روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری توصیه‌هایی را در مورد کاهش اضطراب جدایی در کودکان با آغاز فصل مدارس به خانواده‌ها کرد.
کد خبر: ۷۸۴۰۶۹
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴ 30 September 2019

تابناک فارس به نقل از باشگاه خبرنگاران: لیلا رازقیان روانپزشک بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری گفت: در آسیب شناسی روانی کودکان، اختلالات اضطرابی به دلیل شیوع بالا و پیامد‌های عملکردی ناشی از آن مهم هستند، علایم اختلال اضطراب جدایی در کودکان که در روز‌های اول مدرسه دیده می‌شود، به صورت ترس و نگرانی مفرط هنگام جدا شدن از خانواده یا خانه است که باعث بروز رفتار‌های اجتنابی در موقعیت‌های جدایی از افراد دلبسته می‌شود.

او افزود: این اختلال ممکن است خود را به صورت برخی شکایت‌های بدنی مثل سردرد، مشکل گوارشی، سرگیجه و تهوع و استفراغ نشان دهند، شدت این اضطراب با سطح رشدی و سن تقویمی کودک نامتناسب است، عوامل ژنتیکی، محیطی و فرهنگی و خانوادگی در شکل گیری این اختلال موثرند و شیوع این اختلال چهار درصد است.

رازقیان ادامه داد: برای کنترل اضطراب کودک در شروع مدارس باید تمرین جدایی را با کودک در خانه شروع کرد، روز اول مدرسه تمام رخداد‌هایی که قرار است اتفاق بیفتد، مانند بیدار شدن سر ساعت مقرر، پوشیدن لباس مدرسه و برداشتن وسایل را برای کودک بازسازی کنید.

او بیان کرد: اگر امکان دارد قبل از بازگشایی مدارس کودک را با مدرسه آشنا کنید، اگر کودک به اسباب بازی خاصی وابسته است اجازه دهید یک یا دو روز آن‌ها را با خود به مدرسه ببرد.

به گفته این روانپزشک، در هفته اول سعی کنید خودتان کودک را به مدرسه ببرید و برگردانید تا احساس طرد شدن نداشته باشد، در روز اول مدرسه با کودک همراه شوید، اما از او بخواهید تنها در کلاس بنشیند.

کارشناس بیمارستان اعصاب و روان استاد محرری تصریح کرد: در خانه در مورد فضای مدرسه، پیدا کردن دوستان جدید با کودک صحبت کنید، کودکان را برای شرکت در کار گروهی تشویق کنید، در صورتی که این اختلال طولانی شود و سبب کاهش عملکرد کودک شود، نیاز است به روانپزشک و روانشناس مراجعه کرد تا درمان‌های متمرکز بر کودک و والدین انجام شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار