زاکانی که از سوی یک مقام وزارت اطلاعات متهم شده است که به بهانه مبازره با فاسد، خواستار چشم پوشی از تخلف یک مفسد اقتصادی دیگر شده است، هنوز به انتقادات خود از وزارت اطلاعات ادامه می‌دهد، اما پر واضح است که لحن او بسار تفاوت کرده است و گویا قرار نیست ریشه کسی را بخشکاند؟!
کد خبر: ۸۳۶۹۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹ 01 September 2019
علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مردم تهران در مجالس گذشته، چند وقتی است که به انتقاد از وزارت اطلاعات پرداخته است و در یک برنامه زنده تلویزیونی به جزییات جلسه خود با یکی از معاونین وزارت اطلاعات پرداخته بود، اکنون با لحنی آرام‌تر و قیاسی روی آورده است.

به گزارش خبرنگار اعتدال، زاکانی که در نامه‌ای بلند بالا شمشیر را علیه نفر اول فساد پتروشیمی از رو بسته بود خطاب به رئیس قوه قضاییه می‌نویسد: «مدیرکل وقت انرژی وزارت اطلاعات آقای ” الف” و رئیس اداره و متولی صنایع پتروشیمی این وزارتخانه آقای” م. ” حمایت‌های گسترده‌ای از آقایان جلیل سبحانی و مهدی شریفی نیک نفس نموده و با حمایت‌های مغرضانه، رسیدگی به این پرونده‌ها را مختل نموده اند. در این خصوص این دو نفر حضوراً حمایت‌های جدی خویش را به بنده منعکس کرده و با مطلعین و معترضین به این فساد بزرگ هم برخورد نموده اند. ضمناً آقای محمد حسین شیرعلی یکی از متهمین اصلی پرونده فساد کلان اقتصادی شرکت بازرگانی پتروشیمی در زمان وقوع جرم از مدیران وزارت اطلاعات بوده با سوءاستفاده از جایگاه خویش از برخی از مفسدان حمایت نموده و با تبانی با آن‌ها خود نیز آلوده به فساد بوده و اینک از کشور متواری شده است.»

زاکانی همچنی در یک برنامه زنده تلویزیونی به جزئیات جلسه خود با برخی مدیران ارشد وزارت اطلاعات اشاره می‌کند و با لفظ این که «آن‌ها را به دفتر خود دعوت کردم» مدعی می‌شود در جریان ارائه گزارشات پرونده پتروشیمی خواستار برخورد با دانه درشت‌ها و افرادی همچون علینقی خاموشی و سبحانی شده است و بعد از اینکه به آن‌ها هشدار داده است به او گفته اند تو اصلا چه کاره هستید و در نهایت وی مدعی است که به معاون وزیر اطلاعات با عتاب گفته است ریشه شما را می‌خشکانم.

پس از این سر صدا‌ها وزارت اطلاعات در واکنشی به ظاهر غیر رسمی به نقل از یک منبع آگاه و در باطن رسمی تا آنجا که در تمام خبرگزاری‌ها با لوگوی وزارت اطلاعات منتشر شد به این اظهارات تند زاکانی چنین پاسخ داد: «این اظهارات خلاف واقع در حالی مطرح می‌شود که، وزارت اطلاعات در رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی به هیچ وجه گزینشی عمل نکرده و اقدامات موافق و موثر این وزارتخانه در برخورد بدون ملاحظه با مفسدان اقتصادی موید آن است. برخلاف ادعای مطرح شده در این برنامه زنده، جلسه مورد اشاره (در سال ۱۳۹۵) به درخواست آقای زاکانی تشکیل شده بود و ایشان به بهانه ارائه اطلاعات در مورد تخلفات اقتصادی در حوزه پتروشیمی، دنبال دفاع و حمایت از یک متخلف در حال تعقیب در یکی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی دارای اقدامات مجرمانه (اخاذی و ارتشاء) بوده است.»

اینکه هیچ فردی در وزارت اطلاعات حاضر نشده بود مسئولیت این جوابیه را برعهده بگیرد، بهترین علامت به زاکانی بود تا حمله خود را شدیدتر کند و این بار خود وزیر را مخاطب قرار داده و بنویسد: «اما در ارتباط با ادعای نادرست و بسیار تلخ رسیدگی آن وزارتخانه در برخورد غیرگزینشی و سخت با مفاسد اقتصادی نیز نیاز به ارایه استدلال و توضیح ندارد، چون حجم بالای فساد‌های چند هزار یا چند ده هزار میلیاردی و وجود مفسدان دانه درشت در ایران عزیز ماحصل بی توجهی مسئولان مرتبط یا تلاش شبانه روزی کسانی است که یا سرشته‌ای در امور اقتصادی نداشته و فریب دزدان قانون دان قانون شکن را خورده اند یا اگر زحمتی هم توسط نیرو‌های خدوم آن وزارتخانه ـ. که در کمال سختی دوران را سپری می‌نمایند ـ. کشیده شده با آن معامله یا مصالحه یا ... شده است تا جایی که مفسدان در کشور جولان می‌دادند که بحمدلله با اقدامات امید بخش دستگاه قضایی اندکی ترس به جانشان نشسته است.»

زاکانی خود از فرماندهان سابق سپاه و فرمانده بسیج دانشجویی بوده است، در حالی از سوی وزارت اطلاعات به تبانی با یک متخلف، متهم شده است که همگان به خوبی می‌دانند ارتباطات تاثیرگذار و دسترسی‌های عالی مرتبه‌ای در اختیار دارد و این موضوع در جریان منازعات وی با احمدی نژاد و مشایی به روشنی مشهود بود.

اما بعد از این جریانات اینکه به یک باره زاکانی از شدت حملات خود کاست و از نامه‌های آتشینش دست کشید، جای سوال دارد؟!

زاکانی در آخرین موضع گیری خود در جمع اعضای شورای مرکزی و دبیران استانی جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی، گفته است: «در سال‌های نمایندگی مجلس به سراغ وزارت اطلاعات رفتیم و مفاسد این وزارتخانه را در آن مقطع با کمک دیگر همکاران شناسایی کردیم. در گام‌های بعدی نیز سراغ چهره‌هایی همچون سعید مرتضوی، رحیمی معاون اول رییس جمهور سابق و حتی برخی از چهره‌های نزدیک به دولت کنونی رفتیم.»

پر واضح است آوردن پیشینه و همچنین موضوع متشابه کاری حاکی از تغییر لحن و فحوای جبهه گیری زاکانی است که باید متظر ماند و دید دلیل این تغییر رویه چه بوده است؟ آیا او به خواسته اش که محاکمه جلیل سبحانی و علینقی خاموشی است خواهد رسید؟

البته باید توجه داشت که اسم علینقی خاموشی و سازمان موتلفه اسلامی سالهاست بهم گره خورده است و اگر بر فرض اینکه سخنان زاکانی صحت داشته باشد، برخورد با خاموشی باعث حذف یکی از بازیگرانی است که سالهاست بازرگانی و اقتصاد کشور با نام وی گره خورده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار