنین جالب است بدانید که :
بیماری مالاریا بیش تر در مناطق گرمسیری شیوع دارد و بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی در حدود ۳/۲‌ میلیارد نفر در خطر ابتلا به بیماری مالاریا قرار دارند. علاوه بر این مرکزی تحت عنوان مرکز کنترل و پیش گیری بیماری های واگیردار در آمریکا سالانه 1500 مورد ابتلا به بیماری مالاریا را گزارش می دهد. متاسفانه اغلب مبتلایان تجربه سفر به نقاط گرمسیری را گزارش می دهند.

اما شایع ترین علل بیماری مالاریا کدامند؟
اصلی ترین علل بیماری مالاریا و دلیل ابتلا شدن به این بیماری پشه آلوده به انگل مالاریا است که با نیش زدن موجب بیماری می شود. لازم به ذکر است که بیماری مالاریا می تواند از مادر به جنین نیز انتقال داده شود. به این نوع مالاریا، مالاریای مادرزادی گفته می شود. مهم ترین و تنها راه انتقال بیماری مالاریا توسط خون است. به این صورت علل بیماری مالاریا می تواند شامل موارد زیر باشد که عبارتند از؛

انتقال خون؛
پیوند عضو؛
استفاده از سرنگ مشترک
حتما بخوانید:کنترل بیماری مالاریا در ایران

نگاهی به علل بیماری مالاریا و راه های تشخیص آن

حتما بخوانید: کاهش موارد فوت بر اثر بیماری مالاریا در ایران

ادامه علائم بیماری مالاریا
با ادامه دار شدن بیماری انگلی مالاریا علائم آن مابین چهار تا ده روز نمایان می گردد. البته این نکته نیز شایان ذکر است که در برخی از افراد علائم بیماری مالاریا تا ماه ها پنهان می ماند. اما شایع ترین نشانه های بیماری مالاریا شامل موارد زیر می شود :

تب و لرز
تعریق
سردرد
حالت تهوع
استفراغ
کم‌خونی
درد عضله‌ها
تشنج
بیهوشی
مدفوع خونی
تشخیص مالاریا

نگاهی به علل بیماری مالاریا و راه های تشخیص آن

برای تشخیص این که به بیماری مالاریا مبتلا شده اید یا نه حتما به پزشک مراجعه کنید. دکتر شما در زمان معاینه کردن درباره برخی مسائل و سفرهای شما به نقاط گرمسیری پرسش هایی خواهد کرد و بدین ترتیب علائم بیماری مالاریا را به شما خواهد گفت. چنان شما مشکوک به این بیماری باشید از شما آزمایش خون گرفته می شود. مالاریا با قابل مشاهده بودن لام خونی در آزمایشگاه تشخیص داده می گردد. در این روش قطره ای از خون فرد بر روی شیشه ای مستطیلی ریخته می شود و پس از رنگ آمیزی زیر میکروسکوپ بررسی می گردد. چنان علائم بیماری مالاریا بالا باشد این آزمایش چندین بار برای اطمینان بیش تر صورت می گیرد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار