رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از احداث شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان خبر داد.
کد خبر: ۸۴۹۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷ 29 August 2015

به گزارش تابناک ایلام، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام از احداث شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان خبر داد.

دکتر«عبدالرضا بازدار» گفت: پارسال در مجموع 230 هکتار از اراضی استان به کشت محصولات زراعی و باغی اختصاص یافته است.

وی با بیان این‌که ظرفیت کشت اراضی استان 900 هزار تن است، افزود: پارسال، 40 درصد کاهش بارندگی داشتیم اما خوشبختانه 170 هزار تن گندم در سطح مزارع استان برداشت شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: 150 هزار تن گندم تحویل مراکز غله دادیم و 18 هزار تن نیز به‌صورت بذری انبار کردیم و نباید فراموش کرد که مصرف استان 90 هزار تن گندم است.

بازدار با اشاره به این‌که در زمینه‌ی تولید محصولات زراعی به‌دنبال تنوع هستیم، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون 27 نوع محصول در سطح استان تولید می‌شود که لازمه توسعه کشاورزی، تنوع در کاشت محصولات است.

وی با اشاره به احداث کارخانه قند با ظرفیت 10 هزار تن در استان خاطرنشان کرد: سال گذشته اولین سال تولید چغندر قند در مزارع استان بود که با استقبال کشاورزان مواجه شد و در مجموع می‌توان گفت که رو آوردن به کشت محصولات متنوع از جمله دانه روغنی کلزا نیز در میان کشاورزان رونق گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام با بیان این‌که خط ویژه‌ی توسعه‌ی مکانیزاسیون در سال گذشته 30 میلیارد تومان اعتبار برای استان جذب کرد، تصریح کرد: ظرفیت مکانیزاسیون استان به 1.1 درصد افزایش یافته و در همین راستا امسال 500 دستگاه را شماره‌گذاری کردیم.

بازدار با اشاره به تولید محصول سالم گفت: در تولید محصولات سالم در سطح کشور در جایگاه خوبی هستیم که البته در بخش مرغ و فرآورده‌های دامی است و در سال‌های 92 و 93 استان ایلام، رتبه‌ی اول کشور از نظر تولید محصولات سالم را به خود اختصاص داد.

وی با اشاره به این‌که طرح احداث گلخانه‌ها در سنوات گذشته غیر اصولی بوده و مکان‌یابی صحیحی برای اجرای آنها صورت نگرفته و افراد غیرکارشناس در این عرصه فعالیت داشتند، خاطرنشان کرد: امسال ادامه این کار با رویه‌ای اصولی دنبال می‌شود و در جایی این طرح‌ها فعالیت می‌کنند که زمستان ملایمی داشته باشند تا سوخت زیادی مصرف نشود هم‌چنین حجم کار باید از یک هکتار بیشتر باشد و اصول کار دقیقاً اجرایی شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: 2.7 میلیون واحد دامی در استان وجود دارد که معادل 2.5 میلیون رأس دام است که به نسبت سطح و جمعیت دامی، استان اول کشور هستیم و در همین راستا 50 هزار تن گوشت مرغ در 380 واحد مرغداری در استان تولید می‌شود که اشتغالزایی 1 هزار و 500 نفر را به همراه دارد.

بازدار با بیان این‌که 3 برابر مصرف استان گوشت مرغ تولید می‌کنیم و 2 برابر مصرف شهروندان نیز تولید گوشت قرمز داریم، تصریح کرد: 6100 تن تولید آبزیان، 540 تن عسل و 81 هزار تن شیر در سال در استان تولید می‌شود و نباید فراموش کرد که در حوزه‌ی صنعت دام در استان 170 هزار تن محصول دامی تولید می‌کنیم و امنیت غذایی را برقرار کرده‌ایم.

وی به تکمیل زنجیره تولید در استان اشاره و خاطرنشان کرد: به جزء مدیریت جهاد کشاورزی در شهرستان‌ها 20 مرکز خدماتی نیز در سطح شهرهای استان وجود دارد که 300 نفر از همکاران ما در بخش خدمات فعالیت دارند و با مشارکت این مراکز بالغ بر 90 درصد کشاورزان ما اصول فنی کار را آموخته‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به این‌که 17 رقم گندم در سطح استان با توجه به شرایط اقلیمی متفاوت کشت می‌شود، اظهار کرد: در حوزه‌ی استفاده از ظرفیت‌های انرژی به ازای تولید هر کیلو مرغ از 1.98 به 1.63 رسیده‌ایم.

بازدار به صادرات 350 هزار تن محصولات کشاورزی در طول سال گذشته از مهران به عراق اشاره و خاطرنشان کرد: در 4 ماهه‌ی نخست سال 60 هزار تن محصولات کشاورزی صادر کرده‌ایم که به نوبه خود رقم قابل ملاحظه‌ای است.

وی با بیان این‌که 67 هزار خانوار بهره‌بردار کشاورزی با ما کار می‌کنند که حدود 40 درصد جمعیت استان را شامل می‌شود، تصریح کرد: 641 هزار هکتار جنگل در سطح استان وجود دارد که بر اساس استاندارد جهانی باید برای 10 هزار هکتار 2 نفر نیرو وجود داشته باشد که در ایلام برای هر 50 هزار هکتار 2 نفر نیرو در نظر گرفته شده است که متأسفانه تناسب نیروهای حفاظتی و میزان جنگل‌ها وجود ندارد و نباید فراموش شود که مهم‌ترین راه حفاظت از جنگل‌ها مشارکت مردم است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان به احداث شرکت شهرک‌های کشاورزی در استان خبر داد و گفت: محصول سالم دارای استانداردهای خاصی است که به میزان بسیار اندکی سم و کود را مصرف کرده اما محصول ارگانیک هیچ نوع کود و سمی در آن استفاده نشده است که هم‌اکنون به‌دنبال راه‌اندازی تولید مرغ سبز در استان هستیم که یک محصول سالم است.

بازدار به کشت گیاهان دارویی در استان اشاره و اظهار کرد: هم‌اکنون 50 هکتار از اراضی استان به کشت گیاهان دارویی اختصاص یافته که در حوزه‌ی شمالی استان جایگاه خوبی دارد اما مشکل عمده آن نبود صنایع تبدیلی و بسته‌بندی است.

وی در خصوص واگذاری اراضی به فارغ‌التحصیلان کشاورزی خاطرنشان کرد: برای اجرای این کار 240 نفر در سطح استان در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند که باید به‌صورت تعاونی ساماندهی شوند که بعد از اجرای این کارها در حوزه آبخور سد کرخه و دشت فکه این اراضی واگذار می‌شوند.


منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار