کد خبر: ۸۸۷۹۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۵۷ 16 August 2020

 

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس؛ در آستانه فرارسیدن ماه محرم، چاپ دوم کتاب «پرچمدار کوچک من»؛ تجربه‌های خلاق مادران برای تربیت حسینی کودکان با ویرایش و طرح جلدی نو به همت خانه هم‌بازی و توسط انتشارات «راه یار» بزودی منتشر می‌شود.

بنابرین گزارش، یکی از دغدغه‌های اصلی مادران در تربیت دینی و آشنایی بچه‌ها با اهل بیت(ع)؛ پاسخ دادن به پرسش‌های کودکانه ولی مهم فرزندان و همچنین چگونگی تعریف واقعه عاشورا، آشنایی با اهداف عاشورا و انس ایشان با فضای عزاداری‌های دوماهه سراسری ا‌ست. این کتاب، در واقع، پاسخگویی به پرسش‌هایی از همین دست است.

 

«پرچمدار کوچک من» که می‌توان آن را جزو اولین کتاب‌ها در حوزه تجربه‌نگاری سبک زندگی ایرانی-اسلامی عنوان کرد، تلاش‌هایی مادرانه را روایت می‌کند که در موقعیت‌های متفاوت، به دنبال یک هدف مشترک بوده‌اند: تعامل با کودک و پیوند دادن فرزندانشان به سیدالشهدا(ع). در آستانه ماه محرم و برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع)، چاپ جدید این کتاب، با توجه به بازخوردهای مخاطبان، با اعمال تغییراتی و طی روزهای آتی، روانه بازار نشر خواهد شد.

این کتاب در ویرایش جدیدش، با گردآوری ۱۱یادداشت از کارشناسان حوزه‌های مختلف که هرکدام به جنبه‌ای از ظرفیت‌های قابل تأمل محرم و صفر برای مادران پرداخته‌اند و پیوند آنها با تجربیات عملی مادران مسلمان ایرانی و غیرایرانی، درصدد ارائه مجموعه‌ای کامل از مبانی نظریِ مرتبط با نهضت عاشورا و ایده‌هایی برای ارتباط با بچه‌ها اعم از تجربیات مادران و منبرهای کوتاهی شامل توضیح منشأ واقعه عاشورا، مداحی‌های مناسب بچه‌ها و کاردستی‌هایی برای روضه‌های خانوادگی است که بتوان در آن، الگوی کاملی از گفتمان سبک زندگی انقلابی در مواجهه با ماه محرم را مشاهده کرد که اهمیت این موضوع در این روزهای کرونایی که شرکت در هیئت‌ها و روضه‌های پرجمعیت محدود شده است، دوچندان می‌شود.

«خانواده و تربیت عاشورایی»، «تربیت اجتماعی»، «لزوم ارتباط قلبی کودک با مجالس روضه و…»، «تربیت اقتصادی»، «بررسی مسئله نماد و هویت»، «نقش هنر در ارتباط با نهضت عاشورا»، «تربیت سیاسی»، «تربیت امتی» و «لزوم و چگونگی جاری بودن مفاهیم عاشورا در زندگی روزمره» از جمله موضوعاتی است که در بخش یادداشت‌های کتاب به آنها توجه شده، همچنین 66خاطره نیز از ابتکارات و تجربیات خلاقانه مادران ایرانی و غیرایرانی به همراه تصویرسازی‌های مرتبط در جهت تربیت حسینی کودکان آمده است.

همچنین با توجه به اینکه در این روزهای شیوع بیماری کرونا، زمان حضور در هیئت‌ها کمتر و فرصت در خانه بودن، بیشتر است، برای اینکه خواننده کتاب، در کنار مطالعه تجربه‌ها و تأملات مرتبط با تربیت حسینی کودکان، به ایده‌هایی برای تعامل بیشتر میان خود و کودک مجهز شود، پیشنهاداتی نیز برای راه‌اندازی هیئت‌های کوچک خانوادگی در کتاب آورده شده است.

لازم به ذکر است خانه هم‌بازی به عنوان مجری این کتاب، با دغدغه جاری شدن تفکر انقلابی و بروز و ظهور آن در رفتار و اعمال زندگی، به شناسایی موضوعات مبتلابه و مؤثر در شکل‌دهی سبک زندگی انقلابی در خانواده‌ها می‌پردازد و تلاش دارد با رصد و بررسی موضوعات متعدد در حوزه خانواده و تبادل نظر با کارشناسان حوزه‌های مرتبط و مصاحبه‌های گسترده با والدین ایرانی و غیرایرانی به چرخه تولید دانش در این حوزه کمک ‌کند. بدیهی‌ است هرچه مبانی با تجربیات ارتباط بیشتری پیدا کنند، هر دو غنی‌تر و کاربردی‌تر شده و بیش از پیش می‌توانند به تولید علم مفید کمک کنند. کتاب «پرچمدار کوچک من»؛ تجربه‌های خلاق مادران برای تربیت حسینی کودکان نیز حاصل همین دغدغه است.

بنابرین گزارش، «پرچمدار کوچک من» که تحقیق و مصاحبه‌های آن برعهده سمانه آتیه‌دوست، فاطمه فرخی‌فر، زینب غلام‌پور، مریم حلاج بوده و نگارش آن، توسط فریده الیاسی‌فرد صورت گرفته، طی روزهای پیش‌ِرو، توسط انتشارات «راه یار» راهی بازار نشر می‌شود و علاقمندان جهت اطلاع و تهیه این کتاب، می‌توانند به صفحات مجازی این ناشر به نشانی @Rahyarpub مراجعه کنند و یا با شماره‌های 02537831199 و 09338679554 ارتباط بگیرند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار