معاون مالی و اقتصادی شهرداری شیراز از بدهی ۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومانی شهرداری شیراز خبر داد.
کد خبر: ۷۲۳۰۹۴
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۲ 07 March 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: محمدهادی هاشمپور ظهر پنجشنبه ۱۶ اسفند در جمع خبرنگاران گفت: از کل ۲ هزار و ۸۱۰ میلیارد تومان بودجه اصلاح شده شهرداری در سال ۹۸ طی ۱۱ ماه گذشته به طور میانگین ۱۰۲ درصد جذب شده است؛ بعضی مناطق در این زمینه ۲۵۰ درصد و بعضی مناطق کمتر از ۷۰ درصد جذب بودجه را داشتند.

وی با بیان اینکه جذب بودجه امسال نسبت به سال گذشته ۳۱ درصد رشد داشته است، گفت: طی یازده ماه گذشته بالغ بر ۳ هزار و ۵۸۱ موافقت اصولی به میزان ۳ میلیون و ۱۱۵ هزار مترمربع زیربنا، صادر شده که نسبت به سال قبل از آن، ۵۴ درصد رشد را نشان می‌دهد.

هاشمپور با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۹۰۰ فقره چک برگشتی داشتیم، گفت: برای همراهی با فعالان اقتصادی و پیمانکاران و صاحبان املاک مورد مسیر، شهرداری اقدام به واگذاری اوراق بستانکاری کرده است.

او در خصوص امکان پاس نشدن این اوراق، گفت: براساس آمارها، از کل اوراق بستانکاری شهرداری شیراز به ارزش ۴۷۰ میلیارد تومان، تاکنون ۴۳۹ میلیارد تومان پاس شده و مانده بدهی حدود ۳۱ میلیارد تومان یعنی نزدیک به ۷ درصد کل بدهی است.

معاون شهرداری شیراز با یادآوری اینکه لایحه بودجه سال ۹۸ بالغ بر ۳۱۰۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است، گفت: این لایحه مراحل نهایی بررسی را برای تصویب در شورای اسلامی شهر شیراز طی می‌کند.

او در بیان تفاوت‌های بودجه سال آینده و امسال، گفت: مهمترین تفاوت بودجه سال آینده، پیش بینی آغاز عملیات اجرایی ۸۰ پروژه جدید است، در حالیکه امسال بخش اعظم بودجه به تکمیل پروژه‌های نیمه تمام اختصاص داشت.

هاشمپور با اشاره تصویب برنامه ۵ ساله شهرداری شیراز توسط شورای شهر، گفت: برنامه پنجساله براساس سناریو‌های خیلی بدبینانه، بدبینانه، میانه و خوشبینانه، در بخش‌های مختلف تدوین و تصویب شده است.

او با بیان اینکه برنامه پیشنهادی اصلاح شده و به تصویب شورا رسیده است، گفت: در نهایت برنامه پنجساله با اعتباری بالغ بر ۲۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تصویب شده که در ردیف ساختمانی و استقراض خیلی بدبینانه، در ردیف مالیات ارزش افزوده و درآمد‌های پوششی خوشبینانه و در جذب سرمایه گذاری با سناریوی میانه، مد نظر قرار گرفته است.

هاشمپور همچنین از نهایی شدن ۶۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای خط ۲ قطار شهری شیراز خبر داد و خاطرنشان کرد که بخشی از این اوراق تا انتهای امسال و بخشی در سال ۹۸ منتشر و عرضه خواهد شد.

معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه تمام کمک و یارانه دولت به شهرداری‌ها در موضوع اوراق مشارکت جمع شده است، گفت: دولت تعهد بازپرداخت ۵۰ درصد اوراق را خواهد داشت.

هاشمپور یادآور شد که قبلا ۲ نوبت اوراق مشارکت برای قطار شهری منتشر شده که امسال ۳۰۰ میلیارد بدهی اوراق و بانک‌ها تسویه شده و مابقی هم تا سه ماهه اول سال ۹۸ امیدواریم پرداخت شود.

معاون شهرداری شیراز میزان مطالبات شهرداری از دستگاه‌های اجرایی را ۱۵۰۰ میلیارد تومان اعلام و اضافه کرد: با همکاری اداره کل امور اقتصادی، برنامه بودجه و حمایت استانداری ۱۵۱ میلیارد تومان از این بدهی تهاتر شده است.

هاشمپور ابراز امیدواری کرد که ۱۲۰ میلیارد تومان آن در آینده نزدیک تهاتر شود و گفت: تمرکز و تاکید استاندار محترم و مدیران دستگاه‌های ذیربط براین است که سال آینده حدود هزار میلیارد تومان این مطالبات تهاتر شود.

معاون شهرداری شیراز با بیان اینکه شهرداری در مجموع حدود ۳۶۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: ۱۳۰۰ میلیارد تومان بابت اوراق مشارکت، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بابت تسهیلات بانکی و ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیارد تومان به پیمانکاران بدهکار هستیم؛ البته این عدد امروز با فردا به حتم تفاوت خواهد داشت.

هاشمپور تصریح کرد که هیچ نگرانی از بدهی شهرداری نداریم، گفت: اگر پرداخت مطالبات شهرداری به موقع انجام شود، قطعا پرداخت این میزان بدهی هیچ فشاری به شهرداری وارد نخواهد شد، از طرفی تنها ۲۰ درصد مردم عوارض نوسازی پرداخت می‌کنند، حال آنکه طلب شهرداری از شهروندان بیش از ۲۲۰۰ میلیارد تومان مطالبه دارد، اما ابزار قانونی برای دریافت این عوارض را در اختیار ندارد.

برچسب ها: بدهی ، شهرداری ، بودجه
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار