تحقق ساخت شهر جواهرات آسيا با تکیه بر ظرفیت یاقوت های آبی همدان در دامنه الوند و در جوار روستای حیدره شرایطی را دنبال می کند تا گردشگران را بسوی خود فراخواند و همدان را در جهان مطرح کند
کد خبر: ۷۹۳۵
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۷ 10 March 2015

تحقق ساخت شهر جواهرات آسيا با تکیه بر ظرفیت یاقوت های آبی  همدان در دامنه الوند و در جوار روستای حیدره شرایطی را دنبال می کند تا گردشگران را بسوی خود فراخواند و همدان را در جهان مطرح کند.

به گزارش تابناک همدان ؛ استان همدان یکی از استان های مطرح در حوزه گردشگری و دارای جاذبه های تاریخی و طبیعی بسیار است که هر کدام به نوبه خود در دنیا بی نظیرند.

از سوی دیگر در حال حاضر گردشگری و توسعه گردشگری استان همدان در اولویت های مدیران ارشد استان قرار گرفته اما باید توجه داشت که جذب گردشگر و ماندگاری گردشگر در هر منطقه ای نمی تواند تنها با داشتن جاذبه های طبیعی و یا تاریخی محقق شود، بلکه امروزه در همه جای دنیا علایق و سلایق مردم تغییر کرده است و گردشگران تمایل دارند علاوه بر استفاده از جاذبه های تاریخی و طبیعی یک منطقه از تفریحات سالم ورزشی و یا گردشگری نیز بهره ببرند که این موضوع اهمیت بالایی را در ماندگاری مسافر بازی می کند.

در همین راستا وجود مجتمع های تفریحی توریستی در استان همدان می تواند به عنوان یک زیر ساخت مهم در جذب گردشگر و ماندگاری گردشگر در استان نقش داشته باشد که از جمله مجتمع های تفریحی تورسیتی همدان دهکده تفریحی توریستی گردشگری ورزشی تله کابین گنج نامه است که دارای امکاناتی مانند تله کابین، تیرول، بانجی جامپینگ، رستوران، کافی شاپ و مرکز خرید است.

اما این مجتمع به تنهایی نمی تواند پاسخگوی مناسبی برای جذب مسافر در استان باشد که از همین رو پروژه های دیگری نیز در همدان در حال ساخت است که اتمام هر یک از این پروژه ها می تواند زمینه ای برای افزایش ورود گردشگر به استان و بالارفتن ماندگاری گردشگر و از طرفی اشتغالزایی در استان باشد.

پرشین یاقوت همدان

سرمایه گذاری ۹ میلیون دلاری شرکت های خارجی در همدان

در همین خصوص مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با اشاره به ظرفیت های جدید ایجاد شده در همدان برای ماندگاری مسافران در این استان با اشاره به برگزاری همایش سرمایه گذای در استان همدان، اظهار داشت: در این همایش موافقت نامه ها و تفاهم نامه هایی امضا و صادر شد که بیش از ۲۰ تفاهم نامه، قرار داد و موافقت صدور در حوزه های میراث فرهنگی  گردشگری را شامل می شد.

ریحان سروش مقدم در ادامه گفت: این تفاهم نامه ها و قرار داد ها، موافقت صدور مجوز در حوزه هتل سازی، صنایع دستی و سرمایه گذاری در حوزه هایی مانند هتل سازی، روستا گردی و گردشگری اسب بوده است.

وی در خصوص سهم سرمایه گذاری خارجی در تفاهم نامه ها و قرار داد ها، افزود: این بخش شامل دو سرمایه گذاری خارجی با سرمایه گذاری سه و دو دهم میلیون دلار و شش میلیون دلار از کشور هند و ترکیه بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان ادامه داد: سرمایه گذاری ها در زمینه تراش سنگ های قیمتی با کشور هند و در زمینه گردشگری با کشور ترکیه منعقد شده است.

سرمایه گذاران نیاز به شنیدن صدای واحد از استان دارند

سروش مقدم در مورد برنامه ها برای جذب بیشتر سرمایه گذار در استان همدان ابراز داشت: سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری نیاز به توجه و حمایت دارند و نیازمند صدای واحدی از طرف استان همدان هستند.

وی بیان داشت: استان همدان در گردشگری سلامت و طب سنتی و وجود گیاهان دارویی و با توجه به  شخصیت بوعلی سینا می تواند مطرح باشد.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه استان همدان پتانسیل های مختلفی را در زمینه گردشگری دارد، اظهار داشت: استان همدان برای جذب گردشگران بیشتر نیاز به تامین زیر ساخت ها بوده که از آن جمله می توان به هتل و یا مجتمع های تفریحی توریستی اشاره کرد.

جزیره شادی همدان

 سروش مقدم با اشاره به اینکه درحوزه گردشگری استان همدان به اندازه تقاضا عرضه وجود ندارد، ابراز داشت: در استان همدان هر آنچه که سرمایه گذاری شود باز هم جا دارد.

وی در ادامه بیان داشت: یکی از برنامه ها احداث کمپ ها برای اقامت مسافران و ساماندهی چادر نشینی در همدان است تا بتوان سرویس مطلوبی را در اختیار آنها قرار داد  و از طرفی هم سیما و منظر شهری به هم ریخته نشود.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان تعداد مسافران و گردشگران وارد شده به استان از ابتدای سال جاری تا کنون را یک میلیون و ۹۶۰ هزار نفر اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود این تعداد به سه میلیون نفر برسد که از این تعداد حدود شش هزار نفر گردشگر خارجی بودند.

یاقوت آبی پتانسیلی در جذب گردشگر به همدان

اما در همین راستا یکی از پروژه های گردشگری همدان پروژه پرشین یاقوت است که در بلندای کوه های همدان در حیدره همدان در حال ساخت است که به شهر جواهرات آسیا شهرت دارد.

مدیر پروژه پرشین یاقوت همدان نیز در این زمینه اظهار داشت: در دنیا صنایع به گردش پذیر و ناپذیر تقسیم می شوند.

حمید کاشانی با بیان اینکه صنایع ظریف مانند جواهر سازی جزو صنایعی هستند که گردشگر جذب می کند، افزود: کشورهایی همچون چین و تایلند سالانه درآمد بالایی را از گردشگری در حوزه تراش سنگ های قیمتی بدست می آورند.

وی با تاکید بر اینکه سنگی به نام یاقوت آبی در همدان منحصر به فرد است، ابراز داشت: با توجه به اینکه ۴۰ درصد از گردشگران برای خرید سنگ قیمتی به تایلند می روند، شناسایی معادن یاقوت آبی در همدان نیز می تواند این پتانسیل را برای همدان فراهم کند.

مدیر پروژه پرشین یاقوت همدان به عنوان یک فعال اقتصادی در استان همدان اظهار داشت: پرشین یاقوت به دنبال ایجاد فضایی مناسب برای تراش و فروش سنگ‌های قیمتی توأمان با یکدیگر است.

پرشین یاقوت همدان

کاشانی تاکید داشت: استان همدان در حوزه سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی از ظرفیت بسیار بالایی برخوردار است و می‌تواند در حوزه صادرات سنگ‌های قیمتی در کشور نقش ویژه‌ای ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه چهار معدن سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی در اختیار شرکت پرشین یاقوت قرار دارد، ابراز داشت: مجتمع بین‌المللی جواهرات آسیا فضایی متشکل از کارگاه‌های تراش سنگ قیمتی و فروشگاه برای عرضه این سنگ‌ها است.

مدیر پروژه پرشین یاقوت همدان با بیان اینکه این مجتمع علاوه بر کارگاه‌های تراش، دارای یک مجتمع تجاری، هتل پنج ستاره، رستوران و موزه است، اظهار داشت: ۱۱۴ کارگاه تراش سنگ ها قیمتی در ۱۹ بلوک در این مجتمع طراحی شده است که هر بلوک می تواند شش کارگاه را در خود جای دهد.

کاشانی با اشاره به اینکه در هر کارگاه ۱۰ تا ۱۵ نفر می تواند مشغول به کار شود، افزود: تا کنون ۳۰۰ نفر در موسسه گوهر شناسی یاقوت آبی آموزش دیدند.

وی ابراز داشت: در حال حاضر سالانه یک میلیارد دلار واردات سنگ قیمتی در کشور انجام می شود و مساحت این پروژه ۱۶ هکتار است.

پیست کارتینگ جزیره شادی راه اندازی شد

جزیره شادی همدان

از دیگر پروژه های گردشگری استان همدان می توان به مجموعه تفریحی توریستی ورزشی جزیره شادی اشاره کرد که بزرگترین و مجهزترین مجموعه تفریحی، گردشگری سرپوشیده کشور است که این مجموعه دارای پیست کارتینگ، پارک آبی، شهر بازی، دریاچه، تالار پذیرایی و غیره است.

مدیر امور فنی و تحقیقات مهندسی شرکت جزیره شادی نیز در این خصوص عنوان داشت: پیست کارتینگ جزیره را اندازی شده است و آماده خدمت رسانی به علاقمندان بوده است.

محمدرضا پورپروانه با بیان اینکه فاز نخست جزیره شادی آماده بهره‌برداری است، ابراز داشت: ۹ مغازه تجاری، شهربازی کامپیوتری، دریاچه قایقرانی و ماهیگیری، سالن آمفی تئاتر سرباز، پارک آبی، سفره‌خانه سنتی و پیست کارتینگ از جمله قسمت‌های در نظر گرفته شده در پروژه جزیره شادی است.

وی با بیان اینکه آموزش لازم برای ارائه گواهینامه درجه سه کارتینگ در پیست جزیره شادی ارائه می‌شود، ادامه داد: بنا بر برنامه‌ریزی انجام شده بنا بود فاز نخست جزیره طی سه سال انجام شود که پیشرفت پروژه مطابق برنامه انجام شده است.

مدیر امور فنی جزیره شادی با اشاره به اینکه در تکمیل فاز اول شهر شادی هیچ گونه تسهیلات دولتی دریافت نشد، تاکید داشت: برای ادامه کار به تسهیلات بانکی نیاز داریم که امیدواریم مسئولان همراهی کنند.

وی با بیان اینکه در این مجموعه برای کودکان تا سالخوردگان تفریحات سالم در نظر گرفته شده است، عنوان داشت: تقاضای ما این است که مسئولان تا اتمام این پروژه ما را یاری کنند.

با این تفاسیر و با توجه به اهمیت توسعه گردشگری استان همدان باید تاکید داشت که حمایت از سرمایه گذاران در استان همدان موضوعی است که مدیران و مسئولان استانی باید توجه ای ویژه به آن داشته باشند.

 

 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار