طی گزارش های بدست آمده از مطالعات جدید سیگار های الکترونیکی مواد شیمیایی را تولید می کنند که می توانند به DNA فرد آسیب برساند که اولین گام برای ابتلا به سرطان است.
کد خبر: ۶۸۲۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۰ 24 November 2018

تابناک فارس: محققان می گویند طی بررسی های انجام شده روی افراد سیگاری دریافتند که بزاق آن ها حاوی سطوح بالاتری از سه ترکیب مضر DNA(فرمالدئید، آکرولئین و متیل گلیکسال) است.

سیگار های الکترونیکی (Vaping) سرطان زا است؟

علاوه بر این از هر پنج نفر جهار تن از افراد سیگاری بیشتر در معرض آسیب های DNA مثل آکرولئین قرار می گیرند.

سیلویا بالبو، استاد ارشد دانشگاه مینه سوتا گفت: "Vaping دستگاهی است که در مقایسه با سیگار معمولی امن تر است و من با آن موافق هستم، چون ما دراین دستگاه آن سطح سرطان زایی موجود در تنباکو را نداریم اما با این حال، من فکر می کنم این دستگاه ها به طور مطلق هم خوب نیست."

سیگار های الکترونیکی (Vaping) سرطان زا است؟

او افزود مطالعات نشان می دهد که سیگارهای الکترونیکی باعث ایجاد سرطان می شوند، چرا که این دستگاه مواد شیمیایی را تولید می کنند که باعث آسیب به DNA می شود که می تواند منجر به سرطان شود. از طرفی این سوال مطرح می شود که آیا سیگارهای الکترونیکی خودشان سرطان زا هستند یا زمینه را برای ایجاد سرطان محیا می کنند؟"

البته نباید فراموش کرد که عوامل دیگری مثل الکل و آفتاب نیز به DNA آسیب می رسانند اما طبق آخرین مطالعات در مجله های Arteriosclerosis، Thrombois و Biology Vascular در حوزه ایمنی سیگارهای الکترونیکی گزارش داده شد که طعم دهنده های شیمیایی در سیگار های الکترونیکی علاوه بر سرطان زا بودن سبب آسیب رساندن به سلول های عروق خونی می شوند که سبب آسیب های قلبی می شود.

سیگار های الکترونیکی (Vaping) سرطان زا است؟

Balbo و همکارانش با انجام آزمایشی میخواستند اطلاعات بیشتری در مورد انواع مواد شیمیایی تولید شده از طریق سیگاری ها جمع آوری کنند آزمایش به شرح زیر است:

آنها پنج نفر از کاربران سیگاری را استخدام کردند و نمونه های بزاق را قبل و بعد از یک جلسه 15 دقیقه ای برای  نمونه جمع آوری کردند،و از لحاظ آسیب رسانی به DNA ارزیابی کردند.

 دکتر نورمن ادلمن، مشاور ارشد علمی انجمن انجمن ریه، گفت: تحقیقات بیشتری لازم است تا ببینیم آیا سطوح این مواد شیمیایی برای سلامت انسان خطرناک است یا خیر؟ اما به طور کلی، مواد سرطانی که در آئروسل قرار دارند، در سطوح پایین تری از مواد سرطانی  تنباکو  است و این بدین معنا است که احتمال سرطان زا بودن سیگار های الکترونیکی بالا است."

 سیگار های الکترونیکی (Vaping) سرطان زا است؟

گرگوری کونلی، رئیس گروه حمایت از انجمن آمریکایی Vaping، گفت که یافته های این تحقیق نباید نسبت به آنها غلبه کند.

 اما این اطمینان وجود دارد که مطالعات آینده با کنترل های مناسب و ردیابی درازمدت و همکاری سازمان های پزشکی را تأیید می کند که حداقل 95٪ از خطر ابتلا به سرطان به دلیل به سیگار کشیدن است"

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار