سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام:
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: 280 هزار نفر که بالای 30 سال سن دارند باید در کمپین کنترل فشارخون شرکت کنند.
کد خبر: ۷۴۹۱۹۵
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۵ 28 May 2019

به گزارش تابناک ایلام؛ محمد کریمیان اظهار داشت: فشار خون یکی از بیماری هایی است که موجب مرگ و میر افراد می شود به همین دلیل برای ارتقا سلامت افراد جامعه سعی شده با اجرای کمپین فشارخون پیشگیری های لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی ادامه داد: فشارخون بالا به علت بالا بودن مصرف نمک، رژیم غذایی با پتاسیم کم (میوه و سبزی کم)، فعالیت بدنی کم، چاقی و بخشی هم به مصرف فست فود و .. مرتبط است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام اضافه کرد: با توجه به اینکه فشارخون بالا اولین عامل خطر سکته مغزی و عامل مهم بیش از نیمی از بیماری قلبی و سکته مغزی است، اما بیش از 40 درصد افراد از بیماری خود مطلع نیستند و تنها 57 درصداز بیماری خود آگاهی دارند.

دکتر کریمیان گفت: از تعداد افراد مبتلا به فشار خون بالا حدود 40 درصد به طور نسبی به درمان بیماری خود توجه دارند.

وی اظهار داشت: در 20 سال اخیر میزان ابتلا به فشار خود در افراد جامعه سه برابر افزایش یافته که این امر نگران کننده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایلام رژیم غذایی نامناسب، پشت میز نشینی، کم تحرکی، مصرف نمک زیاد و غذاهای کنسروی و آماده را از دیگر دلایل افزایش ابتلا به فشار خون نام برد.

کریمیان افزود: با وجود اینکه فشارخون بالا علائمی ندارد، اما می تواند آسیب مهمی به قلب و شریان ها و کلیه ها وارد کند، به همین دلیل تمامی افراد باید از میزان فشار خون خود، وجود عوامل خطر و میزان خطر مطلع شوند.

وی تاکید کرد: کنترل این بیماری از طریق تغییر در شیوه زندگی مانند کاهش مصرف نمک و افزایش فعالیت بدنی، کنترل خشم و عصبانیت، انجام حرکات ورزشی و افزایش تحرک و در صورت لزوم دارو درمانی صورت می گیرد.

دکتر کریمیان گفت: حدود نیمی از بیماران به طور کامل از وضعیت جسمی خود بی خبرند و بعضی از آنهایی هم که مطلع هستند، هیچ دارویی دریافت نمی کنند.

وی اظهار داشت: امیدواریم با همکاری مردم در کمپین کنترل فشار خون افراد به خطرات این بیماری آشنا شوند و نسبت به ثبت اطلاعات فشار خون خود در سامانه اقدام کنند تا در صورت ابتلا به بیماری درمان های لازم به صورت مستمر برای آنان از طریق پایگاه های بهداشتی صورت گیرد.

پایش ملی کنترل فشار خون از 17 خردادماه جاری تا 15 تیرماه در سراسر کشور اجرا می شود./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار