مصوباتی در راستای مبارزه با پدیده قاچاق وجود دارد امابدون حضور مردم مبارزه با قاچاق کارساز نیست که باید از نقطه نظرات مردم بهره‌گیری شود.
کد خبر: ۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۸:۴۷ 24 February 2015

به گزارش تابناک ارومیه ،پدیده قاچاق مطمئنا بر اقتصاد کشور آثار مخربی دارد و لازم است تا با آن برخورد ریشه ایی شود. امروزه این پدیده علاوه بر اینکه به عنوان یک تهدید جدی بر سر راه تجارت آزاد است هزینه های زیادی نیز بر بدنه اقتصادی کشور تحمیل می کند . قاچاق کالا از یک سو درآمدهای گمرکی و مالیاتی دولت را کاهش می دهد و از طرفی سبب خروج بی حاصل ارز ، فرار گسترده سرمایه ، افزایش بیکاری ، کاهش تولیدات صنعتی داخلی و ... می شود.

در همین راستا قبل از هرچیز باید نسبت به عوامل پدید آورنده این موضوع آشنایی حاصل گردد .چرا که برای هر معلولی علتی وجود دارد.

در موضوع قاچاق عوامل مختلفی درگیر هستند از آن جمله،کمیت و کیفیت محصولات داخلی،قیمت محصولات داخلی،نیروی انسانی ،عامل بیکاری،عدم رونق اقتصاد مرز نشینان،بی توجهی به وضعیت معیشتی مرزنشینان،نبود آگاهی کافی مصرف کنندگان و غیره.که هر کدام از این عوامل نیازمند کار کارشناسی میباشد .

از طرفی اقدام به کار قاچاق کالا پیامدهایی نیز بر پیکره اقتصاد کشور دارد که عبارت است از :

ـ شکل گیری اقتصاد زیر زمینی و فرار مالیاتی

ـ کاهش درآمدهای دولت و افزایش کسری بودجه

ـ کاهش سطح تولید ناخالص ملی

ـ کاهش اشتغال

ـ هدر رفتن منابع ارزی کشور

ـ توزیع ناعادلانه درآمد و افزایش فاصله طبقاتی

ـ کاهش رفاه مصرف کنندگان

پدیده قاچاق منجر به شکل گیری اقتصاد زیر زمینی یا اقتصاد سیاه می شود و از آنجا که چنین فعالیتهایی در بازار غیر رسمی انجام می شود در حسابهای ملی ثبت نمی گردد ، لذا تولید یا درآمد ناخالص ملی به دلیل فقدان آمار و اطلاعات لازم کمتر از مقدار واقعی آن بر آورد می گردد . و از آنجا که در اقصاد زیر زمینی فرار مالیاتی افزایش می یابد در مجموع درآمدهای دولت کاهش می یابد .

کاهش درآمدهای دولت از محل عوارض گمرکی و کاهش منابع ارزی حاصل از صادرات رسمی نیز از پیامدهای قاچاق کالا می باشد .

در این خصوص همایشی تحت عنوان تقبیح اقتصادی قاچاق کالا و ارز و ترویج مصرف کالای ایرانی با هدف حمایت از تولید داخلی و اشتغال جوانان در ارومیه برگزار گردید.در این همایش عباس حسن‌خانی فرماندار ارومیه اظهار داشت: باید اقدامات لازم در راستای رفع معضل قاچاق که گریبان‌گیر جامعه بوده گام‌های لازم برداشته شود.

وی در ادامه افزود: باید برنامه‌ریزی‌ها و هماهنگی‌های لازم در راستای مبازره با پدیده قاچاق انجام شود.

در این همایش فرماندار ارومیه در ادامه سخنان خود به بیانات مقام معظم رهبری در رابطه پدیده قاچاق اشاره کرد و گفت: بیانات مقام معظم رهبری در رابطه پدیده قاچاق وظایف ما را در این خصوص دو چندان کرده است.

وی تصریح کرد: مصوباتی در راستای مبارزه با پدیده قاچاق وجود دارد ولی بدون حضور مردم مبارزه با معضل قاچاق چندان کارساز نیست که باید در این راستا از نقطه نظرات مردم که با این پدیده مواجه بوده بهره‌گیری شود.

فرماندار ارومیه خاطرنشان کرد: همایش تقبیح اقتصادی قاچاق کالا و ارز و ترویج مصرف کالای ایرانی با هدف حمایت از تولید داخلی و اشتغال جوانان فرصت مغتنمی است تا از زوایای دیگر به مقوله قاچاق پرداخته شود.

حسن‌خانی ادامه داد: با بررسی موشکافانه علمی و اجتماعی پدیده قاچاق، بهره‌گیری از تجربه دست‌اندرکاران امر و ارائه راهکارهای علمی و قابل اجرا می‌توان گام‌های ره‌گشایی در راستای کاهش میزان کمی آمار قاچاق و توجه به اثرات نامطلوب آن از لحاظ کیفی داشته باشیم.

وی در پایان متذکر شد: مجموعه مردم و ارکان حاکمیت اعم از دولت، قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی باید تدابیری اندیشیده شود که در راستای کاهش قاچاق گام‌های اساسی برداشته شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار