مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان بر اساس ابلاغیه ۸ دی‌ماه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور به استاندار همدان اعلام شد «عمارت جنانی» یا مسافرخانه آبادانی‌ها به شماره ۳۲۱۲۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.
کد خبر: ۶۹۷۳۸۶
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۴ 30 December 2018

علی مالمیر از ثبت ملی «عمارت جنانی» یا مسافرخانه آبادانی‌ها خبر داد.

به گزارش ایسنا، مالمیر در توضیح این خبر با اشاره به ثبت کل بنا در فهرست آثار ملی و نه فقط جداره بیرونی آن عنوان کرد: از این پس هر گونه تخریب بنا توسط هر کسی جرم محسوب می‌شود.

مالمیر اعلام کرد: با توجه به ثبت ملی عمارت جنانی می‌توانیم در قالب مشارکت به مالک در مرمت بنا کمک کنیم و مشوق‌ها و تغییر کاربری‌هایی به آن تعلق می‌گیرد تا بتواند بدون هزینه کار اقتصادی انجام دهد.

وی با اشاره به تعلق مشوق‌هایی، چون وام احیا و پرداخت یارانه سود ۹ درصد برای احیا بیان کرد: لزومی ندارد اداره‌کل میراث فرهنگی نسبت به خرید بنا اقدام کند چرا که تملک بنا توسط دولت کار درستی نیست و حق مالکیت مالک در بنای مذکور محفوظ است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان مطرح کرد: مالک بنا درخواست تبدیل عمارت به اقامتگاه سنتی را دارد که موافقت اصولی دادیم و اعلام کردیم در قالب طرح احیا، طرح مطالعات مالی، فنی، اقتصادی، گردشگری و مرمت بنا را آماده کند تا پیگیری‌های لازم صورت گیرد.

به گفته مالمیر، مالک هم‌اکنون در پی آماده‌سازی طرح مرمت بنا بوده و اینک مرمت اضطراری برای رفع خطر را در دستور کار دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار