تابناک تهران - رئيس سازمان حفاظت محيط زيست از مخفي كردن 50 پرونده زمين‌خواري داراي حكم قضائي توسط يكي از مقامات اداره كل محيط زيست استان تهران در دولت قبل خبر داد.
کد خبر: ۸۲۱۶۷
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۳ 24 August 2015
معصومه ابتكار در حالي روز گذشته اين خبر را اعلام كرد كه بحث زمين‌خواري در يكي دو سال گذشته بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. آن‌طور كه مسئولان مي‌گويند به دليل بروز فقره‌هاي متعدد زمين‌خواري سختگيري‌ها در اين زمينه بيشتر شده و اراضي تصرف شده به بيت‌المال بازگردانده مي‌شوند. در ماه‌هاي اخير افشاگري‌هاي متعددي درباره زمين‌خواري در مناطق مختلف انجام شده است كه يكي از مهم‌ترين آنها زمين‌خواري در گردنه حيران بوده كه هنوز هم رسانه‌اي است و اظهارنظرها درباره آن ادامه دارد.

زمين‌خواري تنها ويژه گردنه حيران نيست چنانكه براساس آمار تهران بيش از ساير استان‌ها از زمين‌خواري رنج مي‌برد. علاوه بر اين، استان‌هاي شمالي در سال‌هاي اخير در معرض ساخت‌و‌ساز قرار گرفته و بسياري از روستاهاي بكر به دليل ساخت‌وسازهاي غيرقانوني تخريب شده است. 

برخي آمارها حاكي از اين است كه در ايران 500 هزار ويلاي غيرمجاز ساخته شده است. 

 تخلفات گسترده در منطقه ورجين

روز گذشته رئيس سازمان حفاظت محيط زيست درباره اقدامات صورت گرفته از سوي سازمان حفاظت محيط زيست براي مقابله با زمين‌خواري گفت: ما از همان ماه‌هاي اول دولت يازدهم، مميزي وضعيت مناطق تحت مديريت سازمان حفاظت محيط زيست كه 11 درصد عرصه سرزميني است را به‌طور جدي مورد پيگيري قرار داديم و متاسفانه متوجه شديم كه در برخي نقاط تخلفات و تصرفاتي صورت گرفته است كه مهم‌ترين آنها در منطقه ورجين بود.

او ادامه داد: درباره اين زمين‌خواري‌ها حداقل 50 پرونده با حكم قضائي وجود داشت كه در منزل يكي از مقامات حقوقي سابق اداره كل حفاظت محيط زيست استان تهران در دوره قبل مخفي شده و اجرا نشده بود كه بخش بازرسي سازمان ما متوجه آن شد. ابتكار افزود: 100 پرونده ديگر نيز در دست اقدام بود، اما اجرايي نشده بود و سازمان و اداره كل محيط زيست استان تهران بلافاصله به اين موضوعات ورود پيدا كرد و با تماسي كه با قوه قضائيه داشتيم، يك قاضي ويژه از طرف آقاي اژه‌اي براي رسيدگي به اين پرونده‌ها تعيين و روند آنها به‌طور جدي دنبال شد. 

 آزاد‌سازي اراضي ادامه دارد

او با اشاره به اينكه در اين دوران به‌طور مستمر رفع تصرفات صورت گرفته است، اظهار كرد: مي‌توانيم بگوييم كه امروز در منطقه ورجين و لواسانات، هزاران هكتار از اراضي محيط‌زيست آزاد شده است و اين روند همچنان ادامه خواهد داشت.

ابتكار در پاسخ به اين سوال كه اين زمين‌خواري‌ها در چه بازه زماني شدت داشته است، گفت: زمين‌خواري‌هايي كه در لواسانات رخ داده، بيشتر به نظر مي‌رسد در سال‌هاي 89 تا 92 بوده است، اما نمي‌توانيم درباره شدت زمين‌خواري به‌طور كلي، بازه زماني را مشخص كنيم. رئيس سازمان حفاظت محيط زيست تصريح كرد: در ميانكاله كه پناهگاه حيات وحش است نيز ما با زمين‌خواري‌هايي روبه‌رو بوديم و رفع تصرفات زيادي در اين مناطق داشتيم.

در ديگر استان‌ها نيز مواردي بوده است كه به‌طور جدي ورود پيدا كرديم و خوشبختانه اقدامات خوبي هم صورت گرفته و با جديت ادامه دارد. اكنون با همكاري خوبي كه ميان سازمان حفاظت محيط زيست، سازمان جنگل‌ها، مراتع و سازمان امور اراضي وزارت جهاد كشاورزي وجود دارد، جلوي بسياري از تخلفات گرفته خواهد شد.

معاون رئيس‌جمهور با بيان اينكه مقابله با تغيير كاربري زمين‌ها و سوءاستفاده از جاده‌كشي‌ها، سياست‌هايي بوده است كه سازمان حفاظت محيط زيست با جديت آن را دنبال كرده، گفت: در بسياري موارد افراد به بهانه جاده‌كشي به دنبال تغيير كاربري اراضي بودند.

فعاليت‌هاي بسياري در اين زمينه بوده كه سازمان حفاظت محيط زيست جلوي آن را گرفته است كه يك نمونه آن جاده‌ جنگل ابر بود كه سازمان با جديت جلوي آن را گرفت، حتي اخيرا هم مجددا تحركاتي در آن منطقه شكل گرفته بود و بولدوزرهايي را به بهانه آبرساني به منطقه آورده بودند و در حال توسعه جاده بودند.  

ابتكار در ارتباط با موانع موجود بر سر مبارزه با زمين‌خواري عنوان كرد: ضعف تبادل اطلاعات در بين دستگاه‌هاي مختلف دولتي، ضعف نظارت‌ها و افرادي كه در يك دوره‌اي توجهي به اين موضوعات نداشتند يا در اين زمين‌خواري‌ها دخالت داشتند، از جمله بزرگ‌ترين موانع ما بر سر مقابله با زمين‌خواري است، اما ما با جديت همچنان مسير خودمان را ادامه خواهيم داد. 


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار