کد خبر: ۸۲۲۳
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۰:۲۶ 26 February 2015
اولین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندران با حضور کارشناسان و اندیشمندان و با دریافت 125 مقاله داخلی و خارجی در ساری آغاز بکار کرد.

به گزارش مهر، در این همایش بین المللی که صبح پنجشنبه در پلاژ پردیس نیروی انتظامی مازندران آغاز بکار کرد، کارشناسان و محققانی از مناطق مختلف کشور و اندیشمندانی از برخی کشورهای خارجی حضور دارند.

آیت الله نورالله طبرسی نماینده ولی فقیه در مازندران در پیامی به این همایش از مازندران به عنوان سرزمینی تاریخی یاد کرد که سال‏ها مهد آبادانی و نعمت و فرهنگ بوده است.

در پیام امام جمعه ساری آمده است: درباره این سرزمین زیبا در ادوار گذشته کتاب‏های تاریخی متعددی نوشته‏اند. مازندران از دوران باستانی و داستانی دچار کشمکش‏ها و حملات گروه‏ها و جهانگشایان مختلف بود، مع‌الوصف پس از ظهور دین نجات‏بخش اسلام و دمیدن تشعشع انوار آسمانی این دین مقدس بر پهن‏دشت تبرستان و به برکت حضور سلاله‏های پاک پیامبر رحمت(ص)، مفتخر به میزبانی حکومت‏های شیعی علویان و مرعشیان شد.

در ادامه تصریح شده است: باوجود فراز و فرودهای سیاسی متعددی که این سرزمین در دوران اسلامی سپری کرد، در عرصه فرهنگ و تمدن ایرانی-اسلامی همگام با دیگر مناطق ایران، کارنامه درخشانی از خود برجای گذارد. کوشندگان پهنه تمدنی این سرزمین در طول تاریخ همچون ستاره‏های درخشانِ جاوید در آسمان علم و ادب درخشیده‏اند و مازندران کانون بسیاری از علما، عرفا، حکما و خاستگاه مورخانی چون جریرطبری، ابن اسفندیار، ظهیرالدین مرعشی، اولیاءالله آملی و دیگران بود.

وی تصریح کرد: علیرغم اینکه تقسیمات سیاسی پیوسته در دوره‏های مختلف کالبد مازندران را گاهی محدود و گاهی وسیع‏تر نمود، اما این منطقه در طول تاریخ با حفظ انسجام فرهنگی در جغرافیای ملی و سیاسی ایران اثرگذار بوده است.

شناخت هویت اصیل در دل تاریخ مازندران

نماینده ولی فقیه در مازندران در این پیام تاکید کرد: شناخت هویت اصیل و شناسایی ریشه‏ های آن در دل تاریخ مازندران به سازوکارهای متعددی نیازمند است، از جمله تسلط بر منابع، آشنایی با روش‏های متعدد شناخت واقعیت، بینش علمی و معرفت تاریخی. بی‏گمان جهت عینیت بخشی به این مباحث و تعمیق و اثربخشی آن در حیات اجتماعی امروز و فردا، حضور پررنگ کاربدستان عرصه اندیشه و قلم ضروری است و این امر میسر نخواهد شد مگر با حمایت همه نهادها و افراد و گروه‏های متولی بخش فرهنگ. افزون بر این دستاوردهای علمی‏ـ‏تاریخی فعالان پهنه مذکور در قالب محلیت، راهگشای برنامه‏ ریزان در سطوح مختلف استان نیز خواهد بود.

وی عنوان کرد: همایش تاریخ محلی مازندران یک سرآغاز و اتفاق فرهنگی مهم است در جهت بازنمایی و بازسازی گذشته دور و نزدیک و تدوین ریشه‏های تاریخی هویت امروز به عنوان چراغ راهی برای گام نهادن به دنیای آینده.

بازخوانی تاریخ محلی برای تقویت فرهنگ ملی

همچنین ربیع فلاح جلودار استاندار مازندران نیز در پیامی، حماسۀ حضور غیور مردان و شیرزنان تبرستانِ، در میادین دفاع از مرزهای فکری و سرزمینی ایران سرفراز، برگی زرین در مصحف هزاربرگ تاریخ این مرز و بوم دانست.

وی اظهار داشت: خطه‏ای که نام آن در کارزارهای خطیر و رزمگاه‏های صعب و دشوار، به غایت خودنمایی می‏کند، روزی که تبرستان خاستگاه نخستین حکومت علوی نام گرفت، روزی که سعیدالعلماء به مسلخ مبارزه با استعمار رفت، روزی که شیخ فضل‏الله در مسیر مواجهه با استبداد، شیخ سربدار شد، صفحه‏ای از صفحات این صحیفه ماندگار رقم خورد و جلوه‏هایی از میهن‏ دوستی، حریّت و آیین ‏مندی مردمان این ديار به نمایش درآمد.

وی عنوان کرد: بی‌شک تلاش در راستای ثبت و حرکت در مسیر مانایی این تاریخ پرافتخار، رسالتی سترگ و ضرورتی انکارناپذیر و از دغدغه‌های مهم دلدادگان به تاریخ و فرهنگ دیرپای این سامان است.

 به اعتقاد استاندار مازندران، نخستین نشست بین‌المللی تاریخ محلی مازندران، که در قالب پنجمین همایش تاریخ محلی ایران برگزار می‏شود، نیز گامی مهم در راستای حفظ این میراث ماندگار است، محفل عالمانه‌ای که در سایه همّت جمعی از اهالی فرهنگ و اصحاب اندیشه رقم خورد و از مهم‌ترین کارکردهای آن توجه به خرده فرهنگ‌های بومی و منطقه‌ای، بازخوانی تاریخ محلی و به تبع آن زمینه‌سازی برای تقویت فرهنگ ملی، استحکام ساختار اجتماعی و قوام ِسازمان ارزشیِ جامعه ایرانی خواهد بود.

ارسال ۱۲۵ مقاله به دبیرخانه همایش

رمضان پاچی دبیر نخستین همایش بین المللی تاریخ محلی مازندرانی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: ۱۷۳ چکیده مقاله، ۱۲۵ مقاله که ۱۰ مقاله آن بین الملل، ۳۴ مقاله برتر که از این تعداد ۸ مقاله برتر از مارندان وو مابقی بین الملل هستند آثاری هستند که به دبیر خانه جشنواره ارسال شده است و  ۲۶ داور با توجه به رشته های تخصصی و موضوعات، این جشنواره را داوری می کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار