تابناک کهگیلویه وبویراحمد
در استان کهگیلیویه وبویراحمد مراسم تجلیل از خبرنگاران !به مناسبت روز خبرنگار بزگرار شد. این مراسم دارای حاشیه های از قبل اجرای مراسم وهمچنین حین اجرای مراسم بود
کد خبر: ۷۲۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 06 August 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد دیروز در استان کهگیلیویه وبویراحمد مراسم تجلیل از خبرنگاران !به مناسبت روز خبرنگار بزگرار شد. این مراسم دارای حاشیه های از قبل اجرای مراسم وهمچنین حین اجرای مراسم بود.

حاشیه قبل از مراسم

مهمترین حاشیه قبل از مراسم که باعث رنجش تعداد زیادی از خبرنگاران وفعالان حوزه رسانه شد،مسئله مدعوین مراسم بود.بدین صورت که در این مراسم تعداد زیادی از خبرنگاران دعوت نشده بودند ودلیل مسئولین امر،نداشتن مجوز برخی رسانه ها وخبرنگاران فعال می باشد،نکته ای که باعث گلایه تعداد زیادی از این قشر از جامعه شد. چراکه خبرنگارا با عنوان این موضوع که چرا مسئولین درطول سال هیچوقت به فکر این نیستند که  کدام رسانه یا خبرنگار دارای مجوز هست یا نیست وبرای پوشش اخبار خود از آنها دعوت می کنند اما در روز خبرنگار که شاید تنها زمانیست که یک خبرنگار خود در رسانه مطرح می شود ،وی را از این تنها دلخوشی در جامعه ،محروم می کنند. این سیاست های دوگانه چیزیست که رسانه ها از آن گلایه مند هستند والا خبرنگاران بحث های مادی که از مشکلات بسیار اساسی آنهاست را به نوعی پذیرفته اند اما این موضوع را واقعا بی انصافی در حق خود می دانند. هرچند گفتن این موارد آب در هاون کوفتن است اما تنها دلخوشی خبرنگاران همین است که مشکلات را به طور آزاد در رسانه منعکس کند.

حاشیه حین اجرای مراسم

حاشیه های حین اجرای مراسم به نقل از خبرنگار ریواس :

مراسم روز خبرنگار در این استان با تأخیر بیش از یک‌ساعت برگزار شد؛ مهمانان ویژه این مراسم غلامرضا تاجگردون، ضیاء هاشمی، استاندار، بزرگواری، محمدعلی وکیلی و زارعی بودند که همگی با تأخیر وارد جلسه شدند که احتمالا کارهای مهمتری داشتند!

تأخیر ملال‌آوری که مدیرکل برایش عذرخواهی کرد

تأخیر و بی‌توجهی مهمانان این مراسم به حدی بود که دکتر رضا دهبانی‌پور رسما از حضار عذرخواهی کرد و گفت: این تأخیر ملال‌آور بوده و همه را خسته کرده است.

این تأخیر در حالی بود که دکتر تاجگردون و دکتر هاشمی در اواسط جلسه، سالن را ترک کردند.

خبرهای کذبی که به راحتی منتشر می‌شوند

دکتر رضا دهبانی‌پور، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد در ابتدای این مراسم با تأکید برلزوم آگاهی یک خبرنگار از مسائل روانشناختی و جامعه شناسی گفت: برخی رسانه‌ها گاها اخبار کذبی را منتشر می‌کنند و مثلا می‌نویسند با حکم فلان مسئول، فلانی مدیر فلان جا شد ولی هیچ اساسی ندارد.

خبرهای بدی که دریافت می‌کنیم

وی رعایت اخلاق و تعهد رسانه را انتظار مسئولان از رسانه‌ها دانست و افزود: از سوی دیگر رسانه‌ها امنیت می‌خواهند که انتظاری حداقلی است.

دهبانی ادامه داد: گاها خبرهای بدی دریافت می‌کنیم که برخی مدیران برای انتقاداتی که از آنها شده، یک رسانه را از مزایا و آگهی محروم کردند.

ابراز تأسف‌های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد/ رسانه‌های کامنت‌نویس

وی بیان کرد: برخی مسائل مانند تعهد اخلاقی و انتشار کامنت‌ها دست خود رسانه‌ها است و از من مسئول کاری برنمیاید و اینجا باید بگویم متأسفم از اینکه گاهی به ما فشار می‌آورند که کامنت‌های منتشر شده در برخی سایت‌ها حساب شده و با هماهنگی صاحب آن رسانه است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد با طرح این سوال که تأخیر در اخذ مجوز از سوی برخی سایت‌ها چه حکمتی دارد، تصریح کرد: نامه‌های زیادی از مراجع قضایی دریافت می‌کنیم که فلان سایت مجوز دارد یا ندارد که من مسئول می‌مانم که اگر بنویسم مجوز ندارد، جرم آن رسانه سنگین می‌شود.

مدیرانی که در یک ماه چندین میلیون تومان به یک رسانه می‌دهند

وی گفت: متأسفم که بگویم خانه مطبوعات در این سال‌ها در وضع مناسب خود نبود و در تضاد بوده است.

متولی فرهنگ و رسانه این استان در ادامه تأسف‌های خود بیان کرد: متأسفم که در محضر مسئولان ارشد این استان باید بگویم، لیست‌هایی را دیده‌ام که یک سازمان در یک ماه میلیون‌ها تومان را به یک رسانه داده است و بقیه محروم بوده‌اند.

کار مفسده‌آور برخی مدیران

وی تأکید کرد: این کارها مفسده‌آور است در حالی که مدیران نباید مستقیم، آگهی‌ها را مستقیما” به رسانه‌ها بدهند که تملق و رودرواسی باب شود.

کسی برای مجوز رسانه، در صف نمی‌ماند

در ادامه این مراسم، ضیاء هاشمی، عضو ناظر بر مطبوعات کشور در سخنانی مدعی شد که نوبت انتظار برای اخذ مجوز رسانه به روز شده و دیگر کسی برای دریافت مجوز رسانه در صف نمی‌ماند.

قبل و حین جلسه نیز یک گربه زیر صندلی‌ها و سن را دور می‌زند.

رسانه قدرت دارد

وی گفت: تاکنون، ۹۰۰ مجوز رسمی برای سایت‌های اینترنتی صادر شده که ۸۰۰ مورد آن در دولت جدید بوده است.

هاشمی تصریح کرد: همگان قدرت رسانه را پذیرفتند ولی انتظار ما از رسانه‌ها این است که حقیقت را فدای قدرت خود در رسانه نکنند.

بدون آزادی و امنیت کار هیچ رسانه‌ای به سرانجام نمی‌رسد

عضو هیئت نظارت بر مطبوعات کشور تأکید کرد: بدون آزادی و امنیت کار هیچ رسانه‌ای به سرانجام نمی‌رسد.

معاون فرهنگی وزیر علوم، ادامه داد: اکنون رسانه‌های ما در بحث بین‌الملل ضعیف هستند و تقریبا در این حوزه بدون توفیق هستیم.

خبرنگاری که سکوت کند، خبرنگار نیست

وی در واکنش به تیتر روزنامه امید مردم که امروز نوشت "خبرنگاران محکوم به سکوت هستند” نیز گفت: خبرنگاری که سکوت کند، خبرنگار نیست!

عدم صدور مجوز برای سایت‌های قدرتمند استان

در این مراسم ضرغام علیبازی نسبت به عدم صدور مجوز برای سایت عصردنا اعتراض کرد که هاشمی، قول پیگیری داد.

به گزارش ریواس، به دلایلی تاکنون عمدتا به سایت‌های ضعیف در حوزه اینترنتی مجوز داده شد.

مراسم روز خبرنگار در اجرا ضعف‌هایی داشت که به حوزه معاونت مطبوعات اداره‌کل فرهنگ ارشاد اسلامی استان برمی‌گردد

غلامرضا تاجگردون سومین سخنران این مراسم بود؛ او در حالی که گویا برای این سخنرانی آمادگی لازم را نداشت در ابتدای سخنانش جسته و گریخته مطالبی را بیان کرد ولی رفته رفته سوار بر موضوع شد و به نکات جالبی اشاره کرد.

رسانه‌های مختلف را می‌خوانم

نماینده مردم باشت و گچساران در این مراسم گفت: من رسانه‌ها را می‌خوانم و ۱۳ سال است که در مناسبت‌ها و موارد لازم یادداشت می‌نویسم، پیش از این سردبیر یک نشریه تخصصی بودم و اکنون مدیرمسئول هفته نامه توازن هستم.

عیبی که در مقابل همه خوبی‌های رسانه است

تاجگردون بعد از بیان اهمیت خبر و قلم گفت: خطر تعرض به حقوق شهروندی و ورود به حریم شخصی افراد چه در عمل چه در حرف و بیان یک تنه در مقابل همه محاسن رسانه‌ها، برابری می‌کنند.

رسانه‌ای بودن افراد را به تبلیغات صرف ربط ندهید

وی با انتقاد تلویحی از برخی‌ها که حضور برخی افراد در رسانه را صرفا به تبلیغات ربط می‌دهند، گفت: اگر چه تبلیغات هم یکی از ابعاد قضیه است ولی حداقل اگر ما نمایندگان هر روز در رسانه هستیم، برای تبلیغات نیست بلکه برای نقش رسانه در اطلاع‌رسانی و پاسخگویی به مردم است.

وی با بیان اینکه اکنون هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید حضور فعال دکتر ظریف، وزیر امور خارجه در رسانه‌ها برای تبلیغات است، ادامه داد: او یک حرف در رسانه‌ها از جمله تویتر می‌زند و دنیا را تکان می‌دهد؛ یک قلم می‌تواند یک حرکت بزرگ را آغاز کند.

رسانه نباید مسائل مطرح شده در حریم خصوصی افراد را رسانه‌ای کنند

وی در ادامه بحث رعایت حقوق شهروندی افراد مصاحبه شونده، با ذکر مثالی گفت: مثلا یک مسئول در مصاحبه به خبرنگار علی‌رغم آنکه می‌داند صدایش ضبط می‌شود ولی می‌گوید این تکه را ضبط نکن یعنی این قسمت را رسانه‌ای نکن؛ این دقیقا همان حریم یک مسئول در دیدگاه، حرف، نظر و بیانش است که اگر رسانه آن رامنتشر کند قبل از هر چیز خودش ضربه می‌خورد.

وی تأکید کرد: من معتقدم رسانه، نباید اخبار و اظهارات حریم خصوصی یک مسئول یا یک فرد سیاسی ‌را رسانه‌ای کنند.

سکوتم را به بازی گرفتن و سیاسی‌کاری تعبیر کردند

تاجگردون در ادامه اظهاراتش گفت: من در یک جلسه خصوصی حرفی زدم که یک رسانه آن را ناقص مطرح کرد و عاملی شد برای یادداشت‌های متعدد موافق و مخالف و بعد از آن سکوت من را به سیاسی‌کاری تعبیر کردند و نوشتند: آقای تاجگردون که سکوت کرده است همه ما را بازی گرفته و ما را سرکار گذاشته در حالی که اصلا اینگونه نیست.

اشاره تاجگردون به خبر سایت استان به نشانی {اینجا کلیک کنید} است.

هر سه نماینده پشت سر هم هستیم

تاجگردون همچنین با بیان اینکه مردم به ما حق ندادند که اختلافات سلیقه‌ای و سیاسی خود را به سطح عمومی بیاوریم، افزود: ما نمایندگان پشت سر هم هستیم ولی گاها در خلوت خود در بیان مسائلی مطرح می‌شوند که می‌گوییم، خدا نکند در عمل هم اینگونه باشیم.

دیدگاه فردی که همه جا را دیده است/ استان مهیا است

رئیس کمیسیون بودجه مجلس ادامه داد: به عنوان یک فرد سیاسی و مسئول که همه جا را رفته و دیده و نه به عنوان یک نماینده مجلس به جرأت می‌گویم استان کهگیلویه و بویراحمد مهیای خدمت به مردم است و باید قدر بدانیم.

وی همچنین گفت به عنوان کسی که اندیشه‌ام” زنده باد مخالف من” است از نقد مخالفان استقبال می‌کنم.

تاجگردون در پایان صحبت‌هایش گفت: وقتی روزنامه ۹ دی آقای رسایی توقیف شد، چند روز پیش آقای رسایی نامه‌ای برای لغو توقیف روزنامه‌اش به دست داشت و از کنار صندلی من رد شد؛ او را صدا زدم و گفتم می‌خواهم نامه‌ات را امضا کنم که او متعجب شد ولی گفتم واقعا آن را امضا می‌کنم و نهایتا هم امضا کردم.

برای رفع توقیف امثال یاس نو و خرداد، نامه رسایی را امضا کردم

تاجگردون گفت: برای لغو توقیف ۹ دی و اعتراض به آن امضا کردم و به رسایی گفتم این کار را کردم که روزی که امثال یاس نو و سلام و خرداد توقیف می‌شوند و من نامه به دست در راهروی مجلس به دنبال امضا هستم، شما هم برای من امضا کنید.

این رسانه‌ها هستند که در طول سال با ما حرف می‌زنند

تاجگردون در بخش دیگری از صحبت‌هایش تصریح کرد: اصلا اینگونه نیست که امروز خبرنگاران می‌خواهند حرف بزنند چرا که اتفاقا این شما هستید که یکسال حرف زدید، نوشتید و خط دادید.

وی با بیان اینکه این شما هستید که با ما حرف می‌زنید، ابراز داشت: شما از بین حرف‌ها، اتفاقات و مفاهیم مختلف یکی را بر می‌گزینید، قلم می‌زنید و آن را به جامعه القا می‌کنید و دوباره به خود ما برمی‌گردانید و منتقل می‌کنید.

نماینده مردم باشت و گچساران یادآور شد: قلم‌ها و یادداشت‌ها و نقدهای شما را یا ما می‌گیریم یا نمی‌گیریم، یا خطای خود را تکرار می‌کنیم یا اصلاح می‌کنیم و یا هم احساس می‌کنیم که رسانه خطا کرده است.

رسانه‌ها، جبران خطاها را هم به مردم بگویند

وی افزود: انتظار ما این است که وقتی خطایی از سوی خطاکننده، جبران شد، جبران خطا نیز در رسانه‌ها منعکس و به مردم گفته شود.

تاجگردون خاطرنشان کرد: بدون تعارف می‌گویم که نقش رسانه‌ها در جامعه بسیار مهم و اثرگذار است.

به گزارش ریواس، سخنان تاجگردون در مورد عدم رسانه شدن برخی حرف‌های سیاسیون در خلوتها با واکنش شدید و منطقی محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار مواجه شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار