کد خبر: ۷۶۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۹ 13 August 2015

انزلی - ایرنا - ناظرگمرکات گیلان و مدیرکل گمرک انزلی رونق تجارت و فعالیتهای بندری و گمرکی در استان را در گرو ارتقای زیرساختها عنوان کرد .

به گزارش خبرنگار ایرنا ، محمد شهبازی در جمع خبرنگاران اظهار کرد : ما با تسهیل و تسریع امور ،حذف تشریفات گمرکی و کاهش هزینه ها ، الکترونیکی کردن رویه ها و عدم نیاز تاجر به حضور در اداره نقش خود را در زمینه جذب تجار انجام داده ایم .
وی خاطرنشان کرد : به منظور جذب هرچه بیشتر تجار و افزایش فعالیتهای واردات و صادرات باید امکانات زیربنایی نظیر سیلوی غلات و مخازن سوخت و غیره نیز افزایش یابد .
وی با تاکید بر این که گمرک بندرانزلی بهترین محل برای واردات و صادرات به کشورهای cis به لحاظ کوتاهی مسیر است متذکر شد : باید با ایجاد امکانات این بندر را به اولویت اول تجار تبدیل کنیم .
ناظرگمرکات گیلان افزود : هرچه تجارت را رونق بدهیم در ایجاد اشتغال و ارتقای وضعیت منطقه تاثیر گذار است .
وی با اشاره به حمل و نقل بعنوان یکی از ابزار اصلی تجارت و حمل و نقل ریلی بعنوان ارزان ترین و امن ترین شیوه انتقال کالا ابراز امیدواری کرد با اتصال بندرانزلی به راه آهن سراسری شاهد افزایش ارتباط خلیج فارس با شمال کشور و رونق تجارت در این منطقه باشیم .
وی با اشاره به 207 هزار و 13 تن صادرات غیرنفتی انجام شده از طریق گمرکات گیلان به ارزش 111 میلیون و781 هزار دلار با 21 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال ماقبل علت را نوسانات ارزی ، افزایش هزینه های حمل و نقل بندری ، افزایش هزینه های گمرکی و اخذ عوارض خاص توسط کشور آذربایجان و نیز انحصاری بودن اکثر کالاها در این کشور عنوان کرد.
همچنین به گفته وی در قسمت محصولات نباتی نیز ممنوعیت صدورچای سنواتی ، کیفیت نازل برخی محصولات داخلی به وی‍ژه به لحاظ بسته بندی را در کاهش صادرات موثر خواند .
شهبازی یکی دیگر از دلایل کاهش صادرات از گمرکات استان را محدود بودن عمده صادرات به دو کشور روسیه و آذربایجان عنوان و خاطرنشان کرد : تجار ما از سایر کشورها غافل شده اند .
وی در خصوص تاثیر رفع تحریمها بر ارتقای فعالیتهای گمرکی گفت : مطمئنا وقتی با همه دنیا بتوانیم مبادلات داشته باشیم شاهد افزایش تبادلات تجاری خواهیم بود ولی برای بهبود اقتصاد کشور باید به صادرات توجه کنیم .
وی اظهار کرد : گمرک آستارا پارسال با 22 میلیون دلار صادرات چمدانی رتبه نخست این بخش در بین گمرکات کشور را داشت .
ناظرگمرکات گیلان خاطرنشان کرد : سعی ما افزایش ارتباط با بخش خصوصی و تجار ، کاهش بروکراسی ، تسهیل و تسریع تشریفات گمرکی ، کاهش هزینه ها و ایجاد امکانات مناسب برای فعالیت تجار است .
وی محوطه و سالن مسافری پایانه گمرکی آستارا را نامناسب عنوان و تاکید کرد باید هرچه زودترنسبت به بهسازی آن اقدام نماییم .
شهبازی یادآور شد : گمرکات گیلان از گذشته از گمرکات پیشرو بوده و اکنون روند انجام امور گمرکی در گیلان از اظهار کالا تا صدور پروانه الکترونیکی شده است .
مدیرکل گمرک بندرانزلی مشکل اساسی در گیلان برای انجام الکترونیکی امور گمرکی را سرعت پایین اینترنت خواند و افزود : رویه های گمرکی بین المللی و نیازمند سرعت بالای اینترنت است .
وی اظهار کرد : با توافق گمرک ایران و مخابرات در حال رفع مشکل کندی سرعت اینترنت هستیم .
شهبازی با اشاره به وجود پنج گمرک شامل انزلی ، رشت، منطقه آزاد ، حسن رود و آستارا در گیلان افزود : آستارا تنها گمرک آبی خاکی است که پارسال فعال شد و یک کشتی اروپایی با دور زدن از آبهای آزاد وارد آستارا شد .
ناظر گمرکات گیلان اظهار کرد : تجاری سازی گمرک حسن رود نیز پارسال انجام شد حجم فعالیت آن بیش از یکهزار درصد رشد داشته است وی خاطرنشان کرد : مزیت گمرک منطقه آزاد انزلی این است که درآمدهای حاصله صرف خود استان و ساخت بندر کاسپین می شود.
وی صدور گواهی مبداء و مقصد کانتینر را از مهم ترین اقدامات انجام شده در گمرکات گیلان برای کاهش هزینه های تجارت خواند و تصریح کرد : کاهش هزینه این مزیت را داشت که تجاری که فعالیتشان را به سمت بنادر دیگر نبرده اند باقی بمانند .
ناظر گمرکات گیلان در خاتمه اظهار کرد : خبرنگاران با انعکاس فرصتها و مزیتهای سرمایه گذاری و ایجاد فضای روانی مناسب می توانند در جذب سرمایه گذار به منظور رونق اقتصادی استان نقش آفرینی کنند .
گمرکات گیلان از قدیمی ترین و در عین حال پیشروترین گمرکات کشور بشمار می آید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار