بررسی روزنامه های اصفهان در روز پنجشنبه
تابناک: روزنامه های اصفهان در روز پنجشنبه 7 اسفند ماه 1393 به بررسی شرایط قیمت گوشت قرمز، بودجه رسانه ای شهرداری، وعده‌های جدید دولت به بیکاران و شرایط اتاق بازرگانی پرداخت. در کنار این مسائل نسل فردا به بازخوانی خاطرات یک جانباز سال های دافع مقدس پرداخت.
کد خبر: ۸۳۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۴ 26 February 2015

به گزارش تابناک اصفهان، روزنامه های اصفهان در روز پنجشنبه 7 اسفند ماه 1393 به بررسی شرایط قیمت گوشت قرمز، بودجه رسانه ای شهرداری، وعده‌های جدید دولت به بیکاران و شرایط اتاق بازرگانی پرداخت. در کنار این مسائل نسل فردا به بازخوانی خاطرات یک جانباز سال های دافع مقدس پرداخت.

***


روزنامه اصفهان زیبا در در گفت وگو با رییس اتحادیه گوشت قرمز از احتمال افزایش قیمت گوشت قرمز در اصفهان خبرداد و نوشت:

گرانی در کشور ما طعم تلخی است که در کنار شیرینی، در همه اعیاد رخ می نماید. هرزمان سخن از عید و دید و بازدید و شادی و دیدن اقوام و فراغت بال بعد از روزهای سخت کاری است،گرانی هم همان جا حضور دارد! گرانی سال هاست دشمن لحظه های شاد مردم این مرز و بوم است. اکنون که درختان جوانه زده اند و حلول یک سال نو را نوید می دهند، شاهد حلول گرانی در همه کالاهای اساسی نیز هستیم.جدیدترین خبرها از گرانی گرانی گوشت قرمز است که به گفته رییس اتحادیه گوشت اصفهان همزمان با آغاز عید نوروز به مردم ما سر می زند.

احتمال افزایش ۲هزارتومانی گوشت قرمز در هرکیلو

رییس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان در خصوص وضعیت قیمت گوشت قرمز در ایام نوروز 94 به خبرنگاراصفهان زیبا گفت: احتمال افزایش قیمت دو هزارتومانی قیمت در هر کیلو گوشت قرمز در ایام نوروز و پس از آن وجود دارد.اصغرپورباطنی افزایش قیمت گوشت را همزمان با فرا رسیدن سال نو امری عادی و طبیعی قلمداد کرد و اظهارداشت: از دیرباز تاکنون همزمان با آغاز سال نو افزایش قیمت در بازارگوشت وجود داشته است و امسال هم چون سالیان گذشته با این افزایش قیمت مواجه خواهیم شد. وی دلیل گرانی گوشت در سال 94 را عرضه کمترگوشت توسط عشایر دانست و تصریح کرد: آب و هوای این فصل باعث می شود تا عشایر نتوانند همچون گذشته دام های خود را برای کشتار به بازارعرضه کنند، بنابراین با کمبود گوشت قرمز و گرانی آن روبه رو می شویم. رییس اتحادیه گوشت قرمز بیان داشت: با فرارسیدن گرمای تابستان قیمت گوشت قرمز کاهش خواهد یافت؛ چراکه علوفه بیشتری در اختیار دام ها قرار می گیرد و بهتر زاد و ولد می کنند و کمبود گوشت جبران می شود.

گوشت های ارزان قیمت در فروشگاه های بزرگ مختلط هستند

پورباطنی در خصوص گوشت های ارزان قیمت عرضه شونده در برخی ازمراکز بزرگ فروش، گفت: این گوشت ها قطعا گوشت های درجه یک و دوی مخلوط هستند.وی اذعان داشت: متاسفانه شرایط اقتصادی کنونی فشار زیادی بر قشرضعیف جامعه وارد می کند و به واقع قدرت خرید مردم نسبت به سال های گذشته بسیار کاهش پیدا کرده است.رییس اتحادیه گوشت قرمز استان اصفهان قیمت یک کیلو گوشت بره درجه یک را 28 هزار تومان و گوشت گوسفندی درجه دو را 19 هزار تومان اعلام کرد و گفت: گوشت هایی که در فروشگاه ها کیلویی 24 تومان عرضه می شوند، در واقع مخلوطی از این دو نوع گوشت هستند.پورباطنی در زمینه گوشت قرمز منجمد گفت: اتحادیه گوشت قرمز اصفهان هیچ گونه دخالتی در زمینه گوشت قرمز منجمد ندارد و شرکت های آزاد در این زمینه فعالیت می کنند. وی افزایش تقاضای گوشت قرمز را دیگر عامل افزایش قیمت آن برشمرد وتاکید کرد: از دیرباز افزایش تقاضا افزایش قیمت را دربرداشته و این یک اصل غیرقابل انکار در اقتصاد به شمار می رود.

واردات گوشت به اصفهان از۴ شهرستان صورت می گیرد

رییس اتحادیه گوشت قرمز اصفهان بیان داشت: کشتار در استان اصفهان همه نیازهای مردم استان را برطرف نمی کند و ما برای تامین نیاز مردم مجبور به واردات گوشت از دیگر استان ها هستیم. پورباطنی افزود: واردات دام زنده به اصفهان از شهرستان های خرم آباد، شیراز و مشهد و استان چهارمحال و بختیاری صورت می گیرد و در کشتارگاه های استان کشتار می شوند.

***


روزنامه نصف جهان در دومین روز پیاپی با انتشار یادداشتی از حذف بودجه رسانه ای شهرداری توسط شورای شهر انتقاد کرد. نکته قابل توجه این است که این بار ایرج ناظمی سردبیر روزنامه دست به قلم شده و در حمایت از رسانه های شهرداری نوشته: كمتر فرد مطبوعاتي و صاحب قلم مستقلي را مي توان پيدا كرد كه مصوبه شوراي شهر اصفهان در خصوص حــذف بــودجــه رســانــه هـاي شهـرداري را بـه سخـره نگرفته باشد و آن را ناشي از حب و بغض هاي سياسي و عقده گشايي هاي شخصيتي ارزيابي نكند.

حال، هر چه برخي از راي دهندگان به اين مصوبه مدام فرياد بزنند كه اين كار را براي استقلال اين رسانه ها و بـراي رعـايـت عـدالـت بـيـن سـايـر نشريات مكتوب و مجازي انجام داده اند، باز هم كمتر كسي است كه اين روغن ريخته را همچون اعضاي شورا، نذر شده فرض نـمايد. چه بسا اين توجيه پارلمان نشينان اصفهان به مثابه آن است كه پدري شب بخوابد و صبح بيدار شود و به يكباره و بي هيچ توضيح و دليلي، فرزند خود را از خانه بيرون بياندازد و در برابر اعتراض بقيـه بگـويد: <مي خواهم مستقل بار بيايد و بين او و فرزند ساير پدرهاي شهر، عدالت را رعايت كنم.>

اگر چه به استقلال رساندن يك فرزند، آرماني ايده آل قلمداد شده و آرزويي مطلوب براي هر پدري است ولـي قـاعدتاً هر چيز راه و رسم خود را طلب كرده و نيازمند تأمين زير ساخت هاي ابتدايي است.

در اصل، كاري كه شوراي شهر اصفهان به ابتكار طيف تندرو 11 نفره صورت داد، نه اقدام يك پدر وظيفه‌شناس، بلكه عقده گشايي هاي يك ناپدري مسئوليت ناپذير را تداعي نمود كه تعجب بسياري را برانگيخت.

اسـتـقـلال روزنـامـه اصـفـهـان زيـبـا و خـبـرگزاري ايمنا آرماني مطلوب تلقي مي شود ولي كيست كه نداند اين آرزو، يـك شـبـه قـابل تحقق نيست. خبرگزاري ايمنا همانند بسياري از نشريات الكترونيك كشور، بنياني وابسته به بودجه هاي حمايتي دارد و نمي توان اينگونه انتظار داشت كه در كوتاه ترين زمان ممكن به نقطه اي برسد كه با سابقه ترين خبرگزاري هاي كشور نيز با آن فاصله بسيار دارند. آيا شوراي شهر اصفهان مي تواند تـنـهـا يـك خـبرگزاري رسمي و پويا و مخاطب پسند كشوري را مثال بزند كه به صورت خودگردان و بدون وابستگي مالي به هيچ ارگان و نهادي، اداره مي شود؟

روزنامه اصفهان زيبا نيز بايد به نقطه استقلال برسد و قـرار هـم بـوده اسـت كـه اين روزنامه طي سه سال به خــودكـفــايــي اقتصـادي بـرسـد ولـي آيـا ايـن مهـم بـايـد بـلافـاصـلـه بعد از خلع يد مدير روابط عمومي سابق شـهـرداري اصـفـهـان از ايـن روزنـامـه مـحقق شود؟ به راسـتـي چـرا تـا قـبـل از آنـكـه جـنـاب <آذربـايجاني> از شـهــرداري بــه شــوراي شـهــر نـقــل مـكـان كـنـنـد، ايـده استقلال مالي روزنامه اصفهان زيبا به ذهن هيچكس مـتـبــادر نـشــده بــود تــا امــروز پــرسنـل ايـن روزنـامـه و خبرنگاران پر شمار آن با مشكل معيشت و نان شب مواجه نباشند؟ و مگر نه اينكه ساختار اوليه و اصلي اين روزنامه توسط شخص وي اجرايي شد، پس چرا در طرح ريزي اوليه و چارچوب عملياتي امور اين نشريه روزانـه، هـيـچـگـونـه رونـد و طـرح و بـرنـامـه اي بـراي حركت در مسير رسيدن به استقلال مالي ارائه نشد؟ آيا بـه واقـع مـرگ خـوب اسـت امـا وقتـي مـرغ در اختيار هـمـســايــه قــرار بـگـيــرد؟ آيــا روزنــامـه اصفهـان زيبـا و خـبـرگـزاري ايـمـنـا تـنـهـا كـاربـردشـان رسـانـدن جـناب سردبير سابق به صندلي شوراي شهر بوده است و حالا كـه از قـيـد كفالت ايشان خارج شده اند، بايد سر راه گذاشته شوند تا مثلاً به استقلال برسند؟

در اين رابطه اگر چه آن دسته از اعضاي شوراي شهر كه زمينه صفر شدن بودجه رسانه هاي شهرداري را بر عهده داشتند، سرگرم توجيه كار خود بوده و همواره بر اين نكته تأكيد مي كنند كه هدفشان رعايت عدالت و مـثلاً به استقلال رساندن خبرگزاري ايمنا و روزنامه اصفهان زيباست، ولي كيست كه به اين گفته ها باور داشته باشد و اين اقدام را در راستاي اقدامات سياسي و مرسوم طيف اكثريت اين ايام شوراي شهر نداند؟

اما گويي نبايد بخت با اين دسته از اعضاي شوراي شهر يار باشد تا هر اقدام آنها همواره نتيجه عكس بدهد. اين بار نيز همين تيشه به ريشه رسانه ها زدنشان هم به نفع آنـهـا تـمـام نـشـد تـا جـايي كه تازه توجه بسياري را به خـبـرگـزاري ايـمنا جلب نمود و باعث شد تا <رسول يـاحـي> مـعـاون سـيـاسي- امنيتي استانداري بلافاصله پس از صدور اين مصوبه راهي خبرگزاري ايمنا شده و با اعضاي تحريريه اين خبرگزاري به گفتگو بنشيند. ‌

ايـن اقـدام كـه بـيشتر از آن، به عنوان دلجويي سيستم مـديـريـتـي اسـتان از پرسنل خبرگزاري ايمنا برداشت شد، در پي آن روي داد كه خبر اهتمام شوراي شهر بـراي بـه تـعـطـيـلـي كـشاندن خبرگزاري ايمنا دهان به دهـان منتشـر شـد. خبـرگـزاري ايمنا در طول سفر دو روزه ريــاسـت جمهـوري بـه اصفهـان آمـار 450 هـزار بازديد روزانه را تجربه نمود و همين امر باعث شد تا تــوجـه مـسـئـولـيـن اسـتـان و كـشـور نـسـبـت بـه قـدرت تأثير گذاري آن دوچندان شود؛ موضوعي كه دقيقاً در شوراي شهر اصفهان با واكنشي متفاوت مواجه شد و گــروهــي، از آن بــرداشــت حـســادت گـونـه بـرخـي از اعضاي شوراي شهر را مطرح مي كنند.

امــا در پــي انتشار خبر مـعــاون سـيــاســي- امـنـيـتــي اسـتـانـداري كــه حـضـــورش در ســـاخـتـمـــان خـبــرگـزاري ايمنـا، بـاعـث دلــگــــرمــــي پــــرســنــــل آن شــــده و ســردي رفـتــار اعـضــاي غير رسانه اي شوراي شهر را تا حدودي از بين برد، شنيده ايم برخي مديران استان نيز در تماس هاي خود به اعلام همراهي با اين خبرگزاري پرداخته و آمادگي خـود را بـراي مسـاعـدت در زمينـه تـوسعـه بيشتـر اين رسانه سايبري اعلام نموده اند. ظاهراً اين گروه از افراد به طور متفق القول ضمن ابراز تعجب از اقدام كاملاً غير كارشناسي شوراي شهر، تأكيد كرده اند كه از اين پس در همراهي با اين خبرگزاري، دستورات ويژه اي را به مجموعه ذيربط خود اعلام خواهند نمود. ‌

در كنار اين موارد، انتشار يك خبر ديگر نيز قابل توجه بود كه به بازديد مدير كل جديد صدا و سيماي مركز اصفهان از دفاتر مجموعه رسانه‌اي شهرداري اصفهان مرتبط بود.

<دكتر مسعود احمدي افزادي> در غروب شنبه گذشته بـه هـمراه شهردار اصفهان از استوديو صداي شهر و هـمـچـنـيـن سـيـمـاي شـهـر بـازديـد نـمـود. وي در دفـتـر خبرگزاري ايمنا نيز حضور يافت و همچنين به گفتگو با مجموعه عوامل روزنامه اصفهان زيبا پرداخت.

در اين ميان اگر چه ظاهراً تلاش اعضاي شوراي شهر بـر آن مبنـا قـرار گـرفتـه اسـت تـا كـانـال هـاي ارتبـاطـي شـهـرداري بـا مـردم را مـسـدود كـنـد، امـا گـويي آنها با بـداقـبـالـي خـاصـي نـيـز مـواجه هستند. چرا كه بازديد معنادار مدير كل صدا و سيماي مركز اصفهان و حضور گـــرم و صــمــيـمــي وي در جـمــع پــرسـنــل رســانــه اي شهرداري اصفهان، به احتمال قريب به يقين، فعاليت قـوي و تأثير گذار استوديو صدا و سيماي شهر را به همراه خواهد داشت.

تـحـلـيل هاي رفتار شناسي حاكي از آن است كه اگر اسـتـوديـوهـاي صـدا و سـيـمـاي شـهـرداري پـر بـارتر و قوي تر از گذشته و بدون پرداخت هيچ گونه هزينه اي، دوباره راه اندازي شدند، نبايد تعجب كرد. ظاهرا آنچه اين گمانه زني را تقويت مي كند، تعريف و تمجيدهاي <دكـتـر مـسـعـود احـمـدي افـزادي> از زحـمـات <دكـتـر سقائيان نژاد> براي اصفهان است كه اگر بخشي از آن به گـوش مخـالفـان وي در شوراي شهر برسد، احتمالاً صـورت مـصـوبـه مـورد بـحـث را تـا روي زمـيـن كـش خواهد داد!

نمود عيني تمام اين تفاسير را مي توان به سهولت در صفحـه اول دوشنبـه گـذشتـه روزنامه اصفهان زيبا به وضوح مشاهده نمود؛ جايي كه در يك كادر بزرگ، پرسنل تحريريه اين روزنامه به دور شهردار و مدير كل صدا و سيماي مركز اصفهان حلقه زده و يك عكس سلفي را به ثبت رسانده اند. از اين تصوير با توجه به چهره خندان و نمكين مجموعه افراد تأثيرگذاري كه در آن مشاهده مي شوند، يك چيز را در نخستين نگاه مـي تـوان بـرداشت كرد و آن هم اهداي يك پوزخند معنـادار بـه مصـوبـه <صفـر> شـدن بـودجـه رسانه هاي شهرداري توسط شوراي شهر است.

قاعدتاً روزنامه اصفهان زيبا مي تواند از اين پس به حيات مستقل خود بيانديشد و خبرگزاري ايمنا نيز با پـخــش شـيــريـنــي و شــربـت، از استقـلال خـود ابـراز رضـايـت كـرده اسـت. اسـتـوديـوهاي صدا و سيماي شـهـر نـيـز بـا تـوجـه به علاقه مندي مدير كل صدا و سيماي مركز اصفهان رونقي دوباره پيدا خواهند كرد و جالب آنكه هوا هم اگر چه سرد شده، ولي زمستان در حال رفتن است و روسياهي آن به چهره كساني خواهد نشست كه مرگ رسانه هاي اصفهان را آرزو مي كنند.

***


روزنامه اصفهان امروز هم به بررسی وضعبت اتاق بازرگانی پرداخته و نوشت: تغییر ساختار سنتی و رییس محوری اتاق بازرگانی اصفهان به اتاق هیات رییسه ائتلافی و تشکل محور از دیدگاههای تشکل فراگیر تولید و تجارت اصفهان است. این تشکل معتقد است اتاق های بازرگانی نیازمند قوانین متناسب با وضعیت فعلی اقتصاد کشور است و قوانین سنتی آن باید تغییر یابد. همچنین این تشکل بر این امر تاکید دارد که نقش اتاق بازرگانی باید عملگرایی و بازی سازی در صحنه اقتصادی باشد و با افزایش تقاضا، وضعیت اشتغال استان را پایدار سازد. این تشکل اعتقاد دارد که با نخبه یابی و نخبه پروری و همچنین برقراری ارتباط دانشگاه و صنعت می توان راهی برای توسعه پایدار اقتصادی ایجاد کند. توجه به مسوولیت های اجتماعی و همچنین بروز یک اتفاق نو در اتاق بازرگانی به عنوان تغییر نقش مشورتی به نقش بازی ساز بودن از دیدگاههای اساسی این تشکل است. این تشکل اعتقاد دارد اصفهان برای دستیابی به چشم انداز 1400 و قله تولید و تجارت نیازمند همگرایی و هم اندیشی است. سخنگوی تشکل فراگیر تولید و تجارت در اصفهان اظهار کرد: امروز اتفاق نویی در راه است و این اتفاق نو نقش آفرینی بخش خصوصی به عنوان بازی ساز در صحنه اقتصاد به جای تماشاگر است. مسعود گلشیرازی افزود: تشکل ها و انجمن های صنفی باید موضع خود را از تماشاگر بودن به بازی ساز بودن تغییر دهند.

‌اتاق بازرگانی اصفهان نیازمند یک اتفاق تازه است
این فعال اقتصادی با بیان اینکه اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان مادر تشکل ها نیاز به یک اتفاق تازه دارد، ادامه داد: امروز نیاز است که بخش خصوصی و فعالان آن محیط اقتصادی را تحت تاثیر عملکرد خود به عنوان بازی ساز قرار دهند. وی تاکید کرد: اتاق بازرگانی اصفهان باید از نقش مشورتی صرف به نقش بازی سازی در صحنه اقتصادی حرکت کند به طوری که 86 درصد از بندهای قانون اتاق های بازرگانی تاکید بر بازی گر بودن اعضای آن دارد و نه تنها نقش مشورتی. گلشیرازی اظهار کرد: این اتفاق تازه به معنی توجه به توسعه پایدار اقتصادی همراه با تفکر اقتصادی و نه سیاسی است و این امر تنها از طریق مبدع بودن و عملگرایی به دست می آید. وی ادامه داد: اتاق بازرگانی باید از یک اتاق سنتی به یک اتاق تحولگرا تغییر یابد و اتاق بازرگانی رئیس محور باید جای خود را به اتاق تشکل گرا بدهد تا با تغییر ساختار اتاق شرایط برای مشارکت حداکثری اعضا فراهم شود.گلشیرازی با اشاره به شورای گفت و گوی بخش خصوصی و دولتی در اصفهان اظهار کرد: مهمترین اتفاق در چند ماه اخیر بررسی مشکلات مالیاتی استان اصفهان بوده است که با پیگیری های بسیار در هفته گذشته تفاهم نامه ای میان اتاق بازرگانی اصفهان، سازمان امور مالیاتی و استانداری اصفهان برای مساعدت و رسیدگی به مشکلات مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده منعقد شد.
‌سازمان ها و تشکلات مردم نهاد تقویت شوند
دیگر عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اصفهان اظهار کرد: رسیدن به اهداف سیاست اقتصاد مقاومتی بدون تقویت سازمان‌های مردم نهاد(NGO) امکان ندارد که در این راستا اتاق بازرگانی به عنوان مادر این نوع سازمان‌ ها مطرح هستند. سید رسول رنجبران افزود: پیشینه اتاق بازرگانی در ایران به حدود 130 سال قبل می ‌رسد و اتاق بازرگانی اصفهان به عنوان نخستین بخش خصوصی واقعی 70 سال قدمت دارد. وی با بیان اینکه قانون اتاق بازرگانی باید با ساختارهای امروزی جامعه تعریف شود، ادامه داد: قوانین فعلی اتاق بر اساس ساختار 30 سال قبل تدوین شده است و پاسخگوی نیاز امروز اقتصادی جامعه نیست.وی با بیان اینکه نگاه به تغییرات ساختاری فقط مربوط به اتاق بازرگانی اصفهان نیست بلکه در کشور باید این اصلاح صورت گیرد، تاکیدکرد: تشکل محوری و شفاف سازی اعضای اتاق بازرگانی باید پیگیری شود. این فعال اقتصادی گفت: کشور ژاپن با اقتصاد خسارت دیده در زمان جنگ جهانی دوم، وضعیتش در آن زمان از کشورمان بسیار وخیم تر بود درحالیکه برای شروع ساخت کشورشان تصمیم گرفتند ساختار حکومتی خود را به ساختار دولت لاغر درآورند. وی ادامه داد: این در حالی است که کشور ما به خاطر درآمدهای نفتی دولت چاق را برگزید و تصدی گری را در پیش گرفت.وی تاکید کرد: دولت ژاپن بسیاری از فعالیت های خود را به مردم و سازمان های مردم نهاد واگذار کرد به طوریکه در این کشور در زمینه شیلات، تشکل های مردمی بخش صیادی را بر عهده گرفتند این درحالی است که در ایران تنها شرکت ملی شیلات تشکیل شد و موفقیتی مانند ژاپن کسب نکرد.
‌قوانین اتاق های بازرگانی اجرایی و تشکیلاتی است
مشاور تشكل فراگير توليد و تجارت در اصفهان نیز گفت: اتاق بازرگانی از ایفای نقش ۸۶ درصدی تشکیلاتی و اجرایی خود غافل شده است. رضا گنجوی افزود: قانون اتاق‌های بازرگانی ۸۶ درصد نقش این نهاد را به سمت امور تشكیلاتی و اجرایی و ۱۴ درصد در زمینه مشورتی تعیین كرده است.وی ادامه داد: این در حالی است که در حال حاضر كار اتاق‌های بازرگانی فقط مشورت شده است.این فعال اقتصادی اضافه کرد: در حوزه‌های مشورتی نیز موفقیت هایی حاصل نشده بطوریکه در اتاق بازرگانی اصفهان تنها كمتر از ۳۰ درصد مشاوره ‌ها به مرحله اجرا درآمده است.وی با اشاره به اینکه اتاق بازرگانی مادر تشكل‌های اقتصادی است، ادامه داد: در كشورهای در حال توسعه ۸۰ درصد برنامه اتاق‌های بازرگانی در مرحله اجرایی و رونق بخشی به تجارت است چرا كه این نهاد در آن کشورها حكم مجری اقتصادی را دارد. گنجوی افزود: آینده اصفهان در خطر است چرا كه توسعه ناپایدار صنعت در این استان با اقلیم آن هماهنگی ندارد .مشاور تشکل فراگیر تولید و تجارت در اصفهان اظهار كرد: توجه به توسعه پایدار اقتصاد، ورود افراد به اتاق بازرگانی به عنوان تشکیلات اقتصادی، محوریت فعالیت ها به سوی نقش اجرایی و حفظ بافت فرهنگی و اقلیم اصفهان از اهداف این تشکل است. وی تصریح کرد: آینده اصفهان در خطر است و توسعه ناپایدار اقتصاد اصفهان اقلیم آن را دچار بحران کرده است و این توسعه ناپایدار باعث از بین رفتن بافت فرهنگی شهر اصفهان شده است. گنجوی تاکید کرد: در اتاق های بازرگانی باید تفكری ایجاد شود كه خود به سمت لابی گری با دولت نرود بلکه با معرفی مشتری و افزایش قاضای بازار، دولت را وادار به لابی گری کند تا چرخه اقتصادی فعال تر شود.
‌بخش گردشگری اشتغال پایدار ایجاد می کند
یکی دیگر از اعضای تشکل فراگیر تولید و تجارت اصفهان نیز گفت: یکی از مهمترین بخش هایی که اشتغال پایدار ایجاد می کند، بخش گردشگری است زیرا در آن اتوماسیون و مکانیزه شدن وجود ندارد در حالی که در بسیاری از بخش ها مانند کشاورزی، مکانیزه شدن به معنی کاهش نیرو است. علی کرباسی زاده با تاکید بر اینکه باید برای افزایش تقاضا طبقات پایین جامعه را برخوردار کنیم، اضافه کرد: بخش گردشگری برای طبقات پایین جامعه درآمدزایی داشته و در این راستا با افزایش تقاضا نیز مواجه خواهیم شد. وی ادامه داد: اصفهان از نظر جذابیت های گردشگری رتبه 9 جهانی را داراست اما از نظر جذب گردشگر در جایگاه 146 دنیا قرار دارد.



***


روزنامه نسل فردا هم در سالروز حماسه مردم اصفهان در عملیات کربلای 5 و سالروز شهادت سردار حسین خرازی به سراغ جانبازی رفته و با وی گفت و گو کرده است، این گفت و گو به شرح زیر است: تاریخ هر سرزمینی که ورق زده شود، پر است از حوادث وحشتناک، تلخ و شیرین و عبرت آموز که برخی از این اتفاقات مایه افتخار برای یک سرزمین هستند و برخی مایه آبروریزی، اما برخی از اتفاقات با گذر زمان خاک می گیرند و ارزش اولیه خود را از دست می دهند، اما برخی دیگر در حافظه تاریخی یک ملت برای همیشه باقی می ماند، دفاع مقدس و جنگ تحمیلی واقعه ای بود که یقینا در حافظه تاریخی این سرزمین باقی می ماند. در مصاحبه ای که در ادامه می خوانید، با یکی از رزمندگان دفاع مقدس به گفت وگو نشسته ایم.

لطفا خودتان را معرفی کنید؟

قاسم علی کرمی، متولد 1339 که در عملیات فتح المبین در منطقه شوش، تنگه رقابیه ، از ناحیه پا به در جه جانبازی نایل شدم.

چند فرزند دارید؟

4 تا پسر دارم که الان همه آنها در راه اسلام هستند و پسر بزرگم کارشناس ارشد مهندس عمران, پسر دومم دانشجوی دکتری برق، پسر سومم مهندس کامپیوتر و پسر آخرم دانشجوی مهندسی کامپیوتر است.

اکنون مشغول چه کاری هستید؟

اکنون بازنشسته سپاه پاسدار هستم و کارهای فرهنگی انجام می دهم.

هدف شما از رفتن به جبهه چی بود؟

در آن زمان هر دانشجو و یا هر شهروندی، بنابر احساس وظیفه ای که می کرد، و با توجه به بینش و سنجش اسلامی اش و با توجه به فرمان حضرت امام، خود را موظف می کرد که برای دفاع از این آب و خاک به جنگ برود که من هم همین کار را کردم.

به نظر شما فرهنگ دفاع مقدس را چگونه باید، به نسل جوان امروز و آیندگان منتقل کرد؟

دفاع مقدس یکی از پر افتخارترین، مقاطع از تاریخ کشور ما است و مسلما هر کشوری افتخاراتی را که به دست می آورد، ارزان از دست نمی دهد. بنابراین اگر اهدافی که دشمنان برای کشور ما دنبال می کردند، به طور صحیح برای نسل جوان تبیین شود که به عنوان مثال ، به چه دلیل جنگ گردیم، چرا به ما حمله کردند، ریشه های جنگ کجا بود، اهداف دشمن از برافروختن جنگ چی بود، مسلما جوانهای امروز نیز سعی می کنند به دنبال حفظ این ارزشها باشند و این سرمایه عظیم را به آِیندگان به خوبی به آنها انتقال دهند. بنابراین باید اجازه دهیم جوان ها سوال کنند و در این باره محدودیت قایل نشویم و سعی کنیم با آنها با مستندات و واقعیات روبه رو شویم، تا بتوانیم آنها را قانع کنیم ودر غیر این صورت اگر بخواهیم جواب شعاری به آنها بدهیم هیچ نیتجه ایی نمی گیریم، بنابراین به نظر می رسد موظف هستیم تاریخ جنگ را درست بنویسم و واقعیات جنگ را به روش علمی جمع آوری کنیم، و برای نسل آینده و حاضر منتشر کنیم و در این زمینه موظف هستیم که هر کاری انجام می دهیم با مستندات علمی و با دلیل و شواهد و واقعیات جنگ باشد، که هم برای نسل حاضر و هو برای آیندگان این واقعیات باور پذیر باشد و صرفا حرف ها و روایت ها کلی و شعار گونه نزنیم.

یکی از خاطرات خود از جنگ را برای ما تعریف کنید.

جنگ ما خاطرات زیادی دارد. هر روز این جنگ پر است از خاطرات گفته نشده و شنیده نشدهایی که در سینه ها مانده است.در این رابطه قبل از این که خاطره خودم را تعریف کنم باید بگویم که در بسیاری از نقاط دنیا ارتشیان و نیروهای جنگ، به اجبار به جبهه ها می روند. اما در جنگ ما همه چیز با جاهای دیگر دنیا تفاوت داشت. زمانی که در جبهه بودم و هنوز پاسدار نبودم در اوایل جنگ بود که دیدم در یکی از پادگان ها ی ارتش همه سربازهای پادگان برای اعزام به جبهه ها اعلام آمادگی کرده بودند. فرمانده پادگان سربازها را جمع کرد و گفت بچه ها آموزش هایی که شما دیده اید، برای حضور در جنگ کافی نیست و در این رابطه دو نفر از تک آوران ارتش مسوولیت آموزش بچه ها را به عهده گرفتند.. بعد از 45 روز در طی یک قرعه کشی یک گروه از بچه های آموزش دیده، برای اعزام به جبهه ها اعلام شدند و این همه آمادگی و شور و هیجان در شرایطی بود که این رزمندگان و سربازان تا ساعت دو بعد از ظهر وظایف خود را انجام می دادند و از ساعت دو به بعد بر سر کلاسهای آموزشی حاضر می شدند و این خاطره بسیار جالب و مهمی است از بچه های ارتش که تا چه اندازه آماده به دفاع از خاک میهن بودند.

کلام پایانی شما ؟

بسیاری از جانبازان اعصاب و روان، ضایعه نخاعی ما هستند که اکنون در کمال گمنامی به سر می برند، قشری که دیده نمی شوند و جایی حضور ندارند و باید جامعه شرایطی را فراهم کند که به این عزیزان بیش از این بها داده شود و در رابطه با خانواده خودم هم باید بگویم که اگر حمایت ها و پشتیبانی های آنها نبود من نمی توانستم به این اندازه ت در جامعه فعال باشم.

***


روزنامه زاینده رود در مطلبی به بررسی وعده‌های جدید دولت به بیکاران پرداخت و با تأکید بر اینکه درصد بیکاری فارغ‌التحصیلان 42 درصد شد، نوشت: مسئولان دولت تدبیر و امید بارها درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و وجود بحران در این بخش سخن گفته اند و نسبت به ورود میلیونی ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از افراد در حال تحصیل به صف جویندگان شغل نیز هشدارهایی را داده اند. یکی از بزرگترین مسائل و مشکلات مطرح درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی این است که کارشناسان می گویند در دانشگاه ها بر روی مهارت آموزی افراد و نیازهای روز بازار کار کشور کار نمی شود و از اینرو افراد پس از فراغت از تحصیل، داشته های قابل اعتنایی را برای عرضه به کارفرمایان ندارند.

۴۲ درصد درس خوانده ها بیکار مانده اند

انتقادهای فراوانی نیز درباره باز کردن درهای دانشگاه ها به سوی متقاضیان تحصیل در زمان فعالیت دولت های سابق شده و در این زمینه علی ربیعی وزیر کار معتقد است باید ورود افراد به دانشگاه ها برای تحصیل در رشته های مختلف را مدیریت کرد ولی در سال های گذشته این ورود از سر گشاد قیف صورت گرفته و حالا اینها به زمان ورود به بازار کار رسیده اند؛ اما شغلی برایشان نیست.در تازه ترین اظهارنظر صورت گرفته درباره بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، علی لاریجانی؛ رئیس مجلس شورای اسلامی گفته است: وقتی در کشور رقابت نباشد بیکاری ایجاد می شود. رقم بیکاری قبل از تحریم ها هم کم نبود. امروز ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان دانشگاهی بیکار هستند ولی اینها کارآفرین هستند.بنابراین می توان نتیجه گرفت که در شرایط فعلی از هر دو نفری که از دانشگاه ها فارغ التحصیل می شوند یکی قطعا دوره ای از بیکاری را تجربه خواهد کرد.

وعده های جدید دولت به بیکاران

در سال جاری از سوی سازمان فنی و حرفه ای برنامه ای برای رفع معضل عدم مهارت نیروی متقاضی کار فارغ التحصیل دانشگاهی ارائه شده که به دنبال رفع خلاء بین تحصیلات دانشگاهی و نیازهای بازار کار از طریق آموزش های مهارتی است.

دولت در دوره ای که مشغول به فعالیت شده، یکی از مهم ترین برنامه های کاری خود را مقابله با بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی عنوان کرده؛ موضوعی که تاکنون به سرانجام خاصی نرسیده و عملا دولت نتوانسته در این زمینه گام های موثری را بردارد.آنطور که محمدباقر نوبخت؛ رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی گفته دولت در سال آینده خطوط اعتباری ویژه ای را به منظور اشتغال زایی و ایجاد تحرک در این بخش در نظر گرفته است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار