حسینی با اشاره به آسیب های خرید کالای دست دوم توسط خانواده ها، گفت: شاید در نگاه اول خرید کالای دست دوم مقرون به صرفه به نظر برسد، اما در درازمدت باعث کاهش تولید داخلی، افزایش بیکاری، آسیب به اقتصاد خانوار خواهد شد .
کد خبر: ۷۱۰۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۳ 02 February 2019

به گزارش «تابناک تهران»؛ «امیرمحمد حسینی» در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شبستان درباره علل افزایش گرایش مردم به استفاده از کالاهای دست دوم گفت:نوسانات ارزی و تاثیر آن بر قیمت کالاها، گران بودن کالاهای باکیفیت، کاهش قدرت خرید مردم از مهم ترین عواملی است که در افزایش خرید کالاهای دست دوم موثر بوده است.

 

جامعه شناس با بیان اینکه قشر متوسط به پایین جامعه در اغلب موارد نسبت به خرید مایحتاج خود در قالب کالای دست دوم اقدام می کنند، افزود: عدم ثبات قیمت کالا در بازار باعث شده است تا عرضه کنندگان کالا، اجناس خود را به صورت نقد به فروش برسانند و فروش کالا به صورت اقساط برایشان مقرون به صرفه نباشد از سوی دیگر مصرف کنندگان که قدرت خرید بالایی ندارند نمی توانند کالاهای مورد نیاز خود را تهیه کنند بنابراین به سمت خرید کالاهای دست دوم روی می آورند.

 

وی در پاسخ به این سوال که چگونه می توان کالای ایرانی را جایگزین کالاهای دست دوم کرد؟ افزود: رسانه ها و شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی در تشویق مردم به استفاده از کالاهای تولید داخل دارند اما متاسفانه مشاهده می شود فضا برای تبلیغ و معرفی کالاهای داخلی آنگونه که باید در اختیار ندارند.

 

حسینی با اشاره به ضرورت ارتقا کیفیت کالاهای ایرانی، گفت: گران بودن مواد اولیه که اغلب وارداتی هستند، گرانی ماشین آلات تولیدی وعدم دسترسی به ماشین آلات به روز باعث شده است که در برخی مواقع امکان اینکه کیفیت کالاهای داخلی بتواند با کالاهای خارجی رقابت کند خیلی ضعیف باشد یا وجود نداشته باشد.

 

جامعه شناس با بیان اینکه نقش تحریم ها در افزایش قیمت کالا و عدم ثبات در بازار مصرف را نمی توان نادیده گرفت، تصریح کرد: وضعیت تورمی قیمت ها، کاهش قدرت خرید مردم، کاهش واگذاری اقلام به صورت اقساطی باعث می شود تا مصرف کننده ترجیح دهد، مایحتاج مورد نیاز خود را با قیمت کمتر و به صورت دست دوم تهیه کند.

 

وی تاکید کرد: مردم به ویژه قشر متوسط به پایین جامعه در شرایط اقتصادی فعلی به دنبال خرید کالاهای تجملاتی نیستند و سعی می کنند کالاهایی را هر چند به صورت دست دوم در سبد خریدشان قرار دهند که جزو ضروریات زندگی باشد.

 

حسینی با بیان اینکه فضای مجازی به کمک مصرف کنندگان و فروشندگان آمده است، خاطرنشان کرد: کالاهای دست دوم و مشخصات و قیمت آنها در فضای مجازی برای عموم قابل دسترسی است و مصرف کنندگان می توانند با توجه به توان خریدی که دارند، از میان انبوه کالاهای مشابهی که در فروشگاه های مجازی عرضه شده، اقدام به خرید کنند.

 

جامعه شناس با بیان اینکه خرید کالاهای دست دوم تاریخ مصرف دارد و به مرور زمان اقتصاد خانوار را دچار مشکل خواهد کرد، گفت: شاید در نگاه اول خرید کالای دست دوم مقرون به صرفه به نظر برسد، اما در درازمدت باعث کاهش تولید داخلی، افزایش بیکاری، آسیب به اقتصاد خانوار خواهد شد .

 

حسینی توضیح داد: زمانیکه خانواده ها به سمت خرید کالای دست دوم روی می آورند ترجیح می دهند تا کالای خارجی دست دوم تهیه کنند که این امر علاوه بر تاثیر منفی بر تولید داخلی، باعث افزایش واردات کالاهای نو و دست دوم خارجی به کشور می شود.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار