ساخت هتل بر روی محوطه باستانی پنج هزار ساله کنارصندل با هیج منطقی سازگار نیست.
کد خبر: ۸۷۸۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۱ 23 July 2020

«تابناک»، فاطمه مشایخی؛ گویی در استان کرمان آسیاب تخریب میراث فرهنگی و تاریخی به نوبت است. همیشه از کرمان می‌شنیدیم و اینبار نوبت به کنار صندل جیرفت رسیده. ساخت هتل بر روی محوطه باستانی پنج هزار ساله کنارصندل با هیج منطقی سازگار نیست. این محوطه باستانی در غرب رودخانه هلیل رود، به فاصله 4 کیلومتری شمال غرب روستای کنار صندل در 30 کیلومتری جنوب جیرفت قرار دارد، که شامل دو تپه شمالی و جنوبی است. این دو تپه و محوطه‌های اطرافشان پایتخت یک کشور متمدن در دوران باستان بوده‌اند. محوطه‌ای که هزاران سال در زیر شن و خاک مدفون بود و بعد از پیدا شدن، مشخص گردید مملو از آثار عتیقه است.
تمدن غنی کنارصندل جیرفت را دریابیم
معبد بالای تپه شمالی در شمار بزرگترین زیگورات‌های جهان قرار دارد که بیش از چهار میلیون خشت در سه طبقه آن بکار رفته. همچنین بقایای یک قلعه باستانی بر روی تپه جنوبی دیده می‌شود. در اطراف این دو تپه مراکز تمدنی و گورستانهای باستانی کاوش نشده فراوانی وجود دارد. تاکنون آثار و اشیاء باستانی زیادی از این محوطه بدست آمده. مانند انبوه کوزه‌ها، گلدانها، مجسمه‌ها، ظروف و پلاک‌های سنگی با نقوش بسیار ظریف از انسان، حیوانات، طبیعت، گیاهان و نگین‌های گرانبها. اینجا اولین زندگی‌های شهرنشینی جهان با بهره‌مندی از کشاورزی، دامپروری، پیشه‌وری و صنعت تشکیل شده و شانه بر شانه بزرگترین تمدن‌های بشری میزند. هر چه بیشتر در این زمین کاوش می‌گردد، اسرار بیشتری هویدا می‌شود و انبوه آثار غتیقه از زیر خاک بیرون می‌آیند.

سالهاست دلمان به این خوش است که انبوه ظرفیت‌های این محوطه در مسیر خط سبز گردشگری جیرفت قرار گیرد و موجبات رشد صنعت گردشگری و کسب ثروت ناشی از حضور گردشگر را برای مردم فراهم سازد. چرا که ما در جیرفت بیشترین داشته‌های تاریخی استان را داریم، اما مردم‌مان کمترین سود گردشگری را می‌برند. ولی در حال حاضر برخلاف قوانین حفاظت از محوطه های باستانی، اقدام به ایجاد هتلی بر روی این محوطه کاوش نشده نموده اند. به راستی جای هتل بر روی تمدن است؟ مگر جا قحطی بوده که دارند هتل را در محوطه باستانی می‌سازند.

اینکار باید هر چه سریعتر متوقف شود. ما در این منطقه جاهای فراوانی برای ساخت هتل داریم که خارج از حریم کنارصندل و منطقه باستانی واقع هستند. در سال‌های اخیر صدها نفر بخاطر کاوش‌های غیرمجاز در این منطقه بازداشت و راهی دادگاه شده‌اند. حالا چه اتفاقی افتاده که یک گروه توانسته‌اند بر روی تمدن و فرهنگ جیرفت هتل بسازند.

از سویی ساخت هتل در محوطه باستانی سبب عدم ثبت جهانی منطقه می‌گردد و منظر فرهنگی این محوطه ها را به خطر می اندازد. این کار سبب گردیده همین اندک داشته‌های تاریخی و تمدنی جیرفت که بر روی زمین قرار دارند مورد آسیب جدی واقع شوند و موقعیت منحصر به فرد خودشان را از دست بدهند.

ساخت هتل در اینجا موجب ناامیدی مردم شده. زیرا محوطه‌ای که باید مورد بازدید گردشگر قرار گیرد در زیر هتل مخفی شده یا از بین رفته. حتی حریم و فاصله هتل تا تپه مراعات نگردیده. ساخت هتل بر روی تمدن غنی جیرفت کاری شک برانگیز و خلاف منافع مردم جیرفت و صنعت گردشگری است.

در هیچ جایی از دنیا زیرساخت‌های گردشگری را بر روی تاریخ و تمدن نمی‌سازند. چون اول باید جایی برای بازدید باشد تا گردشگر بتواند بیاید. تپه بخشی از این منطقه است و بخش دیگر هم زمین‌های اطراف تپه هستند که همگی دارای تمدن و آثار گران‌بهایی هستد. که هنوز کاوش نشده‌اند. لازم است هر چه سریعتی جلوی تخریب بیشتر محوطه باستانی کنارصندل گرفته شود و هتل در خارج از محوطه باستانی ایجاد گردد. زیرا تا همینجا هم خسارات جبران ناپذیری به تاریخ و میراث فرهنگی جیرفت و تمدن هلیل وارد شده است.


انتهای پیام/*

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار