دکتر منوچهر کرمی درباره تاثیر مسائل فرهنگی بر ابتلای مردان به کرونا نیز توضیح داد: باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت خودشان نیز باید اصلاح شود از سوی دیگر مردان کمتر به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده نظیر شستشوی مکرر دست ها، استفاده از ماسک و دستکش توجه دارند.
کد خبر: ۸۶۳۶۰۲
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۲۱:۴۵ 16 June 2020
ویژگی‌های بیولوژیک مردان، مسوولیت‌های شغلی، خانوادگی و اجتماعی، مردان را نسبت به زنان در برابر کرونا آسیب‌پذیر کرده است بنابراین امسال شعار «برای کووید ۱۹ اقدام کنید» به عنوان شعار هفته جهانی سلامت مردان انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، ۲۵ تا ۳۱ خرداد ماه مطابق با ۱۵ تا ۲۱ ژوئن هفته جهانی سلامت مردان نامگذاری شده که این هفته فرصت مناسبی برای اطلاع رسانی و آگاه سازی این قشر نسبت به بیماری‌های تهدید کننده است.

البته همزمانی این هفته با شیوع ویروس کرونا در جهان و ایران و بالا بودن آمار ابتلا و مرگ و میر مردان نسبت به زنان سبب شده است که این موضوع در صدر مسایل مطرح شده در این هفته قرار گیرد.

طبق نظر کارشناسان بهداشتی سن و جنس ۲ مولفه مهم در ابتلا به ویروس کرونا یا میزان شدت علائم است با این توضیح که ابتلا به کرونا در افرادی دارای علائم شدید به ویژه افراد میانسال و سالمند احتمال مرگ را بیشتر می‌کند.

داده‌های آماری موید این است که تاکنون موارد آلودگی و شدت ابتلا و مرگ و میر در مردان بیشتر از زنان بوده و این افراد نیازمند مراقبت و توجه بیشتری نسبت به گذشته هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان در این باره روز سه شنبه در گفت: وگو با خبرنگار ایرنا به بیان مهمترین عوامل بالا بودن میزان آسیب پذیری مردان در برابر کرونا پرداخت و گفت: برخی از ویژگی‌های بیولوژیک مردان آن‌ها را دربرابر کرونا آسیب پذیرتر از زنان می‌کند.

دکتر کرمی افزود: وجود آنزیم ACE۲ (آنژیوتانسین) در مردان بیشتر از زنان است و این آنزیم عاملی برای ایجاد عفونت قلمداد می‌شود همچنین عامل ژنتیک مربوط به کروموزوم ایکس (X) اضافی و هورمون استروژن در زنان عامل ایمنی بالاتر است.

وی شاغل بودن مردان را از دیگر علل بالا بودن آسیب پذیری این قشر دانست و اضافه کرد: شاغل بودن مردان سبب می‌شود که تماس آنان با محیط خارج از خانه و دیگر افراد جامعه بیشتر باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینا استان همدان اظهار داشت: بیشتر شغل‌های در معرض خطر ابتلا به کرونا یا مردانه هستند یا حتی اگر مردان و زنان به آن اشتغال دارند، مردان بیشتری مبتلا و با علایم شدید تری مواجهه شده اند.

کرمی ادامه داد: مسوولیت خانوادگی مردان برای خرید اقلام مورد نیاز خانواده بیشتر بوده و اغلب میانسالان مسوولیت خرید اقلام ضروری خانواده را به عهده دارند و در معرض خطر بیشتری هستند در حالیکه این رفت و آمد‌ها باید به حداقل رسیده و تنها برای تهیه اقلام ضروری و با رعایت اصول حفاظت شخصی صورت گیرد.

وی درباره تاثیر مسائل فرهنگی بر ابتلای مردان به کرونا نیز توضیح داد: باور غلط مردان مبنی بر برتر بودن و قوی‌تر بودن نسبت به زنان و در نتیجه مغفول ماندن تمرکز بر سلامت خودشان نیز باید اصلاح شود از سوی دیگر مردان کمتر به رعایت اصول بهداشتی تعریف شده نظیر شستشوی مکرر دست ها، استفاده از ماسک و دستکش توجه دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت، بیماری‌های عروق قلب و مغز، سرطان ها، بیماری‌های کلیوی مزمن و بیماری‌های سیستم عصبی در مردان نقش بسیار پررنگ تری نسبت به زنان دارد.

کرمی افزود: بروز، شیوع و مرگ و میر ناشی از این بیماری‌ها به طور قابل توجهی بیشتر از زنان بوده بنابرای این بیماری‌های زمینه‌ای یک عامل خطر بسیار مهم در شدت ابتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا هستند.

وی بیان کرد: رفتار‌های ناسالم در مردان شامل تغذیه ناسالم، فعالیت بدنی ناکافی و چاقی مردان، آن‌ها را در معرض خطر به ویروس کرونا و مقاومت پایین در مقابله با این ویروس قرار می‌دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان اضافه کرد: داشتن یک برنامه غذایی کامل و صحیح به تقویت سیستم دفاعی کمک می‌کند در عین حال فعالیت بدنی هم، ایمنی بدن را در مقابل بیماری کرونا بالا می‌برد و در کاهش استرس‌های ناشی از این بیماری مهلک موثر است.

کرمی همچنین به نقش دخانیات در مرگ مردان پرداخت و افزود: در همه جوامع مصرف دخانیات در مردان بسیار بیشتر از زنان است و مصرف دخانیات هنگام ابتلا به کرونا، علائم بسیار شدید و کشنده تری دارد.

وی اظهار داشت: همه گیری ویروس کرونا در چند ماه اخیر و نقش مواد دخانی در ابتلا به این ویروس، ضرورت ترک سیگار را افزایش داده تا بتوان با کنار گذاشتن مواد دخانی شانس زندگی و توان مبارزه با این ویروس را افزایش داد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان گفت: موارد مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا در مردان به ۵۳ درصد و در زنان ۴۷ درصد بوده، اما موارد تایید شده آزمایشگاهی در زن‌ها بیشتر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار