کد خبر: ۸۸۷۷۵
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۴۹ 04 September 2015
 مردي که در گذشته نه چندان دور يکي از جنجالي ترين چهره هاي سياست ايران بود حالا از هميشه کم پيدا تر شده است .

به گزارش آريا ، اسفنديار رحيم مشايي مردي که روزي مي خواست رييس جمهور ايران شود اکنون در شمال ايران روزگار سپري مي کند ؛ به دور از سياست به دور از محود احمدي نژاد !

او بي ترديد موضوع و باعث اتفاقات مهمي در سياست ايران در دوران صدارت محمود احمدي نژاد بوده است .آنجا که او حرف هاي جنجالي مي زد و تئوري هاي پر سر و صدا مطرح مي کرد يا آنجا که گفته مي شد محمود احمدي نژاد به مشاروه او وزرا يا افرادش را برکنار مي کند .

مشايي البته کارش با منتقدان تا آنجا پيش رفت که برخي از آنها به او لقب جريان انحرافي دادند .

رفقاي سال هاي دور
اسفنديار رحيم مشايي در زمان شهرداري محمود احمدي‌نژاد رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران بود.در دولت اول احمدي‌نژاد مشايي معاونت وي و رياست سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ايران را بر عهده داشت.او در تيرماه 1388 معاون اول رئيس‌جمهور ايران شد.اما پس از يک هفته از ماجراي نامه مقامات عالي مبني بر برکناري مشايي از اين سمت، رحيم مشايي از پست خود استعفاء داد و ساعتي بعد از سوي احمدي‌نژاد به عنوان رئيس دفتر رياست جمهوري منصوب شد.رحيم مشايي در دولت دوم محمود احمدي‌نژاد رياست دبيرخانهٔ جنبش عدم تعهد، مشاور رئيس‌جمهور، دبيري کميسيون فرهنگي دولت، رياست شوراي هماهنگي مناطق آزاد و ويژه اقتصادي، رياست گروه مشاوران جوان رياست جمهوري، رياست کارگروه زيارت و فرهنگ رضوي، جانشيني رئيس‌جمهور در شوراي عالي امور ايرانيان خارج از کشور، رياست مرکز ملي جهاني‌شدن، رياست شوراي اطلاع‌رساني دولت ايران و نمايندگي ويژه رئيس‌جمهور در امور خاورميانه را بر عهده داشت.او در رشتهٔ مهندسي الکترونيک در دانشگاه صنعتي اصفهان تحصيل کرده و پدر عروس احمدي‌نژاد است.

اما نکته مهم در مورد مشايي اين است که او در 27 تير 1388 به عنوان معاون اول رئيس‌جمهور در دولت دهم معرفي شد. اين انتخاب با مخالفت‌هاي فراواني در طيف مخالفان و حتي برخي از حاميان احمدي‌نژاد روبرو شد .با اين حال احمدي‌نژاد و مشايي در روزهاي بعد بر تصميم خود پافشاري کردند.علي مطهري نماينده اصولگراي مجلس گفت براي سئوال از رئيس‌جمهور در مجلس تلاش مي‌کند. سئوال نمايندگان مجلس از رئيس‌جمهور تا آن زمان سابقه نداشت.در ادامه اين ماجراي جنجالي اعتراضاتي در جلسه هيئت دولت نيز ايجاد شد و پس از آنکه احمدي‌نژاد اداره جلسه را به مشايي سپرد، وزرا در اقدامي هماهنگ جلسه دولت را ترک کردند.

سرانجام در روز جمعه 2 مرداد 1388 دفتر حفظ و نشر آثار رهبري ، متن نامه خطاب به احمدي‌نژاد در مورد لزوم برکناري رحيم مشايي از سمت معاونت اول رئيس جمهور را منتشر کرد.

چندسال بعد، رحيم مشايي در پاييز 1393 اعتراف کرد: «امروز که به حوادث 5 سال اخير نگاه مي‌کنم، با خود مي‌گويم همان موقع که رهبر معظم انقلاب در پندي حکيمانه معاون اولي اينجانب را موجب سرخوردگي دوستداران آقاي احمدي‌نژاد خواندند، ديگر به مصلحت نبود که اينجانب در صحنه و در کنار آقاي احمدي‌نژاد بمانم و حتي کانديداي رياست جمهوري شوم.»
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار