سرپرست مديريت جهاد کشاورزي بابلسر، 239 مرکز آبزي پروري با ظرفيت توليد سالانه 4 هزار و 441 تن ماهي در اين شهرستان مشغول فعاليت هستند.
کد خبر: ۶۹۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۳ 05 January 2019

حميدرضا رحماني گفت: در حال حاضر 239 مرکز آبزي پروري در مساحتي بالغ بر 13 هزار و 17 هکتار و با ظرفيت توليد سالانه 4 هزار و 441 تن ماهي براي مصارف خوراکي و 340 هزار قطعه ماهي زينتي در شهرستان بابلسر مشغول فعاليت هستند.

سرپرست مديريت جهاد کشاورزي بابلسر با اشاره به اشتغال يک هزار و 374 نفر به صورت مستقيم و غير مستقيم در مراکز آبزي پروري اين شهرستان گفت: امسال گردش ريالي توليد آبزيان اين شهرستان 265 ميليارد و 100 ميليون ريال است.

رحماني بيان کرد: به دليل شرايط اقليمي مناسب، نيروي كارآمد، آبزي پروران باتجربه و ماهر، اين شهرستان يكي از مناطق مستعد پرورش انواع ماهيان بوده و جايگاه ويژه اي در آبزي پروري استان دارد به طوريکه سالانه 8 درصد ماهي استان مازندران در اين شهرستان توليد مي شود.

وي با بيان اينکه مراکز توليد ماهيان پرورشي در اين شهرستان شامل آب بندان ها، مزارع پرورش ماهيان سرد آبي، مزارع منفرد، مرکز پرورش ماهيان خاوياري و زينتي است، افزود: اين شهرستان داراي 43 قطعه آببندان به مساحت يک هزار و 550 هکتار است که علاوه بر مصارف زراعي در پرورش ماهي نيز مورد استفاده قرار مي گيرند.

رحماني در ادامه از طرح بازسازي و لايروبي آببندان هاي اين شهرستان با استفاده از تسهيلات صندوق توسعه بخش کشاورزي خبر داد و افزود: در اين طرح، 85 درصد تسهيلات بلاعوض و سهم دولت و 15 درصد سهم آورده کشاورز است.

سرپرست مديريت جهاد کشاورزي بابلسر تصريح کرد: آب بندان هايي که در سنوات قبل بر اثر سيل يا موارد ديگر تخريب و نياز به مرمت و بازسازي، ايستگاه پمپاژ، شبکه برق 200 کيلو ولت و کانال هاي آبرسان ورودي و خروجي دارند، مشمول اين طرح مي شوند.

رحماني خاطر نشان کرد: با بازسازي و لايروبي آب بندان ها مي توان آب رودخانه‌ها و هرز آب ناشي از بارندگي در فصل‌هاي غيرکاشت را از طريق کانال‌ها و پمپاژ به آب بندان‌ها هدايت و در فصل بهار و تابستان براي آبياري مورد استفاده قرار داد که اين کار باعث جلوگيري از کاهش عملکرد محصولات کشاورزي، افزايش ارزش افزوده و جايگزيني منابع آب سطحي با منابع زير زميني در جهت کاهش برداشت از سفره هاي آب زير زميني و تقويت آن ها خواهد شد.

اين مسؤول تصريح کرد: تأمين آب مورد نياز زراعي براي اراضي پايين دست آببندان ها، جلوگيري از فرسايش خاک، پرورش ماهي، پرندگان آبزي و ورزش‌هاي آبي، ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي، انجام کارهاي عمراني و زيربنايي در روستاها از محل اجاره آببندان ها، جلوگيري از مهاجرت روستائيان به شهرها و استان هاي ديگر را از مزاياي بازسازي، احياء و مرمت آببندان ها بر شمرد.

گفتني است، اين سازه ذخيره ساز آب کشاورزي، مختص استان‌هاي شمالي کشور است که در گويش محلي مازندران به آن «اندون» گفته مي شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار