نیروهای مسلح ترکیه برای نجات آرامگاه سلیمان شاه از تهدید داعش، با تانک، خودروهای زرهی و 572 سرباز، وارد سوریه شد،
کد خبر: ۷۳۳۲
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۵۲ 23 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،اهم مطالب برخی مطبوعات ترکیه روز دوشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۳ بدین قرار است:

روزنامه خبر ترک در خبری به سخنان نخست وزیر ترکیه اشاره میکند .این روزنامه مینویسد:احمد داووداوغلو نخست وزیر ترکیه طی سخنانی مبنی بر اینکه تصمیم برای انجام عملیات سلیمان شاه، ماه گذشته گرفته شد،گفت:با توجه به افزایش درگیریها در منطقه مجبور بودیم تا تدابیری بیاندیشیم .در خصوص انجام عملیات شاه فرات از هیج مقامی، اجازه نگرفتیم .و کمکی هم درخواست نکردیم. این تصمیم را حکومت ترکیه گرفت و رئیس جمهورترکیه نیز تایید کرد.

زمان انجام عملیات تا لحظات آخر مخفی بود. نیروهای مسلح ترکیه که برای نجات آرامگاه سلیمان شاه از تهدید داعش، با تانک، خودروهای زرهی و 572 سرباز، وارد سوریه شد، عملیات را با موفقیت انجام داده و به پایان رساندند."

روزنامه یئنی شفق در خبری با تیتر "لحظه تاریخی" می نویسد، آدرس جدید آرامگان سلیمان شاه، روستای اشمه کؤی سوریه خواهد بود.منطقه ای در این روستا، تحت کنترل گرفته شده است. این روستا مخصوصا انتخاب شده چرا که از لحاظ موقعیت جغرافیایی در میان دو دره بوده و محلی امن میباشد، در این منطقه، واحدهای نظامی وابسته به نیروهای مسلح ترکیه نیز وجود دارد. نیروهای مسلح ترکیه، فعالیتهای پروژه این آرامگاه را آغاز کرده است. ترکیه پیش از آغاز عملیات، به گروههای کرد و داعش هشدار داد: "در صورتی که قصد حمله و یا ایجاد موانع بر سر این عملیات را داشته باشید، به شکلی سخت با شما رودررو خواهیم شد."

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر و تفسیر برون مرزی، این عملیات نظامی "شاه فرات " نام داشت. این عملیات به هر بهانه ای؛ محافظت از مقبره سلیمان شاه بنیانگذار امپراتوری عثمانی و یا انتقال جسد به مکانی نزدیک تر به خاک ترکیه و یا حتی به گفته داوداوغلو نخست وزیر ترکیه انتقال بقایا و جسد سلیمان شاه به خاک این کشور انجام پذیرفته باشد، موجب بحث و تحلیل های بسیاری در بین محافل سیاسی و رسانه ای جهان در مورد اهداف نهانی ترکیه شده است.

پس از انجام عملیات شاه فرات در خاک سوریه از طرف دولت ترکیه ،این خبر بازتابهای مختلفی در محافل سیاسی و رسانه به همراه داشته است.

ظاهرا" دو دیدگاه مختلف دراین ارتباط وجود دارد. دیدگاهی که از سوی ترکیه مطرح می شود و از سوی حامیانش مانند امریکا نیز حمایت می شود. براساس این دیدگاه ، معاهده آنکارا که در سال 1921 بین دولت وقت ترکیه با فرانسه که در آن زمان سوریه را تحت قیمومت خود داشت ،منعقد شد این اجازه را به ترکیه می دهد که جهت حفاظت از مقبره سلیمان شاه که بنوعی در خاک خارجی ترکیه قراردارد ، وارد عملیات نظامی شود.

دیدگاه دیگر ، این ادعا را صرفا" پوششی برای اهداف نهانی ترکیه می داند و بطور دقیق تری به واکاوی عملیات نظامی اخیر ترکیه در شمال سوریه و بررسی اهداف نهانی این کشور در منطقه می پردازد.

از جمله دکتر سالم حمید در روزنامه الاتحاد امارات بتازگی نوشته است . " ترکیه از گروه های تندرو در سوریه - عراق - یمن - لیبی و سینا حمایت کرده و این یعنی دخالت در امور کشورهای عرب و مسلمان . بنابراین اعراب نیز باید ترکیه را تحریم کرده و با وارد کردن خسارات اقتصادی سنگین به این کشور ، آنرا در برابر اراده کشورهای عرب و مسلمان وادار به تسلیم نمایند. "

در ادامه این مقاله آمده است :" جرات دولت ترکیه حد و مرز ندارد تا جایی که به خود اجازه می دهد در امورداخلی کشورهای مسلمان و عرب منطقه به بهانه حمایت از انقلاب های مردمی دخالت کند و به گروه های اخوان و القاعده و داعش اجازه می دهد تا به اهداف خود در منطقه دست یابند. "

بسیاری از طرفداران این دیدگاه عملیات اخیر ترکیه در سوریه را نیز بی ارتباط با مذاکرات اخیر آنکارا و واشنگتن برسر به اصطلاح مقابله با تروریسم داعش نمی دانند. آنها براین باورند که تضعیف موقعیت نظامی داعش در سوریه و عراق و استیلای تدریجی نیروهای دولتی سوریه ، موجب نزدیکی بیشتر ترکیه و امریکا شده است . چراکه این دو کشور هنوز هم نگران قدرت یابی بیشتر بشار اسد رئیس جمهوری سوریه و همچنین قوت یابی کردهای سوری هستند که از دید آنکارا وابسته به پ ک ک هستند.

نگرانی های آنکارا آن زمان بیشتر شد که بخش قابل توجهی از شهرهای حلب و حمص آزاد شدند. از اینروست که برخی ناظران سیاسی معتقدند ترکیه و همچنین امریکا می کوشند که جدی تر در سوریه وارد عمل شوند.

روزنامه الوطن چاپ مسقط در همین ارتباط می نویسد :" اگر گمان شود که توافق ترکیه و امریکا برای آموزش معارضان سوری در مسیر مبارزه با داعش بوده و خدمتی به سوریه خواهد کرد ، بسیار اشتباه است . "

رابرت فورد سفیر پیشین امریکا در سوریه نیز با به سخره گرفتن این توافقنامه ، آنرا افزودن رنجی دیگر بر آلام ملت سوریه دانست .

از اینرو برخی ناظران سیاسی ، توافقنامه اخیر بین ترکیه و سوریه برسر مقابله با داعش راهم تلاشی از سوی امریکا و ترکیه برای کنترل و مدیریت تحولات در سوریه و عراق می دانند که به باور آندو پس از تضعیف داعش بوجود آمده است.

برخی از ناظران سیاسی در کشورهای عربی نیز همانند سالم حمید نویسنده اماراتی با توجه به اقدام نظامی اخیر ترکیه درخاک سوریه درمحافظت از مقبره سلیمان شاه،به گرایشهای نئو عثمانی دولتمردان ترکیه از حزب عدالت و توسعه اشاره کرده و با یادآوری تجربیات تلخ ناشی از حاکمیت عثمانیان برسرزمین هایشان می گویند که عثمانی های جدید نیز توهم تشکیل یک امپراتوری با چهره اسلامی را در سرمی پرورانند.

این در حالی است که به دشواری می توان تصور کرد ادعاهای ترکیه برای حفاظت از مقبره سلیمان شاه در برابر تعرضات احتمالی داعش یا توافقنامه ترکیه و امریکا برای مقابله با تروریسم داعش بتواند کمکی به بهبود جایگاه و اعتبار سیاسی مخدوش شده ترکیه در سطح منطقه نماید که بشدت بدلیل اتهامات ،حمایت ترکیه از گروه های تروریستی و افراطی نظیر داعش یا النصره مخدوش شده است.

همچنین باید گفت ،ترکیه ایی که در ائتلاف به اصطلاح ضد داعش به سرکردگی آمریکا شرکت نکرد چگونه اکنون با آمریکا برسر مبارزه با داعش با آمریکا قرارداد همکاری میبنند.

ترکیه در راستای منافع خود و اجرای سیاستهای آمریکا در منطقه ،یکی از منابع تامین نیروی انسانی ، مالی ،تجهیزاتی و آموزشی گروههای ضد سوری میباشد.برهمین اساس نمیتواند در مقابل تحولات اخیر منطقه که به نفع حکومتها و مردم کشورهای درگیر پیش میرود ساکت باشد.یکی از احتمالات عملیات اخیر ترکیه در خاک سوریه ،نوعی اخطار به ارتش سوریه در مقابل پیروزی های اخیر است..این عملیات احتمالا حامل دو پیام بود .پیام اول به گروههای تروریستی ضد سوری مبنی براینکه ،ترکیه همچنان با روش و سازکار نظامی تحولات منطقه را تحت نظر دارد. دوم اینکه ارتش سوریه بداند که ترکیه در منطقه حضور داشته و از گروههای تروریستی ضد سوری حمایت میکند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار