رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه :
تجریشی اظهار داشت: تداوم خشک شدن دریاچه ارومیه نه تنها برای استان‌های آذربایجان‌شرقی و آذربایجان‌غربی بلکه برای دیگر استان‌های کشور نیز تهدید محسوب می‌شود.
کد خبر: ۸۷۲۱۹
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۹ 01 September 2015
به گزارش تابناک آذربایجان غربی، مسعود تجریشی عصر امروز در شورای فرهنگی، اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: ما در ستاد احیای دریاچه ارومیه تلاش ‌می‌کنیم تا در سال 1402 تراز آبی دریاچه ارومیه  را به 1274.1 واحد برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در سال 85 حدود 64 هزار و 400 حلقه چاه، در سال 91 حدود 88 هزار و 900 حلقه چاه و طبق آخرین بررسی‌های صورت گرفته، در حال حاضر حدود 90 هزار حلقه چاه در حوضه آبی دریاچه ارومیه وجود دارد، تصریح کرد: متاسفانه یکی از مهم ترین دلایل خشک شدن دریاچه ارومیه افزایش بی‌رویه چاه‌ها در حوضه آبریز این دریاچه بوده است.

رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه، گفت: فعال کردن چاه‌ها در مجاورت‌ رودخانه‌ها  باعث می‌شود  آب‌ها دیگر به سمت رودخانه نمی‌رود و در طولانی مدت رودخانه‌ها نیز خشک می‌شود.

تجریشی با انتقاد از توسعه نامتوازن کشاورزی در حوضه دریاچه ارومیه، گفت: توسعه نامتوازن بخش کشاورزی، برداشت بیش از حد مجاز منابع آبی تجدیدپذیر، کاهش روان آب‌های ورودی به دریاچه ارومیه و تغییرات اقلیمی از جمله مهم ترین عوامل خشک شدن این دریاچه است.

وی افزود: کشاورزی بیش از 90 درصد از آب حوضه دریاچه ارومیه را به خود اختصاص داده است در حالی که اشتغال زایی آن تنها 25 درصد است.

رئیس کارگروه علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه، بروز بیماری‌های صعب العلاج را یکی از تهدیدات جدی خشک شدن دریاچه ارومیه دانست و افزود: طبق بررسی‌های صورت گرفته در بین 80 نفر از دانش آموزان منطقه مشاهده شده است که این دانش آموزان به بیماری تنفسی حساس هستند در حالی که در این سن، احتمال بیمارهای تنفسی بسیار کم است.

منبع:تسنیم

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار