نماینده‌ی پیشین ایلام در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت تدبیر و امید با تکیه بر علم‌گرایی و عقلانیت بحران‌های بزرگی را برطرف کرده و هیچ کشوری جرأت نمی‌کند از گزینه‌ای جز مذاکره با ایران صحبت کند.
کد خبر: ۸۴۹۲۰
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ 29 August 2015

«داریوش قنبری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسناگفت: در طول 2 سال که از عمر دولت تدبیر و امید می‌گذرد کارهای خارق‌العاده‌ای انجام‌شده و دولت با تکیه‌بر علم‌گرایی و عقلانیت بحران‌های بزرگی را برطرف کرده است.

وی ادامه داد: در پرونده‌ی هسته‌ای وضعیت به‌جایی رسیده که دیگر هیچ کشوری جرأت نمی‌کند از گزینه‌ای جز مذاکره با ایران صحبت کند و به تعبیر دکتر روحانی زبان تهدید جای خود را به زبان تکریم ملت ایران داده است و این اقدام دولت تمامیت ارضی کشور را بیمه کرده است.

نماینده‌ی پیشین ایلام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مذاکرات هسته‌ای فصل جدیدی در روابط ایران و اروپا ایجاد کرده و در زمینه‌ی سیاست خارجی دولت علاوه بر حل مسأله‌ی هسته‌ای در جهت تنش‌زدائی با همسایگان نیز حرکت کرده و در این خصوص دستاوردهای قابل‌ملاحظه‌ای نیز به دست آورده است.

قنبری خاطرنشان کرد: متناسب با متغیرهای عمده در نظام بین‌الملل دولت از تعامل با کشورهای همسایه و قدرت‌های منطقه‌ای غافل نبوده و هرچند هنوز با برخی کشورها مسائلی وجود دارد اما چشم‌انداز روابط خارجی ما روشن و امیدبخش است و می‌توان گفت دولت در این بخش به وعده‌ها و برنامه‌های خود جامه‌ی عمل پوشانده است.

سخنگوی اصلاح‌طلبان مجلس هشتم گفت: موفقیت‌های دولت در عرصه‌ی اقتصادی نیز قابل‌ملاحظه و امیدبخش بوده و به‌عنوان یک شاخص اساسی دولت توانسته تورم لجام‌گسیخته‌ی 40 درصدی را مهار کند و به زیر 20 درصد برساند و چشم‌انداز تک‌رقمی شدن نرخ تورم نیز روشن است و به عقیده‌ی کارشناسان در آینده‌ی نزدیک این اتفاق خواهد افتاد.

وی با بیان این‌که رکود تورمی در دولت گذشته پدیده‌ای نادر در اقتصاد است، گفت: در اقتصاد به‌صورت متعارف یا رکود وجود دارد یا تورم اما در برخی شرایط و به‌ویژه در جوامع کمتر توسعه‌یافته شاهد یک عارضه‌ی جدی هستیم و دیدم که در دولت گذشته رکود به‌جایی رسید که رشد 8 درصدی اقتصاد جای خود را به یک تورم منفی 6 درصد رساند و خوشبختانه در دو سال گذشته دولت تدبیر و امید توانست که رشد اقتصادی را مثبت کند و علی‌الخصوص با حل مناقشه‌ی هسته‌ای و افزایش سرمایه‌گذاری‌های داخلی و خارجی رشد 8 تا 10 درصدی برای اقتصاد کشور متصور هستیم.

نماینده‌ی سابق ایلام در مجلس شورای اسلامی با اشاره به انضباط مالی چشمگیر دولت گفت: برقراری مجدد انضباط مالی پس از یک دوره‌ی بی‌انضباطی هشت‌ساله‌ی مالی از دستاوردهای مهم و اساسی دولت تدبیر و امید است و در شرایطی که دولت گذشته حتی لایحه‌ی بودجه‌ی پیشنهادی خود را هم قبول نداشت و بر اساس یکی از گزارش‌های دیوان محاسبات حدود 70 درصد انحراف از قانون بودجه در عملکرد دولت بود اعاده‌ی انضباط مالی در دولت روحیات مثبت و امیدوارکننده‌ای در اقتصاد ایجاد کرده و محاسبه‌پذیری حاکم شده فعالان اقتصادی را قادر به برنامه‌ریزی می‌کند.

قنبری تصریح کرد: در عرصه‌ی داخلی نیز بزرگ‌ترین دستاورد دولت تبدیل فضای امنیتی به یک فضای سیاسی قابل‌قبول برای فعالیت سیاسی است و در تغییر فضای حزبی تعطیل‌شده شاهد یک رونق تازه‌ای هستیم و مطبوعات نیز شاهد وضعیت بهتری در جهت اطلاع‌رسانی هستند.

وی ایجاد اعتماد در بین عامه‌ی مردم را یکی دیگر از نتایج خردگرایی این دولت دانست و گفت: در چند سال گذشته بازارها شاهد نوعی هیجان و التهاب کاذب بودند و سکه، بورس و دلار و دلالی سبب شد که مردم به‌ناچار مواد غذایی و ارزاق روزانه خود را انبار کنند که خود به تشدید تورم و ایجاد فضای ناامنی اقتصادی دامن می‌زد.

قنبری افزایش ضریب امنیت ملی را از مهم‌ترین دستاوردهای دولت دانست و تصریح کرد: امروز شاهد هستیم که امنیت ملی ما ارتقاء یافته و در حالی‌که کشور در یک جغرافیای پرتنش و پرآشوب قرار دارد خوشبختانه کشور ما از امنیت بالا و پایدار برخوردار است و همین مسأله از مهم‌ترین عواملی بود که 1+5 را متقاعد کرد تا پایان پای میز مذاکره بنشینند و به این درک برسند که راهی جز مذاکره با ایران ندارند و کشور ما را به‌عنوان عامل ایجاد و حفظ ثبات و امنیت در منطقه نگاه می‌کنند.

وی با اشاره به دانش علمی قابل‌قبول و تجربه‌ی زیاد دولت تدبیر و امید، گفت: آقای روحانی و کابینه‌ی او افراد باتجربه و بادانشی هستند و از نظر تجربه‌ی مدیریت و دانش کاملاً به‌روز هستند.

نماینده‌ی سابق ایلام در مجلس خاطرنشان کرد: مطالعات ارزنده‌ی مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... پشتوانه‌ی اغلب کارها و اقدامات دولت محسوب می‌شوند و باید بگوئیم که موفقیت‌های دولت همراه با پشتوانه‌های علمی و کارشناسی و تئوریک بسیار نیرومندی همراه است و بنابراین به جرأت می‌توان گفت که این دولت یک دولت با نگاه عالمانه و باتجربه است.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار