کد خبر: ۷۴۹۴۰
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۵۲ 10 August 2015

به گزارش تابناک کهگیلویه وبویراحمد رئیس ثبت احوال شهرستان دنا در گفت و شنود با خبرنگار سفیر دنا با ارائه بخشی از آمار جمعیتی شهرستان در سه ماهه ی ابتدای سال جاری به برخی از ویژگی های آن پرداخت.

شاهین کاظمی با اشاره به چهار مولفه جمعتی ولادت، فوت ،ازدواج و طلاق در بررسی های آماری گفت :آمار موالید بهار 93 ،206 نفر بوده که نسبت به سال گذشته حدود یک درصد افزایش داشته .

کاظمی بیان داشت :همچنین در سه ماه ابتدای سال 93 تعداد 42 مورد فوت به ثبت رسیده که نسبت به مشابه سال گذشته شاهد کاهش 20 درصدی بودیم.

وی ادامه داد درصد ازدواج جوانان نسبت به سال گذشته 53 درصد افزایش یافته و با توجه به تعداد یک میلیون نفری موالید سالیانه در کشور اگر روند طبیعی ازدواج افراد به درستی و در زمان مناسب صورت پذیرد باید سالانه شاهد حداقل 700 ازدواج در شهرستان دنا باشیم که متاسفانه با این آمار خیلی فاصله داریم.

رئیس ثبت احوال دنا بیان داشت:در شرایط فعلی تعداد ازدواج زوجها در خوشبینانه ترین حالت بیشتر از 250 واقعه است و از طرفی هم در سال اول زندگی منتج به فرزند آوری نمی شوند که خود مشکلات دیگری در پی دارد.

کاظمی به آمار کم ازدواج ، موالید و حرکت جمعیت به سمت پیری به عنوان تهدید های جمعیتی اشاره کرد و افزود:ممکن است دو نگرانی درخصوص جمعیت وجود داشته که یکی نگرانی از تعداد جمعیت در آینده و دیگری به ساختار جمعیت برمیگردد.

وی ادامه داد در موضوع آینده جمعتی کشور و شهرستان دنا این نگرانی به جا نیست و در حال حاضر سالیانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود اما در مورد ساختارجمعیتی این نگرانی بجا و منطقی است و جمعیت ایران با حرکتی ملایم به سمت کهنسالی درحال حرکت است.

وی اظهار کرد:اگر جمعیت ایران با همین شیب به سمت پیری برود تا سی- چهل سال آینده به جمعیتی میرسیم که 15درصد یا بالاتر از آن بالای شصت و پنج سال است ،این یعنی یک جمعیت کهنسال.

رئیس اداره ثبت احوال دنا ابراز داشت: در سیاستهای کلی جمعیت که توسط مقام معظم رهبری به قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شد بندهایی از جمله:

1 –رفع موانع ازدواج ،تسهیل و ترویج تشکیل خانواده ،افزایش فرزند آوری ،کاهش سن ازدواج و حمایت از زوج های جوان و توانمند سازی آنان در تامین هزینه های زندگی.

2 – ترویج و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی –ایرانی و مقابله با ابعاد نامطلوب سبک زندگی غربی .

3 – ارتقاع امید به زندگی ،تامین سلامت و تغذیه سالم جمعیت و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی بویژه اعتیاد ،سوانح ،آلودگی های زیست محیطی و بیماری ها .

3 – فرهنگ سازی برای تکریم سالمندان و ایجاد شرایط لازم برای تامین سلامت و نگه داری آنان در خانواده و پیش بینی سازوکار لازم برای بهره مندی از تجارب و توانمندی های سالمندان در عرصه های مناسب است.

کاظمی تاکید کرد :برای رسیدن به این چشم انداز و سند جمعیتی دستگاههای مختلفی به فراخور حوزه کاری و نظایف ذاتی خود وظیفه تحقق بخش های مربوط به دستگاهها را دارند که باید با برنامه ریزی منسجم و کار آمد برای تحقق این مهم در هر شهرستان و بخش گامهای اساسی و زیربنایی برداشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار