ظرفیت تولید انرژی در 10شهر کشور بیش از 800مگاوات برق است که هم اکنون به استناد آمار سازمان انرژی های نو ایران (سانا) تنها 19مگاوات برق از پسماند شهری تولید می شود.
کد خبر: ۸۱۳۷۵
تاریخ انتشار: ۰۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۰ 23 August 2015
معاون خدمات شهری شهرداری تهران با اعلام اینکه تهران با استفاده از روش هاضم از جدیدترین فناوری تولید انرژی از پسماند شهری استفاده می کند، گفت: مدیریت شهری تهران به منظور توسعه دانش بومی استحصال گاز از پسماند شهری آمادگی دارد تا تجارب خود را در اختیار سایر شهرهای کشور قرار دهد. 

مجتبی عبداللهی افزود: ظرفیت تولید انرژی از پسماند در 10شهر کشور که جمعیتی بالای 250هزار نفر دارند، بالغ بر 800مگاوات بوده و در حال حاضر کمتر از 2.5 درصد است و این پتانسیل تنها در 4 شهر کشور در حال استفاده است.

به گفته معاون خدمات شهری شهرداری تهران استفاده از انرژی های تجدید پذیر در بسیاری از شهرهای بزرگ دنیا مورد توجه قرار گرفته و شهرهای ایران نیز لازم است به این سمت حرکت کنند. 

عبداللهی در ادامه تصریح کرد: تقریبا از یک دهه پیش کار مطالعه روی ظرفیت سنجی استحصال انرژی از پسماند شهری در کشور آغاز شد و تهران نخستین شهر کشور بوده که به روش جدید و با استفاده از کارخانه هاضم تولید بیوگاز را آغاز کرده است.

براساس این طرح مطالعاتی پتانسیل انرژی الکتریکی قابل استحصال از زائدات جامد شهری از شهرهای بالای 250هزار نفر از فناوری زباله سوزی حدود 311مگاوات، از فناوری پیرولیز- گازی سازی حدود 217مگاوات، از فناوری هضم بیهوازی حدود 159مگاوات و از محل دفن زباله های موجود در شهرها حدود 112مگاوات انرژی قابل استحصال است.

عبداللهی از تولید تقریبا 19مگاوات برق در شهرهای کشور از پسماند شهری خبر داد و گفت: در حال حاضر تهران به دلیل اقدامات گسترده ای که از سال های گذشته انجام داده، در عرصه تولید انرژی از پسماند شهری پیشتاز است و شهرهای شیراز و مشهد و رشت نیز در این زمینه اقدامات مناسبی انجام داده اند.

وی از انتقال تجربه فناوری استحصال انرژی از پسماند شهری از تهران به سایر شهرها به عنوان گام مهمی در روابط مدیریت شهری با سایر شهرهای کشور خبر داد و گفت: با راه اندازی کارخانه هاضم آبعلی تهران و همچنین احداث کارخانه ریجکت سوز و تصفیه شیرابه فاضلاب ها در کهریزک، بسیاری از شهرهای کشور هیأت های مختلفی برای انتقال تجربه به شهرداری تهران اعزام کردند و در حال حاضر نیز همکاری های مناسبی با آنها داریم و در تلاش هستیم تا از طریق همکاری های مستمر این دانش بومی را در اختیار سایر شهرها نیز قرار دهیم.

به گفته عبداللهی، مدیریت شهری تهران این افتخار را دارد تا بتواند زمینه ساز اتکای هر چه بیشتر به متخصصین داخلی و استفاده از ظرفیت های بومی برای دستیابی به انرژی های نو باشد.

**گامی دیگر برای توسعه انرژی های نو

تلاش های گسترده ای از سوی نهادهای مختلف کشور به منظور ارتقای دانش استحصال انرژی از پسماند شهری در جریان است؛ از جمله آن برگزاری همایش تولید برق و انرژی های پاک از زباله های شهری در روزهای آینده را می توان نام برد.

رئیس شورای عالی استان ها از برگزاری همایش تولید برق و انرژی های پاک از زباله های شهری خبر داد و گفت: بی تردید شهرداری ها ظرفیت مناسبی برای آغاز راه توسعه انرژی های نو در کشور دارند.

غلامرضا بصیری پور درخصوص برگزاری همایش تولید برق و انرژی های پاک از زباله های شهری گفت: امروزه در تمامی نقاط دنیا به ویژه کلانشهرها زباله ها به عنوان یک تهدید و معضل شناخته می شوند، اما می توان با استفاده از تبدیل آنها به انرژی های پاک این تهدید را به یک فرصت تبدیل کرد.

وی با اشاره به انجام برخی اقدامات در مورد تولید انرژی های پاک در 4 شهر تهران، شیراز، مشهد و رشت گفت: باید در یک تعامل مشترک میان وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور زمینه توسعه انرژی های پاک در کشور را فراهم کنیم.
رئیس شورای عالی استان ها تأکید کرد: باید تولید برق و تأمین انرژی و توسعه انرژی های پاک با نگاه زیست محیطی در تمامی شهرهای کشور انجام شود. در این راستا شهرداری ها می توانند ضمن کسب درآمد کمک بسیاری به توسعه انرژی های پاک داشته باشند.

بصیری پور ادامه داد: امیدواریم در این نشست با جلب اعتماد شهرداری ها مشارکت آنها بیش از پیش جلب شود اما بی تردید کسب اعتماد شهرداری ها منوط به دادن تسهیلات مناسب به آنهاست چراکه امروزه شهرداری ها در بحث کسب درآمدها مشکلات بسیاری دارند و اگر تولید انرژی های پاک منبعی برای درآمدهای شهرداری ها باشد، بی تردید مشارکت آنها افزایش پیدا می کند.

وی درخصوص استفاده از ظرفیت شورای عالی استان ها برای ارائه طرح یا لایحه برای الزام شهرداری ها در مشارکت تولید انرژی های پاک نیز گفت: شورای عالی استان ها به عنوان دومین پارلمان کشور می تواند با ارائه طرح و لایحه این کار را به صورت الزام انجام دهد اما قطعا انجام کارهای فرهنگی و زمینه سازی های اقتصادی در این عرصه نقش بسیار مهمی خواهد داشت. برهمین اساس ابتدا ایجاد زمینه های اقتصادی و فرهنگی باید مورد توجه قرار گیرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار