کد خبر: ۸۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۱ 02 September 2015

رشت - ایرنا - رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان رشت گفت: نمایش های آیینی و سنتی بعنوان اصیل ترین و پرسابقه ترین هنرهای ایرانی و اسلامی پیش چشم مخاطبان بازآفرینی می شوند.
[نمایش های آیینی گیلان بازآفرینی می شود]

محمد حسن پور روز چهارشنبه در جریان گشایش نخستین دفتر استانی کانون نمایش های آئینی و سنتی کشور در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) رشت، گیلان را یکی از خاستگاه های اصلی نمایش های آئینی و سنتی دانست و افزود: تلاش می کنیم تا با فراهم آوردن شرایط و زمینه های لازم ارتباط آیین و مخاطب ارتباطی هر چه زنده تر و پویاتر باشد.
وی اضافه کرد: نمایندگی کانون نمایش های آیینی و سنتی با توجه به ظرفیت، استعداد و فعالیت هنرمندان تئاتر استان در این زمینه در گیلان گشایش یافته است.
وی اظهار کرد: در سرزمینی زندگی می کنیم که گوشه گوشه آن مملو از آیین های کهن است؛ و آیین و سنن هر قوم هم پایه و اساس فرهنگ آن و ریشه زاینده فرهنگ و هنر و تمدن آن سرزمین است.
حسن پور ادامه داد: در استان گیلان با توجه به پیشینه و سابقه بالای هنرهای نمایشی از جمله تعزیه، پرده خوانی، نقالی و...، هنرمندان این رشته برای نشان دادن ارادت و اخلاص به آئین ها و مذاهب کشور، بسیاری از این وقایع سنتی را پیش چشم تماشاچی ها بازآفرینی می کنند و در واقع این هنرها جزو اصیل ترین و پرسابقه ترین هنرهای ایرانی و اسلامی کشور است.
وی، با اشاره به لزوم تدارک مکان مناسب برای اجرای این گونه نمایش ها در شهر رشت و همکاری همه هنرمندان نمایش و سازمان ها در این زمینه، افتتاح دفتر کانون نمایش های آئینی و سنتی در مجتمع فرهنگی و هنری خاتم الانبیا (ص) رشت را اتفاقی مثبت ارزیابی کرد.
وی، اظهار کرد: نمایندگی کانون نمایش های آیینی و سنتی با توجه به ظرفیت، استعداد و فعالیت هنرمندان تئاتر استان در این زمینه در گیلان گشایش یافته است.
حسن پور، با بیان اینکه فعالیت در زمینه نمایش های آیینی - سنتی پاسداشتی برای هویت و اصالت این سرزمین است، یادآور شد: از این پس بودجه نمایش این شاخه هنری بطور اختصاصی به کانون یادشده اختصاص خواهد یافت.
'نمایش های آیینی - سنتی' امری تازه و جدید نیستند؛ نمایشنامه نویس و کارگردان در این شیوه می کوشد با کاربرد آیین و مناسک تجربیات و مکاشفه خاص خود را به گروه اجراکنندگان و از این طریق به بینندگان انتقال می دهد.
29گروه هنری تئاتر در گیلان فعال هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار