مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل گفت: بزرگترین پیروزی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر بحث فایق آمدن بر بحران‌های بین‌المللی از طریق گفتمان است.
کد خبر: ۷۹۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۱ 19 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، سید ناصر اسحاقی صبح امروز در مراسم اختتامیه همایش مناظرات رضوی در اردبیل اظهار کرد: ما اگر در بحث گفت‌وگوی هسته‌ای توانستیم حقانیت‌مان را با گفت‌وگو و مناظره به اثبات برسانیم یک پیروزی ارزشمند است که یک تخاصم بین‌المللی را با گفتمان مناظره حل و فصل کردیم.

وی افزود: اگر در گذشته کشورهای مختلف به دست استکبار جهانی با مجوز شورای امنیت مورد هجمه و دخالت نظامی قرار می‌گرفتند، جمهوری اسلامی ایران توانست با گفتمان گفت‌وگو و بیان واقعیت‌ها دنیا را قانع کند که نباید دست به کارهای غیرمنطقی بزند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل یادآور شد: اساس گفتمان دولت تدبیر و امید نیز تاکید بر حرکت‌های منطقی و گفتمان و مناظره و گفت‌وگو است و همچنان بر این باوریم با تاکید بر این مدل فرهنگ دینی و اعتقادی را اشاعه داد.

اسحاقی میزبانی استان اردبیل را بعد از هشت دوره جشنواره مدیحه‌سرایی و چاوشی‌خوانی در برگزاری همایش ملی مناظرات رضوی را یادآور شد و بیان کرد: با تشخیص شورای فرهنگ عمومی موضوع جشنواره رضوی استان اردبیل تغییر پیدا کرد تا با غنای مباحث مدیحه‌‌سرایی و چاوشی‌خوانی فرصتی برای محققان و پژوهشگران کشوری و استانی فراهم آید تا با محوریت مناظرات و گفت‌وگوهای رضوی دیدگاه‌های خودشان را مطرح کنند.

این مسئول ادامه داد: در این تغییر موضوع سعی کردیم تا زمینه انگیزه، ذوق و نبوغ متخصصان و پژوهشگران را برانگیخته کنیم تا امکان بهره‌گیری از توان و ظرفیت‌های بیشتر فراهم آید.

دبیر همایش مناظرات رضوی یادآور شد: در چنین شرایطی که دنیای اسلام در جنگ مناقشه و مخاصمه می‌سوزد و گروه‌های تکفیری سلفی و وهابی به دنبال به چالش کشاندن وحدت امت اسلامی هستند ما با تکیه بر مبانی دینی و محوریت قرآن و اهل بیت (ع) سعی‌مان بر این است تا چهره نورانی و وحدانی اسلام را به نمایش بگذاریم.

اسحاقی تصریح کرد: بر اساس قرآن و سنت اهل بیت عصمت و طهارت (ع) باید به سمتی حرکت کنیم تا با اعتدال و گفت‌وگو و مباحثه مسائل را به پیش برده و جلوی برخی از انحرافات را در جامعه اسلامی بگیریم.

این مسئول گفت: شایسته است با تکیه بر این سرمایه‌ها و گنجینه‌های عظیم در جهان اسلام فضای مناقشه و مخاصمه را به مناظره و گفت‌وگو تبدیل کنیم، چراکه فضای موجود که فضای جنگ و کشتار است برای جهان اسلام سم مهلکی است که بیگانگان آن را برای امت اسلامی تدارک دیده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل افزود: امروز به برکت مکتب اسلام و قرآن در بین کشورهای جهان اسلام جمهوری اسلامی ایران در اوج آرامش، امنیت و اقتدار است و ما این را مرهون فرهنگ گفت‌وگو و گفتمان معنوی و ارزشی می‌دانیم.

اسحاقی عنوان کرد: بزرگترین پیروزی جمهوری اسلامی ایران در سال‌‌های اخیر بحث فایق آمدن بر بحران‌های بین‌المللی از طریق گفتمان مناظره و بحث و جدل است که در قرآن کریم نیز بر جدال احسن تاکید شده است.

وی ادامه داد: در این جشنواره محققان و پژوهشگران سعی کرده‌اند دیدگاه‌های خود را با محوریت مناظرات رضوی مطرح کنند که ارزشمند است و تا زمانی که این مبانی فکری، اعتقادی و نظری درست جا نیفتاده و شکل نگرفته برگزاری این همایش را در استان اردبیل به عنوان پرچمدار ترویج گفتمان مناظره ادامه خواهیم داد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از همکاری و همراهی همه دستگاه‌های استانی در برگزاری مطلوب این همایش قدردانی کرد و از تلاش و جدیت رسانه‌های استان نیز در انعکاس یک سال برگزاری این همایش قدردانی کرد.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار