خدادادی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته مصوبه‌ای برای خرید دارو به دست ما رسید تصریح کرد: دلیل اینکه هنوز این مصوبه به استان‌های دیگر نرسیده این است که دانشگاه علوم پزشکی همدان زودتر از بقیه تلاشش را آغاز کرده بود.
کد خبر: ۶۹۶۸۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۴۴ 29 December 2018
بعد از سردرگمی تعدادی از بیماران تالاسمی همدان برای خرید دارو‌های خارجی، مسوولان امر خبر دادند این مشکل حل شده و مجوز خرید دریافت شده است.

به گزارش فارس، چندی است تعدادی از مبتلایان به بیماری تالاسمی در در زمینه یافتن دارو‌های خارجی با مشکل مواجهند تا آن جا که برخی از آن‌ها تقریباً ۶ ماه بدون دارو سر کرده‌اند.

بیماران از اینکه داروی بیماران خاص پیدا نمی‌شود و معاونت غذا و دارو هم پاسخگو نیست، گلایه دارند.

یکی از آن‌ها با بیان اینکه در تمام شهر‌ها داروی خارجی بیماران تالاسمی وجود دارد، اما در همدان پیدا نمی‌شود افزود: نمی‌دانم از این موضوع به کم‌کاری مسؤولان همدان برمی‌گردد یا مسئله چیز دیگری است؟.

به همین منظور سراغ معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان رفتیم.

ایرج خدادادی با بیان اینکه چند ماهی است بیماران تالاسمی مشکل تامین دارو را دارند گفت: این موضوع که در شهر‌های دیگر دارو باشد یافت می‌شود، اما در همدان نه را رد می‌کنم.

وی با بیان اینکه قانون ممنوعیت خرید دارو‌های خارجی توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی تصویب شده است گفت: با ابلاغ وزیر بهداشت مجاز به خریداری هیچ یک از دارو‌های خارجی که قبلاً این بیماران مصرف می‌کردند نبودیم و فقط باید داروی ایرانی خریداری می‌شد.

ممنوعیت خرید داروی خارجی بیماران تالاسمی را داشتیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: وقتی دانشگاه علوم پزشکی اجازه خرید این دارو‌ها را ندارد، در نتیجه توزیع آن در استان نیز ممکن نیست.

وی با بیان اینکه بیمه‌ها نیز قبول نمی‌کردند داروخانه‌های بخش خصوصی این دارو‌ها را توزیع کند گفت: به دلیل قیمت بسیار بالای دارو‌های خارجی، بخش خصوصی و داروخانه‌های خصوصی راغب به خرید آن نبودند.

خدادادی افزود: این دارو‌ها بسیار گران، اما با حاشیه سود بسیار پایین بودند و داروخانه‌های خصوصی تمایل به خرید نداشتند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود:داروخانه‌ای باید این دارو‌ها را مثلاً با پنج درصد سود می‌فروخت و هفت درصد به اداره دارایی مالیات پرداخت می‌کرد و عملاً چیزی باید از جیب پرداخت می‌شد.

وی با بیان اینکه آن داروخانه وقتی به بیمار دارو می‌داد باید پولش را با یک سال تاخیر از بیمه می‌گرفت، گفت: هیچ داروخانه‌ای خصوصی در استان‌ها حاضر نبود این دارو‌ها را توزیع کند و اگر هم داروخانه‌های دانشگاهی قبلاً این دارو‌ها را توزیع می‌کرد دلیل آن عدم پرداخت مالیات از سوی داروخانه‌های دانشگاهی است.

بار‌ها پیگیر حل مشکل نبود داروی خارجی بودیم

خدادادی با بیان اینکه وقتی ما دارو‌ها را توزیع می‌کردیم متضرر نمی‌شدیم افزود: وقتی از ابتدای تیرماه با نامه وزیر بهداشت ممنوعیت و توزیع این دارو‌ها به کشور ابلاغ شد، در سراسر کشور این بیماران با مشکل مواجه شدند و ما نیز پیگیر حل مشکل بودیم.

وی بیان کرد: از زمانی که بیماران دچار مشکل شدند تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی به دنبال یافتن راه حل و قانع کردن وزارت بهداشت بودند تا حداقل استثنایی برای دانشگاه‌ها قائل شود تا در مواردی که بیمارانی نمی‌توانند داروی ایرانی مصرف کنند امکان خرید داروی خارجی و عرضه آن فراهم باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با اشاره به اینکه این پیگیری از سوی تمام دانشگاه‌ها انجام شد بیان کرد: چندین ماه طول کشید تا به نتایجی دست یابیم.

خرید دارو‌های خارجی بیماری تالاسمی در موارد خاص

وی ادامه داد: بار‌ها در جلسات کلان منطقه‌ای متشکل از دانشگاه‌های کرمانشاه، همدان، کردستان و ایلام که منطقه ۳ آمایشی را تشکیل می‌دهند این موضوع در حضور نماینده وزیر مطرح شد.

خدادادی با اشاره به اینکه طی هفته گذشته مصوبه‌ای برای خرید دارو به دست ما رسید تصریح کرد: دلیل اینکه هنوز این مصوبه به استان‌های دیگر نرسیده این است که دانشگاه علوم پزشکی همدان زودتر از بقیه تلاشش را آغاز کرده بود.

وی تصریح کرد: با حمایت رئیس دانشگاه علوم پزشکی همدان، هیات امنا به ما اجازه داده در موارد خاص دارو‌های خارجی را خریداری و در اختیار بیماران قرار دهیم.

وجود دارو‌های خارجی بیماران تالاسمی در بیمارستان بعثت

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه این دارو‌ها در داروخانه‌های بیمارستان بعثت موجود است، گفت: اغلب بیماران از داروی ایرانی استفاده می‌کنند، اما تعداد کمی نیز به دلیل وضع خاص خود تقاضای دارو‌های خارجی را داشتند که با این تدبیر مشکل حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ممکن است دارویی بر روی یک فرد عوارضی داشته باشد و روی فرد دیگری نه اظهار کرد: بنابراین نمی‌توان در مورد یک دارو و عوارض آن بر روی بیماران حکم کلی و واحدی داد.

خداداد‌ی افزود: در راستای حمایت از تولید داخل، تمام سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها موظفند فرآورده تولید داخل را مصرف کنند و به همین دلیل نسبت به خریداری خرید داروی خارجی ممنوعیت ایجاد شد.

هفته گذشته مجوز خرید دارو‌های ایرانی را گرفتیم

وی ادامه داد: تأکید وزارت بهداشت بر این بود که به دلیل تولید داروی مشابه خارجی در داخل نباید خود را به کشور‌های دیگر وابسته کنیم بنابراین خرید داروی داخلی در دستور کار قرار گرفت.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی همدان افزود: در راستای توجه به وضعیت بیمارانی که قادر به استفاده از داروی ایرانی نیستند از این پس با نظر پزشک دارو‌های خارجی در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار