رتبه دوم حوزه علوم بالینی هشتمین جشنواره فرهنگستان علوم پزشکی کشور به دکتر مجید رضا فرخی استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز تعلق گرفت.این در حالیست که امتیازات کسی برای کسب رتبه نخست به حد نصاب نرسید.
کد خبر: ۶۷۱۹
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۱:۳۰ 22 February 2015
به گزارش دریافتی روز شنبه ایرنا به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کشور، این پزشک برگزیده متخصص رشته جراحی مغز و اعصاب، فلوشیپ جراحی ستون فقرات، رییس مرکز تحقیقات علوم و اعصاب شیراز، مدیر آموزش مداوم و رییس قطب آموزش الکترونیک دانشگاه علوم پزشکی شیراز است.

در این جشنواره امتیازات کسی برای کسب رتبه نخست به حد نصاب نرسید.

رضا فرخی در ارتباط با نحوه انتخاب برگزیدگان این جشنواره گفت:در بخش پژوهش برتر علوم پزشکی، داده های موردنیاز از پایگاه ISIاستخراج و مقالات انتشار یافته در سال های 2011 تا 2014 با جست و جوی واژه 'ایران' بررسی می شود.

وی ادامه داد: برای ارزیابی اصالت و اهمیت پژوهش موردنظر در زمینه پاسخگویی به مشکلات کشور، میزان نوآوری و سهم آن پژوهش در توسعه مرزهای دانش، پرسشنامه ای در اختیار حداقل سه داور داخلی و بین المللی قرار می گیرد.

این پزوهشگر بیان کرد:نتایج حاصل از این ارزیابی در کمیته علمی جشنواره بررسی می شود و پس از احتساب امتیازات نهایی هر مقاله با جمع تعداد ارجاع ها و همچنین ضریب تاثیرگذاری نشریه و معدل نمره داوران، اسامی برگزیدگان برای اعطای جایزه دکتر هادوی معرفی می شود.

فرخی اضافه کرد: جایزه پژوهشگران جوان به افراد کمتر ا ز 40 سال سن که دارای بیشترین امتیاز در بین 30مقاله نخست باشد و جایزه دانشمند برتر علوم پزشکی در دهه گذشته نیز به دارنده تعداد مقالات استفاده شده از مجلات با ضریب تاثیر بالا و اچ ایندکس 20 و بالاتر اهدا می شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به موضوع مقاله خودکه در این جشنواره برگزیده شده است اشاره کرد و بیان داشت:این مقاله، پیرامون مقایسه نتیجه درمانی تزریق 'پلی متیل مت آکریلات' (ورتبروپلاستی) در بیماران مبتلا به پوکی استخوان که دچار شکستگی مهره ناشی از این بیماری شده بودند و تحت درمان قرار گرفتند، با گروهی بوده است که به صورت طبی تحت درمان قرار گرفتند .

فرخی افزود:این مقاله به صورت کارآزمایی بالینی استاندارد(RCT) در یکی از معتبرترین مجلات رشته جراحی دنیا به نام 'مجله جراحی مغز و اعصاب آمریکا' انتشار یافت و به عنوان یک پژوهش استاندارد، تحت کلاس A شناخته شد.

این پزشک برگزیده با تقدیر از همکاری دکتر احسان علی بای و دکتر زهره مقامی در اجرای این پژوهش، گفت:این مقاله از سال 2011 تاکنون، 76بار مورد ارجاع بین المللی قرار گرفته که ضمن کسب اعتبار بین المللی برای این مقاله، افتخاری برای دانشگاه علوم پزشکی شیراز محسوب می شود.

وی همچنین در مورد چگونگی اجرای این پژوهش علمی در شیراز، بیان داشت: با ارزیابی و انتخاب معیارهای بسیار دقیق و محدود برای انجام 'ورتبروپلاستی' در بیماران با شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان، 105بیمار برای این مورد انتخاب و 82نفر شرایط ورود به مطالعه را پیدا کردند که از این تعداد، 40نفر مورد ورتبروپلاستی و 42نفر نیز مورد درمان های طبی قرار گرفتند، و نتایج آن در مدت یک هفته، دو ماه، شش ماه، یک سال، دو سال و سه سال ارزیابی شد.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیرا ادامه داد:این مطالعه در مرکز ثبت کار ارزیابی بالینی ایران هم ثبت شده است.

فرخی گفت:آن دسته از بیمارانی که با شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان مراجعه می کنند و درمان های طبی رایج به مدت حداقل چهارتاشش هفته انجام داده وپاسخ مناسبی دریافت نکرده اند،به شرطی که درد موضعی بر روی ناحیه مهره شکسته داشته باشند و در تصویر 'ام آر آی' بیانگر ورم مهره ای باشد، بهترین جواب را از انجام 'ورتبروپلاستی' یا تزریق 'آکریلات' دریافت می کنند .

وی بیان کرد:این اقدام درمانی باید توسط فوق تخصص جراحی ستون فقرات که دوره کافی دیده و از تجربه لازم برخوردار باشد انجام شود.

فرخی اضافه کرد: با توجه به این که انجام این نمونه پژوهش در زمینه های جراحی بسیار مشکل بوده و اغلب مطالعاتی از این دست به صورت گزارش گروهی انجام می گیرد، این مطالعه توانست تاثیر بسیار مثبتی در این زمینه دز سطح علمی و بین المللی ایجاد کند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت:با توجه به محدود و خاص بودن معیارهای انتخاب بیماران برای انجام این روش درمانی، انجام آن در هر بیمار مبتلا به شکستگی مهره ناشی از پوکی استخوان توصیه نمی شود.

وی گفت: بیماران انتخاب شده برای این پژوهش از مراکز درمانی مختلف شیراز شامل بخش های روماتولوژی، داخلی، جراحی ستون فقرات و جراحی مغز و اعصاب ارجاع داده شدند.

فرخی در مورد پیشینه فرهنگستان علوم پزشکی کشور گفت:این فرهنگستان از نهادهای وابسته به ریاست جمهوری است که با حضور بیش از 50نفر از استادان پیشکسوت کشور در حوزه علوم پزشکی اداره می شود و هر ساله در قالب برگزاری جشنواره، از افراد شاخص در زمینه نگارش مقاله و پژوهش های مهم علوم پزشکی ایران تجلیل می شود.

وی گفت:همچنین دراین جشنواره از پژوهشگران علوم پایه، علوم بالینی و علوم زیست و پزشکی با عنوان پژوهشگران برتر، پژوهشگر جوان، پژوهشکده برتر و دانشمند برگزیده دهه اخیر تقدیر می شود.

او افزود:بر همین اساس، سه جایزه از سوی دکتر نورالدین هادوی به پژوهشگران برگزیده اهدا می شود و امسال جایزه دکتر مرندی نیز به این جشنواره افزوده شد که این جایزه، به دکتر موسی زرگر، دومین وزیر بهداری پس از انقلاب اسلامی و همچنین دکتر حسین ملک افضلی، پایه گذار شبکه های بهداشتی درمانی در کشور به همراهی دکتر مرندی، اهدا شد.

امسال در هشتمین جشنواره فرهنگستان علوم پزشکی کشور به همه دست اندرکاران نگارش مقاله لوح تقدیر و به دکتر مجید رضا فرخی جایزه ویژه رتبه دوم پژوهشگر برتر علوم بالینی، همراه با تندیس جشنواره و جایزه مالی دکتر هادوی اهدا شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار