کد خبر: ۸۵۹۶۵۶
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۰۶ 08 June 2020

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با بیان اینکه پروژه احداث سد لاستیکی کرگانرود تالش ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، گفت: با احداث این سازه امکان آبیاری ۲ هزار و ۴۱۰ هکتار از شالیزارهای منطقه فراهم می‌شود.

 
سدهای سازگار با محیط‌زیست در گیلان احداث می‌شود

وحید خرمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، پیشرفت فیزیکی پروژه سد لاستیکی کرگانرود تالش را حدود 51 درصد اعلام کرد و با بیان اینکه احداث این سازه هم‌اینک به نیمه راه رسیده است اظهار داشت: با احداث سد لاستیکی کرگانرود تالش امکان آبیاری 2 هزار 410 هکتار از شالیزارهای منطقه فراهم می‌شود. 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان پیشرفت فیزیکی پروژه سد لاستیکی کرگانرود تالش را با توجه به اعتباراتی که به آن اختصاص پیدا می‌کند قابل قبول ارزیابی کرد و ابراز داشت: تجمیع آب‌های ناشی از بارندگی و زه آب‌های اراضی زراعی در فصل زراعت برای مصرف اراضی کشاورزی از جمله اهداف احداث این سد است.

خرمی حجم آب ذخیره پشت سد لاستیکی کرگانرود تالش را معادل چیزی در حدود 200 هزار مترمکعب و حجم آب تنظیمی سالانه آن را هم حدود 26 میلیون متر مکعب ذکر کرد و افزود: با پایان عملیات اجرایی احداث این پروژه مهم و با بهره‌برداری از آن توسعه و بهبود آبیاری بخش زیادی از اراضی شالیزاری منطقه اتفاق می‌افتد.

وی عواملی نظیر پرورش آبزیان از یک سو و جلوگیری از پدیده کف‌کنی و بهسازی سواحل رودخانه را از جمله مزیت‌های احداث سد لاستیکی کرگانرود تالش اعلام کرد و گفت: ذخیره‌سازی آب، تضمین آب اراضی حاشیه رودخانه و افزایش سطح تراز آب آن از دیگر کارکردهای مطلوب احداث سد لاستیکی کرگانرود تالش محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان فراهم شدن امکان انتقال آب به مزارع اطراف به روش پمپاژ و ایجاد حوضچه مکش را با تکمیل پروژه سد لاستیکی کرگانرود تالش مورد تأکید قرار داد و عنوان کرد: بهره‌برداری توریستی، گردشگری، تفریحی و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی از دیگر اهداف اجرای مهم این طرح به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان احداث و بهره‌برداری از سدهای لاستیکی در مناطق مختلف این استان را از جمله اولویت‌های کاری این شرکت اعلام کرد و اظهار داشت: سد لاستیکی دهنه‌سر آستانه‌اشرفیه، باغبانان فومن، پهلوان بست لنگرود و گالش‌کلام از جمله سدهای لاستیکی موجود در گیلان به شمار می‌آیند.

خرمی با تأکید بر اینکه هیچ مشکلی در روند تأمین آب زراعی مورد نیاز شالیزارهای گیلان از محل سد سفیدرود وجود ندارد گفت: در سال زراعی فعلی به طور آزمایشی سد لاستیکی گالشکلام لنگرود مورد بهره‌برداری قرار گرفت که با این اقدام سطح وسیعی از شالیزارهای منطقه از منابع آب این سد بهره‌مند شدند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان با تأکید بر اینکه این شرکت برای ساخت سدهای سازگار با محیط زیست از تکنولوژی‌های برتر دنیا استفاده می‌کند تصریح کرد: در کنار سازگاری با اقلیم استان گیلان تقویت سفره‌های آب زیرزمینی نیز از جمله ویژگی‌های بسیار بارز سدهای لاستیکی گیلان به شمار می‌آید. 

وی تأمین آب برای مصارف کشاورزی را یکی دیگر از خصوصیات منحصر به فرد سدهای لاستیکی استان گیلان تلقی کرد و اظهار داشت: شرکت آب منطقه‌ای گیلان با اجرای سدهای لاستیکی علاوه بر تأمین نیاز آبی مناطق مختلف استان در مصارف مختلف به نوعی در مسیر کمک به محیط‌زیست استان نیز گام بر می‌دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار