مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای همدان با بیان اینکه مرکز آموزش فامنین در هفته مهارت افتتاح می‌شود، گفت: 17 دوره آموزشی هتلداری و تورگردانی برای نخستین بار در استان برگزار شد.
کد خبر: ۶۷۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰ 27 July 2015

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای همدان با بیان اینکه مرکز آموزش فامنین در هفته مهارت افتتاح می‌شود، گفت: 17 دوره آموزشی هتلداری و تورگردانی برای نخستین بار در استان برگزار شد.

به گزارش فارس،علیرضا مهرابی به مناسبت هفته ملی کارآفرینی و مهارت‌های فنی‌وحرفه‌ای در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آموزش، پژوهش، سنجش صلاحیت نیروی کار و برگزاری المپیاد ملی مهارت از جمله مهمترین وظایف فنی‌و‌حرفه‌ای است.

وی با بیان اینکه تأمین و تربیت نیروی کار ماهر و نیمه‌ماهر بر عهده فنی‌و‌حرفه‌ای است، افزود: فنی‌و‌حرفه‌ای به دنبال تربیت نیرویی است که در اقتصاد کشور نقش داشته و در تولید ارزش افزوده و ثروت تأثیرگذار باشد.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان همدان تصریح کرد: فنی‌وحرفه‎ای باید میوه شیرینی تحویل بدهد که آن هم نیروی متخصص و دارای مهارتی است که دوره‌های آموزشی را سپری کرده باشد.

وی با تأکید بر اینکه ارائه صحیح آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سفره جوانان را رنگین‌تر می‌کند، ادامه داد: داشتن مهارت به اشتغال پایدار منجر شده و بخش عظیمی از آسیب‌های اجتماعی را کاهش خواهد داد.

مهرابی با اشاره به اینکه به ازای هر دقیقه آموزش‌های مهارتی 15 دلار نصیب کشور می‌شود، خاطرنشان کرد: در کشورهای پیشرفته 80 تا 90 درصد جوانان در رشته‌های فنی‌وحرفه‌ای تحصیل می‌کنند، در حالی که در کشور ایران این آمار به 50 تا 60 درصد می‌رسد.

وی با تأکید بر اینکه باید آموزش فنی‌وحرفه‌ای را به گفتمان اجتماعی تبدیل کنیم و به دنبال اشتغال پایدار باشیم، گفت: در سال گذشته طرح تکاپو توسط وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و طرح آموزش‌های بازارمحور توسط رئیس سازمان فنی‌و‌حرفه‌ای کشور ابلاغ شد تا با استفاده از فضاهای موجود عدالت اجتماعی محقق شود.

این مسئول با بیان اینکه طرح‌های مختلفی برای فراگیری آموزش‌های مهارتی فنی‌و‌حرفه‌ای در اقشار مختلف تدوین شده است، اظهار کرد: سال گذشته با فراموش کردن بخشی‌نگری، تعامل بین بخشی را در پیش گرفتیم تا با هم‌افزایی امکانات، زمینه برای افراد جویای کار فراهم شود.

وی با بیان اینکه بیش از 80 تفاهمنامه با کارآفرینان و دانشگاهیان منعقد شده است، افزود: بسیاری از دانشگاه‌ها به توانمندی فنی‌وحرفه‌ای پی برده‌اند و دانشجویان خود را برای مهارت‌آموزی به این مراکز معرفی می‌کنند.

مهرابی با تأکید بر اینکه دستگاه‌های حمایتی نیز مددجویان را برای مهارت‌آموزی معرفی‌ می‌کنند، تصریح کرد: با توجه به تغییر سریع مشاغل ناگزیر هستیم مهارت‌های جدید را به افراد بیاموزیم و آنان را برای حفظ شغل‌های خود آماده کنیم.

وی با بیان اینکه برای حفظ کمیت و کیفیت شغل‌ها و کم کردن دورریز تولید به آموزش‌های فنی‌و‌حرفه‌ای نیاز داریم، ادامه داد: بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته و یا در حال توسعه آموزش‌های مهارتی را جزء لایفنک بسته‌های اقتصادی خود قرار داده‌اند.

این مسئول با اشاره به اینکه پنج مرکز مهارت در دانشگاه‌های استان دایر شده است، خاطرنشان کرد: با 80 درصد دانشگاه‌های استان تفاهمنامه منعقد کرده‌ایم تا دانشجویان آنان از امکانات فنی‌و‌حرفه‌ای استفاده کنند.

وی گفت: با دانشگاه صنعتی همدان نیز در حال رایزنی هستیم تا دانشجویان دوره کارورزی خود را در مراکز فنی‌و‌حرفه‌ای بگذرانند.

مهرابی با تأکید بر اینکه تنها 50 درصد ورودی بازار کار دارای مهارت هستند که ما را مجاب به تلاش بیشتری می‌کند، اظهار کرد: مهارت‌آموزی در فنی‌وحر‌فه‌ای به گستره مشاغل موجود در سطح جامعه است و امکان آموزش و برگزاری آزمون در هر رشته‌ای وجود دارد.

وی با بیان اینکه فنی و حرفه‌ای در حوزه پژوهش هم فعالیت می‌کند، ادامه داد: به دنبال رفع چالش‌های آموزش و بازار کار و تربیت نیروی کاری هستیم که در بازار خریدار داشته باشد.

مدیرکل فنی‌وحرفه‌ای استان همدان با بیان اینکه استانداردهای آموزشی به سرعت در حال تدوین و به‌روزرسانی است، خاطرنشان کرد: با توجه به اعتبارسنجی‌های به عمل آمده 124 آموزشگاه و 6 مرکز فنی‌وحرفه‌ای در استان گواهینامه اعتبارسنجی را اخذ کردند.

وی در تشریح عملکرد سال 93 این اداره کل گفت: در حال حاضر خدمات در مراکز ثابت دولتی، تیم‌های سیار شهری و روستایی و مراکز همجوار دانشگاه، پادگان، زندان، صنایع و آموزشگاه‌های آزاد ارائه می‌شود که طول این دوره‌ها بین یک تا 18 ماه آموزش مستمر بود.

مهرابی با بیان اینکه در سال گذشته 4 میلیون و 501 هزار و 922 نفرساعت آموزش در مراکز دولتی ارائه شده است، اظهار کرد: در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای نیز 3 میلیون و 622 هزار و 963 نفرساعت خدمات به متقاضیان ارائه شد.

وی با تأکید بر اینکه در مجموع 8 میلیون و 124 هزار و 885 نفر ساعت آموزش ارائه شده است، افزود: در کنار آموزش‌های دولتی، دانشگاه علمی کاربردی نیز ایجاد شده که دانشجویان این مراکز می‌توانند در آینده تکنسین‌های خوبی برای کشور باشند.

این مسئول تصریح کرد: اداره کل فنی و حرفه‌ای سنجش صلاحیت حرفه‌ای و مهارت نیروی کار را انجام داده و برخی از این افراد که در آزمون اداری شرکت کرده و حد نصاب قبولی را کسب می‌کنند، گواهینامه مهارت اخذ خواهند کرد.

وی به شانزدهمین مسابقات ملی مهارت اشاره کرد و ادامه داد: 2 هزار و 163 نفر در مرحله شهرستانی شرکت کرده‌اند که برگزیدگان آنان در مرحله استانی در مورخ هشتم و نهم مردادماه به رقابت خواهند پرداخت.

مهرابی خاطرنشان کرد: در مسابقات مهارت سال گذشته استان همدان در مجموع یک مدال طلا، سه مدال نقره، یک مدال برنز و پنج دیپلم افتخار کسب کرد و در تیم‌های اعزامی به مسابقات جهانی 2011 و 2013 در رشته الکترونیک نماینده داشت.

وی گفت: فنی‌وحرفه‌ای استان سال گذشته موفق به اخذ رتبه دوم مراکز دولتی، رتبه سوم بخش آموزشگاه‌های آزاد، رتبه سوم تولید استانداردهای شغل و شایستگی و رتبه دوم نفوذ آموزش فنی و حرفه‌ای در روستاهای کشور شده است.

این مسئول با بیان اینکه 20 حرفه جدید برای ارائه آموزش پیش‌بینی شده است، اظهار کرد: از جمله این رشته‌ها تعمیر ماشین اداری در ملایر است و در کنار آن ارائه انرژی‌های نو تجدیدپذیر و گیاهان دارویی نیز پیگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز فنی و حرفه‌ای شهرستان فامنین در هفته مهارت افتتاح خواهد شد، افزود: البته تا پیش از این، تیم سیار این منطقه را پوشش می‌داد.

مهرابی با اشاره به اینکه 61 هزار کارگر ساختمانی کارت مهارت دریافت کردند، تصریح کرد: از این تعداد 18 هزار و 900 نفر زیر پوشش بیمه قرار گرفتند و 20 هزار و 800 نفر نیز در بخش قالیبافی بیمه شدند.

وی با بیان اینکه گردشگری اولویت توسعه استان است، ادامه داد: آموزش هتلداری و گردشگری در اولویت قرار گرفته و برای نخستین بار 17 دوره برای تورگردانان غرب کشور برگزار شده است.

مدیرکل آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای همدان مهمترین مشکل فنی و حرفه‌ای را ارائه آموزش‌های غیرمجاز موازی دانست و خاطرنشان کرد: این آموزش‌ها گاهی توسط برخی دستگاه‌های دولتی ارائه می‌شود که به دنبال ساماندهی آن هستیم که در این میان در برخی از موارد با استقبال دستگاه‌ها و در بعضی موارد با موانعی مواجه هستیم.

وی تأکید کرد: از آنجا که استان همدان قطب برق و الکترونیک کشور است، اجازه داده شده استانداردهای برق و الکترونیک را تدوین کرده و بر روی سایت سازمان قرار دهیم.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار