یکتای‌درگاه گفت: تجربه چند سال اخیر نشان داده اگر زندانی آزاد شده شغلی داشته باشد، مجدد به چرخه جرم بازنمی‌گردد و همین برای خانواده زندانیان مصداق دارد.
کد خبر: ۶۹۶۸۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۵ 29 December 2018
معاون دفتر اقدامات حمایتی و مراکز مراقبت بعد از خروج زندان‌های کشور گفت: از ابتدای سال تا کنون دو هزار نفر از زندانیانی که از حبس خارج شدند، از تسهیلات حمایتی برای اشتغال بهره‌مند شده‌اند.

به گزارش ایسنا؛ مهرداد یکتای‌درگاه اظهار کرد: اقدامات حمایتی سازمان زندان‌ها در چهار حوزه خانواده زندانیان، زندانیان آزاد شده، کودکان و نوجوانان زیر ۱۸ سال و مددکاری اجتماعی فعال است که این چهار حوزه به صورت زنجیروار بهم مرتبط هستند.

وی افزود: آنچه در وضعیت موجود برای ما مهم است، خانواده زندانیان و زندانیان آزاد شده به جهت پیشگیری از آسیب‌ها و جلوگیری از بازگشت مجدد آن‌ها به زندان است.

معاون دفتر اقدامات حمایتی و مراکز مراقبت بعد از خروج زندان‌های کشور بیان کرد: ۳۱ مرکز خدمات اجتماعی و مراقبت بعد از خروج، مسئولیت نظارت بر انجمن‌های حمایت از زندانیان را در کشور برعهده دارند.

وی تصریح کرد: انجمن حمایت از زندانیان در کل کشور ۲۲۳ نمایندگی وجود دارد که علاوه بر معیشت، مسکن، ادامه تحصیل، آموزش و حمایت از زندانیان و پیشگیری از ترک تحصیل فرزندان آنها، به حوزه زندانیانی برمی‌گردد که از زندان خارج شده و شغل و درآمدی ندارند و امروز یکی از آسیب‌های اصلی آن‌ها در کل جامعه است.

یکتای‌درگاه عنوان کرد: تجربه چند سال اخیر نشان داده اگر زندانی آزاد شده شغلی داشته باشد، مجدد به چرخه جرم بازنمی‌گردد و همین برای خانواده زندانیان مصداق دارد.

وی بیان کرد: هیچ اعتبار دولتی و مصوبی برای حمایت از خانواده زندانیان نداریم و برای نخستین‌بار در قوانین بالادستی کشور، قانون احکام دائمی برنامه ششم توسعه، موضوع معیشت، اشتغال و آموزش خانواده زندانیان تصویب شده است.

معاون دفتر اقدامات حمایتی و مراکز مراقبت بعد از خروج زندان‌های کشور تأکید کرد: ۷۰ درصد زندانیان جامعه متأهل هستند و ۲۳۰ هزار خانواده زندانی در کشور وجود دارد که جامعه هدف ۱۶۰ هزار نفری را شامل می‌شود که با احتساب هر خانواده ۳ نفری، جمعیت زیادی در کشور درگیر و گرفتار زندانی شدن این افراد می‌شوند.

وی با بیان اینکه بیشترین مشکلاتی که مطرح می‌شود درباره اشتغال و درآمد زندانیان است، عنوان کرد: تسهیلاتی با عنوان اشتغال زندانیان آزاد شده را با سرانه ۳۰ میلیون تومان داریم که هرسال اعتباری برای آن درنظر گرفته می‌شود و هم از سنواتی که توسط افرادی که تسهیلات خود را پرداخت کرده‌اند، برای این امر درنظر می‌گیرند.

یکتای‌درگاه بیان کرد: در تحقیقاتی که داشتیم افزون بر ۲۰ درصد زندانیان به چرخه جرم یا زندان بازمی‌گردند، اما زندانیانی که تسهیلات دریافت می‌کنند از این قاعده مستثنی هستند و بازگشت این افراد کمتر از ۳ درصد ثبت شده که این مؤید نقش شغل و درآمد در افزایش جرم و جنایت است بنابراین انتظار داریم جامعه ما را در بازنگشتن این افراد به چرخه جرم یاری کند.

وی افزود: زندانیانی که در زندان به سر می‌برند هزینه درمان، بهداشت، آموزش و نگهداری دارند و به زندانبانان و کارمندانی که از آن‌ها نگهداری می‌کنند نیز حقوق پرداخت می‌شود و اماکن نیز نیازمند هزینه نگهداری است، از این‌رو هزینه حفظ و نگهداری این افراد را صرف اشتغال آن‌ها کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

معاون دفتر اقدامات حمایتی و مراکز مراقبت بعد از خروج زندان‌های کشور با اشاره به کمک‌های دستگاه‌های خدمات‌رسان، تأکید کرد: دستگاه‌هایی به کمک ما آمده‌اند، اما بیشتر در حد درمان هستند و در حد پیشگیری نیست.

وی با بیان اینکه کمک‌های کمیته امداد به این افراد پرداخت می‌شود، اما کفاف و جوابگوی هزینه‌های زندگی این افراد نیست، اظهار کرد: هنوز از بودجه ۹۸ اعتباری برای این طرح و خانواده‌های زندانیان درنظر گرفته نشده و فقط در بودجه کمیته امداد مبلغی برای خانواده‌ها درنظر گرفته می‌شود که آن هم بسیار محدود است.

یکتای‌درگاه درباره پرداخت تسهیلات به زندانیان آزاد شده گفت: از زندانیان آزاد شده تست اعتیاد گرفته می‌شود، چنانچه طرح اشتغال داشته باشند در کمیته اشتغال نهاد زندان‌ها بررسی شده و با بانک مهر و صندوق کارآفرینی امید که مورد توافق سازمان زندان‌هاست، طرح مورد نظر مطرح و سپس تسهیلات با سود ۲ درصد به زندانیان پرداخت می‌شود.

وی تصریح کرد: منابع امسال ما از اعتبارات سنواتی ۷ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بوده که با برگشت اقساط ۱۵ میلیارد خواهد شد که این میزان جوابگوی زندانیان متقاضی نخواهد بود.

معاون دفتر اقدامات حمایتی و مراکز مراقبت بعد از خروج زندان‌های کشور درباره ضمانت تسهیلات اعطایی نیز گفت: ضامنین این افراد تا سقف ۱۰ میلیون تومان یک نفر و تا ۲۰ میلیون تومان ۲ نفر درنظر گرفته شده که اگر اعتبارات تأمین بود، در مورد ضامن و دریافت‌کنندگان تسهیلات نرمش بیشتری به‌کار گرفته می‌شد.

وی افزود: سال گذشته در کل کشور ۲ هزار نفر از تسهیلات اشتغالزایی سازمان زندان‌ها بهره‌مند شدند و امسال نیز تا این زمان همین تعداد تسهیلات دریافت کرده‌اند.

وی درباره خیرین نیز گفت: خیرین در مسأله خانواده زندانیان ورود خوبی داشتند و ۲۲۳ انجمن موجود در کشور با کمک خیرین اداره می‌شود، اما هنوز در مسأله تسهیلات ورود جدی صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه منابع مردمی بازوی اصلی انجمن خیرین هستند، تأکید کرد: زنان سرپرست خانواده زندانیان به سختی خانواده خود را اداره می‌کنند و ما منتظر تصویب اعتبارات مربوط به حمایت از این خانواده‌ها در مجلس هستیم.

یکتای‌درگاه افزود: تفاهم‌نامه‌ای با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان فنی‌وحرفه‌ای برای توانمندسازی زنان سرپرست خانوار منعقد شده و در آئین‌نامه نوشته است که باید از سوی دولت منابع آن تأمین شود.

وی عنوان کرد: پس از اعطای تسهیلات به زندانیان هرماه به شخص وام‌گیرنده نظارت خواهد شد تا در روند هزینه‌کرد تسهیلات اعطایی قرار داشته باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار