تناسب امکانات درمانی با جمعیت جامعه و تقسیم عادلانه این امکانات،نقش موثری در رشد شاخص های حوزه سلامت دارد به طوری که با گذشت 12 سال از تاسیس استان خراسان شمالی زیرساخت های این حوزه به حد مطلوب نرسیده و به ازای هزار نفر یک تخت بیمارستانی است.اتکا به اعتبارات دولتی نیز برای توسعه حوزه سلامت کافی نبوده و بخش خصوصی نیز بارها به علت ظرفیت و توان مالی محدود متوقف شده است.
کد خبر: ۸۸۳۱۶
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۷ 03 September 2015

ابراهیم گلمکانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در گفتگو با تابناک خراسان شمالی،اهمیت ورود بخش خصوصی در کمک به حوزه سلامت را به علت محدود بودن اعتبارات دولتی مهم دانسته و گفت:توسعه و رفع مشکلات حوزه درمان با اتکا به اعتبارات دولتی امکان پذیر نیست و باید بخش خصوصی و بویژه خیریه ها برای کمک به حوزه سلامت اقدام کنند.

وی افزود:ظرفیت بخش خصوصی در استان ها و شهرهای کوچک محدوده تر است طبیعتا هم نباید انتظار داشته باشیم مثل شهرهای بزرگ شهرهای کوچک تر هم بخش خصوصی فعال در حوزه سلامت داشته باشند.

گلمکانی با اشاره به کمبود تخت بیمارستانی در استان،از حمایت این دانشگاه برای فعالیت بخش خصوصی هم در گذشته و هم در حال حاضر در جهت احداث بیمارستان خبر داد و گفت:در بجنورد چند فرد حقیقی و حقوقی مجوزهایی را اخذ و درصدی از کار را پیش بردند که در مراحلی به علت ظرفیت و توان مالی محدود متوقف شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی در ادامه با بیان اینکه دو شرکت مهرگان خراسان و تعاونی باران مجوزهای لازم را برای احداث بیمارستان خصوصی دریافت کردند،خاطرنشان کرد:شرکت مهرگان خراسان از سال 84 پیگیر مجوز بودند تا در سال 88 زمینی را در گلستان شهر بجنورد تملیک کرده و قرار بود احداث بیمارستان را شروع کنند که به دلایل عدم دریافت تسهیلات فقط در حد یک گودبرداری اولیه متوقف شد.

وی از انجام مکاتبات با بانک های عامل و مبادی که می توانند تسهیلات لازم را برای بخش خصوصی فراهم کنند خبر داد و گفت:شرکت تعاونی باران که تعدادی از پزشکان قصد داشتند بیمارستان 32 تختخوابی را احداث کنند نیز تا مرحله ای پیش رفتند که متاسفانه باز هم به خاطر کمبود منابع متوقف شدند که در این راستا دو سه مرتبه مکاتبه شده با بانک های عامل مبادی که می تونند به این ها تسهیلات بدند مکاتباتی از طرف استانداری با ما شد جواب دادیم که کمک بکنند به این ها تسهلاتی بتونند دریافت کنند تا کار را پیش ببرند تا الان نتونستند کاری انجام دهند.

گلمکانی از آخرین اقدامات انجام شده در این خصوص از مکاتبه استاندار با مدیرعامل بانک ملی ایران در جهت کمک برای دریافت تسهیلات توسط بخش خصوصی برای فعال کردن بخش خصوسی بیمارستانی خبر داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی اولویت اصلی این ارگان را در تکمیل افتتاح هر چه زودتر بیمارستان های بجنورد و شیروان دانسته و با اشارخ به اینکه در استان به ازای هر هزار نفر یک تخت بیمارستانی وجود دارد،میانگین کشوری را در این سرانه 4/1 دانست و گفت:در سال گذشته بیمارستان 32 تختخوابی آشخانه افتتاح،توسعه بیمارستان بنت الهدی با 60 تخت انجام شد که 10 درصد به ظرفیت تخت های استان افزوده شد.

وی گفت:تا پایان امسال نیز با بهره برداری از بخش سوختگی و همچنین توسعه اورژانس ها ظرفیت تعداد تخت ها افزایش خواهد یافت که در مجموع این اقدامات انتظارات و نیازهای ما را فراهم نخواهد کرد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار